Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • #035to070 – De eerste week met een schema

#035to070 – De eerste week met een schema

De kop is eraf! Ik heb de eerste week met een professioneel hardloopschema overleefd. En hóe. Het was echt niet heel makkelijk, maar gelukkig kon ik de week afsluiten met de Zevenheuvelenloop waarbij ik op m’n eigen tempo mocht lopen. Dát verslag heb je eerder deze week al kunnen lezen, maar hoe de rest van de week ging lees je hier!

 photo De eerste week met een hardloopschema 1_zpsqbygyylp.jpg

Ik vond het oprecht een beetje spannend: hardlopen volgens een schema. Ik had dit nog nooit eerder gedaan dus ik was heel erg benieuwd hoe dit nu zou verlopen. Op dinsdag ging ik naar buiten voor de eerste training: een rustige loop waarbij m’n hartslag eerst een aantal minuten heel laag zou zijn, daarna twintig minuten wat hoger en dan tien minuten weer rustiger. Niels liep met me mee en dat was heel handig want zo kon ik m’n hartslag in de gaten houden en hij de tijd. Ik had m’n horloge zo ingesteld dat ik binnen een bepaalde zone zou blijven en het horloge zou gaan trillen als ik daarbuiten zou komen. Dat gebeurde in het begin nog best wel vaak haha.

Het is echt heel moeilijk om jezelf zo erg af te remmen en nóg een stukje langzamer te lopen. Je móet wel, want anders blijft je hartslag heel hoog, maar ik voelde me echt een sukkeltje omdat ik zo langzaam ging. Een extra opmerking ter verduidelijking: iedereen heeft natuurlijk een eigen tempo waarin hij of zij loopt en het maakt helemaal niet uit hoe ‘snel’ of ‘langzaam’ dat is. Voor mij voelde dit nu echt heel erg langzaam omdat ik gewend ben veel sneller te lopen.

Niels hield keurig de tijd voor mij in de gaten en zo waren we ineens 40 minuten verder. M’n gemiddelde was 7’08” en m’n hartslag 167.

 photo De eerste week met een hardloopschema 2_zpswccppxog.jpg

Donderdag ging ik voor m’n tweede ronde. Dit keer alleen, Niels kon niet mee. Dit hield dus ook in dat ik zelf zowel m’n tijd als m’n hartslag in de gaten moest houden. Donderdag was m’n eerste intervaltraining. In blokken van 9 minuten moest ik rennen en wandelen afwisselen. En dat was echt nog niet zo makkelijk. Na het wandelen was m’n hartslag weer zo laag geworden dat ik behoorlijk hard m’n best moest doen om m’n hartslag weer hoog te krijgen voor het rennen. Maar uiteindelijk ging ook dit heel erg lekker; de tijd vloog voorbij en voor ik het wist was m’n training alweer voorbij!

Zevenheuvelenloop 1Zondag was natuurlijk de Zevenheuvelenloop waar jullie alles al over hebben kunnen lezen. Hier was m’n hartslag behoorlijk hoog (ik geef de heuvels de schuld) maar ook dat ging best goed.

Zoals ik al zei: de eerste week met een schema zit erop en deze week ben ik begonnen met m’n tweede trainingsweek. Het lastige vind ik dat ik continu op m’n horloge moet kijken om m’n hartslag/tijd in de gaten te houden. Ik kan niet ‘gewoon lekker een stukje rennen’, maar ik moet continu opletten. Dat neemt het plezier in het hardlopen misschien wel een klein beetje weg. Toch vind ik het aan de andere kant ook wel érg leuk als ik een training succesvol heb volbracht!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

Geef een reactie