Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

12 simpele snacks voor hardlopers

Ik ben de hele dag door met eten bezig. Ik zou liegen als ik zou beweren dat dit komt omdat ik vier keer per week hardloop. Maar jaren geleden, toen ik hardlopen nog het stomste ooit vond, was eten ook al een zeer belangrijk onderdeel van mijn dag.

’s Avonds kan ik uitkijken naar het ontbijt van de volgende ochtend. En zodra ik mijn ontbijt op heb, denk ik na over het avondeten. Sinds ik regelmatig hardloop zijn tussendoortjes ook ineens een stuk belangrijker geworden. Ik merk dat als ik elke paar uur iets eet me veel energieker voel. Maar wat is de beste strategie? En welke snacks kun je als hardloper dan het beste eten?

 photo snacks 1_zps9skwnlid.jpg

Basisregels:

Ik ga nu niet beweren dat je elke 2-3 uur iets móet eten. Misschien voel jij je hartstikke prettig bij drie grotere maaltijden op een dag. Daarom is mijn eerste ‘regel’:

> Luister naar je lichaam

Heb je echt trek of heb je gewoon zin om iets te eten? Hoe lang geleden heb je iets gegeten? Vaak merk ik dat ik vlak na een lunch nog wel trek heb. Het is dan heel verleidelijk om de snoeppot te plunderen of om 3 appels naar binnen te schuiven. Terwijl het hongergevoel 15 minuten later is verdwenen. Toch trek? Neem eerst eens een glas water. Het kan zijn dat je honger verwart met dorst.

> Maak een plan

Tijdens mijn marathontraining volgde ik de adviezen op van een sportdietist. Zij maakte voor mij een mealplan. Ze gaf voorbeelden en ideeën voor ontbijt, lunch, tussendoortjes en diner. Op basis hiervan besloot ik wat ik op een dag zou eten. Ik stak een appel en een zakje amandelen in mijn tas als tussendoortje en ik smeerde mijn boterhammen. Zo wist ik dat ik die dag geen honger zou krijgen – en dus ‘verkeerde’ keuzes zou maken.

> Kies verstandig

Oké. Je hebt echt trek. Of je wilt nog iets eten voor een training. Wat kies je dan? Hier 12 ‘verstandige’ keuzes:

1. Fruit (appel, banaan)

2. Een paar dadels

3. Schaaltje (magere) kwark met vruchten

4. Hardgekookte eitje

5. Hummus met crackers of groente (wortelen, komkommer)

6. Noten, bijvoorbeeld klein handje amandelen of pecannoten

7. Een lepel pindakaas en een appel

8. Een eiwitreep

9. Een smoothie

10. Een boterham met pindakaas en banaan

11. Cracker met avocado

12. Boterham met kipfilet

Wat eet jij graag als tussendoortje?

 

Foto’s: Gene / Liz West / Vegan Baking

 photo snacks 1_zpslcwghuya.jpg

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie