Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

2015: de balans opmaken

Misschien heeft het te maken met het feit dat ik volgende maand 30 word. En dat je, naarmate je ouder wordt, steeds meer terugkijkt. December is bij uitstek de maand voor reflectie. Wat ging er goed in 2015? En wat minder? Waar ben je trots op? En heb je ergens spijt van? Vandaag maken we samen de balans op.

Laten we het eens heel technisch benaderen. We gaan niet evalueren, we gaan reflecteren. Waar zit het verschil in? Bij evalueren gaat het erom of je goed hebt gehandeld. Bijvoorbeeld op je werk: heb je het goed gedaan? Heb zo gewerkt dat je het juiste resultaat hebt behaald? Bij reflecteren draait het veel meer om terugkijken, jezelf vragen stellen en zo ontdekken wat je doet en vooral: waarom.

Just Keep Running is een hardloopblog, dus wat kun je nu met reflectie in combinatie met hardlopen?

Ik houd enorm van lange, langzame duurlopen. Op een rustig tempo even mijn hoofd leegmaken. Dat zijn de momenten waarop ik ideeën krijg voor blogs. Of waarop ik nadenk over een conflict op mijn werk. Ik heb tijdens die runs de rust en tijd om een idee eens van alle kanten te bekijken.

Daarom stel ik voor dat jij bij je volgende, langere run ook eens rennend de balans opmaakt. Wat vond je van 2015? Wat waren je hoogte- en dieptepunten? Wat ga je volgend jaar (anders) doen?

Maar, hoe doe je dat?

Kies een concrete situatie. Dat mag een positieve ervaring zijn, maar ook een moment waar je met buikpijn aan terugdenkt.

Stel jezelf vragen over die situatie. Bij voorkeur open vragen – dus geen vragen waar je simpelweg ‘ja’ of ‘nee’ op kunt antwoorden, maar vragen die uitnodigen tot meer uitgebreide antwoorden.

Oordeel niet direct. Maar kijk gewoon eens hoe je je voelt na het beantwoorden van die vragen.

Vraag anderen naar hun herinneringen aan dat moment.

Laat het los.

Te zweverig voor je? Dat hoeft niet. Een voorbeeld. Stel, je hebt in 2015 voor het eerst een halve marathon gelopen. Je vond het heel zwaar en je was niet tevreden met je eindtijd. Denk eens rustig na over het evenement en de aanloop ernaar. Hoeveel trainde je in die tijd? Speelden er nog andere zaken? Was het bijvoorbeeld heel druk thuis of op werk? Had je ooit gedacht überhaupt een halve marathon te kunnen lopen? Hoe voelde je je tijdens die eerste en laatste kilometers? Hoe voelde je je toen je je vader, geliefde of vriendin langs de kant zag zwaaien? Hoe voelde je je toen je over de finish kwam? En de dagen erna? Sprak je er met trots over? Zo nee, waarom niet? Wat zou je kunnen veranderen om komend jaar een ander resultaat te behalen en met een ander gevoel de finish over te komen?

Probeer het eens, bijvoorbeeld tijdens de kerstvakantie. Je zult zien dat het je kijk op de ervaring kan veranderen.

Maak jij aan het einde van het jaar de balans op?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • Astrid

    17 december 2015 at 18:03

    Grappig – ik deed precies dit na de Bruggenloop van zondag. Kwam tot de conclusie dat op 1 keer na ik dit jaar bij alle wedstrijden niet optimaal voorbereid aan de start stond. Terwijl ik tussen de wedstrijden door wel goed train. Ik heb meteen een plannetje gemaakt voor de komende maanden, inclusief wedstrijden 🙂 Want ik heb dus juist na een loop (of dat nou wedstrijd of gewoon voor mezelf is) een heel helder hoofd – tijdens lukt het me niet zo, reflecteren.

    Beantwoorden

Geef een reactie