Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • 5 tips om anders te trainen

5 tips om anders te trainen

Ken je dat gevoel, dat je een beetje blijft hangen in je rondje? Dat het hardlopen wat minder uitdagend is? Dat je niet meer weet wat je moet doen en dus maar constant hetzelfde rondje blijft doen? Misschien helpen deze 5 tips je wel om uit je vertrouwde patroon te komen. Er zijn namelijk verschillende manieren om te trainen en soms heeft je lichaam een boost nodig en daar kunnen deze trainingen je wel helpen! 

1. Pyramide
Bij een pyramideloop neemt de duur van de loopjes eerst toe en daarna weer af. Net als een piramide, goh! Een voorbeeld van een piramide is 2 minuten – 3 – 4 – 5 – 4 – 3 – 2. Tussendoor wandel of dribbel je. Wil je het wat pittiger doen? Dan heb je de ladder, daar neemt de intensiteit steeds toe: ren bijvoorbeeld 200 meter, dan 400, dan 600, dan 800, dan 1000. Dit is goed om je energie te leren verdelen over je run.

2. Trappen en heuvels
You love them or hate them. Heuvels maken je core zoveel sterker en verhogen de kracht in je benen. Je spieren worden daar deze training beter getraind en stevig. Is jouw omgeving zo plat als het maar kan? Zoek dan een trap bij bijvoorbeeld een treinstation en ren die een paar keer op. Weer naar beneden wandelen is je herstel. Pas wel op: teveel van het goede kan leiden tot kuitblessures en knieblessures; bouw het dus rustig op. Goed als je voor de Zevenheuvelenloop of Bruggenloop traint!

5 tips om anders te trainen

3. Hardlopen en wandelen
‘Ja maar dat is toch voor beginners?’ Wist je dat je juist sterker wordt door hardlopen te combineren met wandelen? Je bouwt een goede uithoudingsvermogen en als je het hardlopen net wat pittiger maakt versterk je ook je spieren bij je hart. De kans op blessure is hiermee ook kleiner! Hardloopcoach Jeff Galloway raadt aan om bijvoorbeeld een kilometer te lopen en daarna 500 meter te wandelen.

4. Hardloopcrew
In je eentje rennen kan heerlijk zijn maar vaak motiveert het lopen met een groep een stuk meer. Je moet wel, je daagt jezelf vaak onbewust meer uit. Zo merk ik zelf dat ik dan altijd een stapje meer zet dan dat ik zelf zou gaan lopen. Om juist te proberen bij te houden, niemand vind het leuk om achteraan te lopen! Vraag eens bij je lokale hardloopwinkel of ga langs een atletiekvereniging! Zij hebben ook vaak 1x per week dat ze met een groep gaan hardlopen.

5. Bootcamp
Krachttraining is zo belangrijk voor hardlopers en dat vergeten veel hardlopers! Geen zin in sportschool? Ga naar een park en daag je zelf uit om bij elke bankje bijvoorbeeld op te drukken of ga om de zoveel meter squaten! Gegarandeerd spierpijn maar ook sterkere spieren!

5 tips om anders te trainen

6. Fartlek
Het Zweedse woord ‘fartlek’ betekent ‘snelheidsspel’. Trek bijvoorbeeld een sprintje tussen twee bomen, tot aan het volgende kruispunt of totdat je een brievenbus ziet. Pak een heuveltje mee, spring van een muurtje (probeer niet te vallen zoals ik) of daag jezelf uit om andere hardlopers in te halen. Dat is mij overigens maar 1x gelukt!

Train jij wel eens anders?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

3 Comments

Geef een reactie