Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

5 tips voor een stressvrije wedstrijd

Het is half februari. En dat betekent dat het wedstrijdseizoen er weer aan komt! Misschien heb je je wel ingeschreven voor de CPC of de Zandvoort Circuit Run. Of het nu je eerste wedstrijd is, of je tiende, zo’n race blijft spannend. Maar wees niet bang. Ik geef je 5 tips zodat je stressvrij aan de start verschijnt!

1. Plan je dag

Leg de avond voor de wedstrijd je kleding en accessoires klaar. Je kunt ook alvast je startbewijs op je shirt vastzetten. Scheelt weer gedoe in de ochtend! Vergeet ook een bidon met sportdrank, extra sokken, oordopjes en eventueel een mobiele oplader niet.

Experimenteer de dag voor de wedstrijd niet met bijzondere gerechten. Werkt een bord pasta voor jou goed? Eet dan een bord pasta. Loop je razendsnel als je pannenkoeken hebt gegeten? Bak dan een flinke stapel. Begin niet aan een pikant Oosters gerecht of een Oost-Europese schotel met extra ui. Dat kan je duur komen te staan. Hetzelfde geldt voor het ontbijt: kies voor een ontbijt dat je vaker hebt gegeten voor een lange run of wedstrijd.

Bekijk de dag van tevoren ook alvast hoe laat je vertrekt en hoe je het beste kunt reizen. Is de locatie goed bereikbaar met het openbaar vervoer? Kun je ergens in de buurt parkeren? Moet je nog een stuk lopen vanaf de parkeerplaats of het station? De meeste (grote) hardloopwedstrijden hebben een reisadvies op hun website. Volg dit op, ze adviseren dit niet voor niets. Zo voorkom je dat je in de file staat (en misschien de start mist).

Hou met je tijdsplanning rekening met de drukte rondom hardloopwedstrijden. Zorg dat je op tijd aanwezig bent en calculeer extra tijd in voor parkeren, het inleveren van je tas, het ophalen van je startbewijzen en een of meerdere bezoekjes aan het toilet…

2. Train (ook je voorbereiding)

Als het goed is heb je in je voorbereiding genoeg kilometers gemaakt en ben je lichamelijk helemaal klaar voor de wedstrijd. Als je goed getraind hebt, is er niks om je druk om te maken. Een hardloopwedstrijd moet gelijk staan aan een (ietwat zware) lange run. Je ontbijt, je warm-up, je kleding: alles moet lijken op wat je normaal doet. Kijk dan ook tijdens je training wat het beste werkt voor jou. Is havermout, wat rekken en strekken en een korte tight van Nike jouw succesformule? Ga daar dan op raceday niet aan sleutelen. Gebruik tijdens wedstrijden ook altijd gels die je al eerder hebt uitgeprobeerd. En ga niet experimenteren met bijzondere loopmethodes of nieuwe schoenen. Experimenteer tijdens je training, niet tijdens je race.

3. Verken het parcours

Elke race is anders en brengt andere hindernissen met zich mee. Duinen en strand, kinderkopjes, haarspeldbochten of tal van steile hellingen. Bekijk daarom de route en breng in kaart (ha!) wat je te wachten staat. Hier kun je je strategie op aanpassen. Begint de race met een aantal flinke klimmen? Dan ligt je pace vast wat lager, zodat je aan het eind kunt knallen. Je raakt hier dan niet van in paniek. Ook is het goed om te weten op welke punten waterposten staan. Zo kun je alvast aan de goede kant van de weg gaan rennen.

4. Maak niet deze beginnersfout

Een race win je niet in de eerste minuut – maar je kunt hem wel verliezen. Ga niet te hard van start en begin de eerste minuten van je race rustig. Als je vanaf het allereerste moment keihard rent, dan is de kans groot dat je harder rent dan je aankunt en dat je al je energie vroegtijdig verbrandt. En dat zijn de suikers en koolhydraten die je juist zo hard nodig hebt in die laatste kilometers.

5. Geloof in jezelf

Geloof in jezelf. Geloof in jezelf. Geloof in jezelf. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Heb vertrouwen in je training. Je hebt hier keihard voor gewerkt en je bent klaar om te shinen! Misschien ben je een beetje nerveus – niks mis mee! Die spanning kan juist heel goed zijn, Het zorgt dat je je concentreert op de wedstrijd. Maar saboteer de boel niet door jezelf te kleineren. Het maakt nu niet meer of uit je die ene training hebt overgeslagen, of dat je drie weken geleden misschien iets harder had moeten training. Daar kun je nu niks meer aan veranderen. Beschouw de race gewoon als een normale lange loop. Geniet ervan!

Wat doe jij om stressvrij aan de start te verschijnen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie