Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Informatie
  • /
  • 6 dingen die je moet weten voor je marathontraining

6 dingen die je moet weten voor je marathontraining

Voldoende eiwitten eten, je training rustig opbouwen, intervallen afwisselen met lange rustige duurlopen. Ja, veel dingen over marathontrainingen hebben we al eens gehoord. Maar deze 6 heb je misschien nog niet eerder gelezen. Ik was in ieder geval verrast tijdens mijn allereerst marathontraining… 

Het kost tijd.

Tsja, misschien toch een open deur deze… En toch hoor ik om mij heen nog steeds weleens mensen die een marathontraining ‘effe’ doen. Op een zaterdagmiddag, na een paar uur aan de bar in de voetbalkantine. Kan hoor, maar voor de meeste mensen is het best hard werken, zo’n marathontraining. En dat kost tijd en vraagt wat van je planvermogen. Maar wees gerust…

Maar het kost eigenlijk niet HEUL veel tijd.

Ha! Die zag je niet aankomen he? Nee, ik ook niet. Mijn grootste openbaring afgelopen jaar? Dat een marathontraining helemaal niet zo vreselijk veel tijd kost. En zelfs mijn vriend was het daarmee eens! Oké, je moet soms een beetje plannen en het vraagt wat van je discipline. Een run ’s ochtends, een keertje na werk en een langere run in het weekend. Dan ben je al een heel eind. En ja, die runs van 20 of 25 kilometer kosten wel een uur of 2, 3 minimaal. Maar: je langste afstanden loop je vaak maar 1 keer. Dus wat is 1 keer 3 uur op een zondagmiddag? En: een ander staat 1,5 uur op het veld voor een voetbalwedstrijd. En dan heb ik de derde helft nog niet meegerekend. Ieder z’n ding.

Je hebt niet de hele tijd honger.

Tenminste, als je regelmatig eet, en voldoende eitwitten neemt. Ik had eigenlijk alleen de dag na mijn lange duurloop wat extra honger. En dat was logisch. Die dagen at ik meestal een boterham (of twee) meer. De rest van de week? Business as usual.

De wasmachine staat elke dag aan.

Misschien heb ik te weinig hardloopkleren? Draag ik graag elke keer dezelfde sportbeha? Geen idee wat de oorzaak is. Feit blijft wel dat ik tijdens mijn marathontraining de godganse week wasjes draai. Argh.

Duurlopen veroorzaken schuurplekken.

Ik was best een beetje geschokt, de eerste keer dat ik een schuurplekje zag na een lange duurloop. Ondanks dat ik al meerdere halve marathons had gelopen, was ik al die tijd ongeschonden (ha ha) uit de strijd gekomen. Maar na mijn eerste 25 kilometer moest mijn borst eraan geloven. Au.

Je kukelt van je barkruk na een biertje. 

En zelfs zonder biertje! Ik ga graag een of twee keer per week wat drinken met vrienden. Maar zo’n twee maanden voor de marathon werd het al een beetje genânt. Na een biertje zat ik te tollen of mijn stoel, na twee biertjes was ik hartstikke aangeschoten. En werd ik de dag erop wakker met flinke hoofdpijn. Nope, dit was niet te wijten aan ouderdom – mijn marathontraining was hier de ‘boosdoener’. Om nog een beetje een gezellige gesprekspartner te zijn, en om ervoor te zorgen dat mijn training niet gehinderd werd door monsterlijke katers en buitensporig drinkgedrag, stopte ik dan ook 6 weken voor de marathon met het drinken van alcohol.

Heb jij nog iets nieuws geleerd tijdens je trainingen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie