Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

9 antwoorden op kritiek

We kennen allemaal wel een ‘hardloophater’ in onze omgeving. Die collega die een vies gezicht trekt zodra jij vertelt dat je graag hardloopt. Of die oom die op verjaardagen graag dooddoeners als ‘funest voor je knieën!’ de kamer in slingert. Hoe ga je om met zulke kritiek? Just Keep Running zet 9 veelvoorkomende opmerkingen voor je op een rijtje. Met antwoorden!

1. “Van hardlopen krijg je blessures.”

Jup. Als je het verkeerd aanpakt wel. Door bijvoorbeeld uit het niets 10 kilometer te rennen. Maar mijn vader schopt ook al 40 jaar niet meer tegen een bal, omdat hij met voetbal zijn knieën heeft verpest. Evenals driekwart van zijn team. En in de tijd dat ik nog danste, zat ik wekelijks bij de huisarts of fysiotherapeut met bijvoorbeeld een verstuikte enkel. Wat weleens vergeten wordt: van hardlopen krijg je ook sterke spieren en gewrichten.

2. “Ik heb een slechte conditie – ik kan echt niet rennen.”

Heb je twee benen? En ben je verder in prima gezondheid? Dan kun je ook rennen. En ja, eens moet de eerste keer zijn. Elke hardloper herinnert zich die eerste keren op straat, rood aangelopen en steken in de zij. En diezelfde hardloper zal beamen hoe snel zijn of haar conditie vooruit schoot.

3. “Van hardlopen krijg je slechte knieën.” 

Weet je waar je slechte knieën van krijgt? Zitten. We weten inmiddels allemaal: zitten is het nieuwe roken. Of je nu dagelijks wandelt of een paar keer in de week een rondje hardloopt: je lichaam is je dankbaar. Het is een hardnekkig fabeltje, dat je van hardlopen slechte knieën krijgt. Ik ken flink wat marathonlopers en hun knieën zijn dik in orde. Ook jaren later nog.

4. “Daar heb ik geen tijd voor.”

Niet? En je hebt vorig weekend wel het hele derde seizoen van Orange is the New Black gekeken? Goh. Misschien maak je er geen prioriteit van? Ik werk fulltime, schrijf voor Just Keep Running, doe regelmatig wat leuks met mijn lief, ga zeker één keer in de week naar de kroeg, mijn huis is netjes én ik loop vier keer per week hard. Prioriteiten, prioriteiten.

5. “Ik was vroeger zo slecht in hardlopen!”

+1. Coopertesten, shuttleruns, rondjes om het softbalveld: ik bakte er niks van en ik háátte het. Zoals met veel dingen in het leven: oefening baart kunst. Vraag maar aan mijn mede-Just Keep Runners.

6. “Al die dure kleren en schoenen!”

Ik zal niet beweren dat hardlopen een zeer goedkope sport is. Feit blijft dat je schoenen en kleding nodig hebt. Maar je outfit koop je voor een paar centen bij Aldi, Primark of H&M. Ik raad je wel aan te investeren in een paar schoenen. Maar de gemiddelde loper doet toch zeker een klein jaar met een paar schoenen van 100-120 euro. En dat is veel goedkoper dan de meeste sportschoolabonnementen!

7. “Ik ben te zwaar/licht/lang/kort.”

Zie punt 2. Natuurlijk moet je rekening houden met je persoonlijke omstandigheden. Ben je (veel) te zwaar? Begin dan rustig en bouw het langzaam op. Maar, nogmaals: iedereen kan hardlopen.

8. “Het is veel te koud/warm/nat/winderig.”

Voor veel mensen is een temperatuur boven de 30 graden niet ideaal om hard te lopen. Andere mensen houden weer niet van regen of wind. Maar voor alle weertypen geldt: je kunt hardlopen. Is het berekoud? Trek dan meerdere laagjes aan. Rits een windjack dicht bij een herfststorm. En zorg voor een flesje water tijdens een run op een tropische dag. Dit is een van de dingen die hardlopen zo fijn maakt: je bent buiten, ongeacht het weer. Je geniet van alle seizoenen.

9. “Het is saai.”

Hardlopen in de buitenlucht, door weer en wind, genietend van de natuur saai? Tsja. Als je dát saai vindt… So be it.

Welke opmerkingen krijg jij weleens naar je hoofd?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

3 Comments

  • Kelly

    29 juli 2015 at 18:35

    O zo herkenbaar, dan mis ik eigenlijk nog de grootste doodoeners:

    Hardlopers zijn doodlopers.

    Mensen zijn niet gemaakt om hard te lopen.

    Van hardlopen wordt je ongezellig: lees: ze roken niet, drinken niet en gaan ook nog eens op tijd naar bed.

    Sommigen mensen valt het gewoon niet aan hun verstand te peuteren dat hardlopen ook gewoon een ontspannende hobby kan zijn!

    Dan nog de verbaasde gezichten dat je op een verjaardag rustig en zonder schuldgevoel een stuk taart neemt, “jij eet altijd zo gezond”! Koop vervolgens een powerfood boek en het plaatje is compleet.

    Ik kan er tegenwoordig alleen maar heel hard om lachen.

    Beantwoorden
  • marjolijn

    30 juli 2015 at 16:21

    ohwwwww idd wat Kelly zegt; Mag jij dat? als ik een keer taart of alcohol drink.

    Ohwww en t ergste is als mensen die er heeeeeeeel a-sportief uitzien.. zich met je training gaan bemoeien; ala, je bent er bijna 9vast goed bedoeld maar dat kan ik zelf ook wel zien, en jij hebt geen idee) of niet harder hoor dat is niet goed 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie