Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Activity trackers: wat kun je ermee?

Nieuwe activity trackers schieten als paddestoelen uit de grond. Hadden we er jarenlang geen en liepen we alleen met sporthorloges, nu zie je steeds meer mensen met een activity tracker lopen. Van Jawbone tot Nike Fuelband en van de Fitbit tot de Garmin Vivoactive. Er verschijnen er steeds meer met allemaal verschillende functies. Maar wat kun je er nou precies mee? En waarom zou je er een kopen?

 photo Vivoactive_zps7dbkktmm.jpg

Binnenkort zullen op Just Keep Running reviews verschijnen over de Garmin Vivoactive en de Jawbone UP24 en Up3, dus daar gaan we nu niet heel specifiek op in, maar wel op alle voordelen van een activity tracker en wat je er allemaal mee kunt.

Waarom zou je een activity tracker kopen?

De hoofdreden is toch wel om actiever bezig te zijn. Met vrijwel alle activity trackers kun je bepaalde doelen instellen, zoals het aantal stappen dat je op een dag wil lopen. Zelf gebruik ik de Jawbone UP24 en daar stel ik mijn stappendoel in op 10.000 stappen per dag. Dit is een heel normaal doel en wordt ook door gezondheidsinstanties aangeraden om minimaal te lopen. Natuurlijk kun je hier ook in variëren door het doel iets omlaag of omhoog te zetten.

Door dit doel op bijvoorbeeld die 10.000 stappen te zetten, word je ook daadwerkelijk gemotiveerd om die stappen te gaan zetten. Je wil natuurlijk wel een: ‘Good job!’, een groen knipperend lampje of een regenboogje zien omdat je je stappen van die dag hebt gehaald. Zelf merk ik dat als ik rond 18.00 uur pas 5.000 stappen heb gezet, dat ik dan toch nog even naar buiten ga voor een wandeling.

 photo Activity trackers_zpspxoaqsju.jpg

Natuurlijk is dit voor iedereen persoonlijk en er zijn ook genoeg mensen die het alleen leuk vinden om te meten hoeveel stappen ze nou gemiddeld zetten, maar het doel erachter is echt om actiever bezig te zijn en hierdoor wellicht een beetje af te vallen of fitter te worden.

Bij een groot aantal activity trackers is er ook een app voor je telefoon. Zo koppel je je telefoon aan je tracker en zie je heel eenvoudig hoe actief je bent geweest en hoeveel stappen je nog moet zetten om dat ene doel te behalen. In die app is vaak nog veel meer mogelijk. Zo kun je bij de Jawbone ook je eten invoeren. De app berekent dan het aantal calorieën en dit is weer goed om allemaal bij te houden als je wil afvallen (ook daar zijn weer doelen voor in te stellen). Het tegenovergestelde is ook waar – doordat je ziet hoe actief je op een dag bent, hoeveel calorieën je verbrandt maar ook inneemt, kun je ook zien of je wel genoeg eet voor jouw activity level. Handig voor mensen die niet af willen vallen, maar juist op gewicht proberen te blijven!

Bij sommige activity trackers kun je ook je slaappatroon inzien en kun je zelfs meldingen instellen dat je bandje gaat trillen als je eigenlijk naar bed moet om je slaapdoel te behalen. Je ziet dan ook hoe lang je in je diepe slaap bent en je krijgt op basis daarvan tips om de volgende nacht beter te slapen.

Bij een groot aantal activity trackers kun je naast wandelen ook andere sporten invoeren die dan ook weer meegeteld worden voor je stappendoel van die dag.

Werkt het nou echt?

Jazeker, voor mij althans wel. Ik gaf het eerder al aan: als ik zie dat ik nog niet zoveel stappen heb gezet, ga ik echt bewust naar buiten om toch nog dat doel te halen, zelfs als ik eigenlijk geen zin heb om nog naar buiten te gaan en liever op de bank blijf liggen. Voor mij is het een mooie stok achter de deur om op dagen dat ik niet hardloop (want dan haal je je doel vrij makkelijk) toch te bewegen. Zeker als je veel thuis werkt, dan is dit toch wel erg handig.

Hebben jullie een activity tracker? Laat het ons weten!

Bron afbeeldingen: Jawbone UP24, Nike Fuelband, Garmin Vivoactive

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

4 Comments

  • anke

    17 september 2015 at 15:47

    Ik was vergroeid met mijn Fitbit en hield niet alleen mijn stappen bij, maar ook de rusthartslag en de slaaptijd. Vooral in de dalende rusthartslag was duidelijk te merken dat mijn conditie verbeterde. Ik zag aan de hartslag wanneer ik de menstruatie kon verwachten. (sorry heren voor deze info) Nu heeft de Fitbit een vervanger gevonden in de Apple Watch en die is nog veel beter! Ik moet nu elk uur even gaan staan om één van de drie doelen te halen. De andere doelen zijn een half uur bewegen per dag en een aantal bewegingscalorieen halen. Het is een enorme uitdaging om aan alle doelen te voldoen en ik merk dat ik er echt meer van ga bewegen. Elk uur even staan is een grote gezondheidsverbetering, omdat zitten toch echt slecht voor je lijkt te zijn. De fitbit doe ik ’s nachts om, zodoende kan ik de slaaptijd ook in de gaten houden.

    Beantwoorden
  • Lonneke

    17 september 2015 at 16:06

    Ik heb lang getwijfeld voordat ik mijn Fitbit aanschafte. Ik vond het een dure aanschaf voor een apparaat waarvan ik nog niet wist hoe het mij zou bevallen. Ik heb hem nu vier weken en ik ben verslaafd! Het heeft mij inzicht gegeven in hoeveel en hoe weinig ik soms beweeg. De fitbit daagt mij iedere dag uit om mijn 10.000 stappen te halen en als ik dit een keer niet heb gehaald, dan voelt het alsof ik verloren heb van mijzelf. Daarnaast heb ik meer inzcht gekregen in hoeveel ik verbrand op een dag. Door goed bij te houden wat ik eet en te zorgen dat ik zeker niet meer eet dan ik verbrand, ben ik nu 2 kilo afgevallen. Ik ben er helemaal gelukkig mee!

    Beantwoorden
  • Marianne

    17 september 2015 at 18:25

    Ik heb een Vivofit en in het begin dacht ik de stappen nooit te halen. Maar dat gaat best makkelijk. We hebben honden en ja, die moeten ook een aantal keren per dagen lopen. De dagen dat ik hardloop werd het aantal stappen echt giga. De Vivofit stelt het dagaantal zelf bij naar boven of beneden (is een instelling). De eerste keer naar beneden bijstellen vond ik niet leuk. Ik pas mijn loopgedrag ook aan aan de stappen. Eigenlijk wil ik toch minimaal de 10.000 halen. Ik merk ook dat het goed werkt aan mijn rug, daar heb ik nogal eens last van en de opmerking dat het aan het zittende werk ligt… tsja, dat vond ik wat overdreven. Maar als je meer loopt, wordt dat echt minder. Ik vind t een prima uitvinding!

    Beantwoorden
  • Maaike

    18 september 2015 at 21:15

    Ik heb een Jawbone Up24. Heel eerlijk weet ik niet of ik er nog eens voor zou kiezen… Ben nu aan m’n derde… bij de eerste brak het oplaadpunt af (en ik heb echt niets vreemds gedaan) Ik kon ‘m gelukkig zo inleveren bij de Mediamarkt en kon gelijk een nieuwe meenemen… degene die ik nu heb is opgestuurd vanuit Ierland omdat de vorige elke keer uitviel terwijl de batterij gewoon vol was… Helaas heeft deze ook al wat kuren… Mocht deze stuk gaan dan ga ik gewoon met de bon van de MM terug en haal een andere fitnesstracker… weet alleen nog niet welke het dan wordt… Ben natuurlijk wel al bijna een jaar gewend aan deze…

    Beantwoorden

Geef een reactie