Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Andere volgorde en laatste keer fysiotherapie!
volgorde fysiotherapie studie

Andere volgorde en laatste keer fysiotherapie!

Afgelopen week heb ik niet hardgelopen. Eerst hield de storm (van drie dagen!) mij tegen, daarna mijn schoolwerk (de foto hierboven was het hele weekend mijn uitzicht, komend weekend weer). Lopen in de regen vind ik best leuk, maar de wind sla ik liever over. Maar, als het goed is ben ik over een halve week van mijn schoolwerk af en dan ben ik anderhalve lang grotendeels vrij! Genoeg tijd om hard te lopen en naar de sportschool te gaan dus!

Andere volgorde
Vorige week donderdag had ik tegelijk fysiotherapie met een andere jongedame die ook last had van haar knie. We hadden dezelfde oefeningen, dus dat was niet handig. De volgorde werd dus omgegooid en dat vond ik superfijn! Ik kreeg geen kramp in mijn onderbenen en hield de oefeningen langer vol.

Normaal doen we: opwarmen (roeien of fietsen) – squats – lunges – (leg press, soms niet) – balansoefeningen – step ups – cool down. Deze keer deden we: opwarmen (roeien of fietsen) – leg press – lunges – balansoefeningen – step ups – squats – cool down.

De oefeningen doe ik eerst 15x met de helft van het gewicht. Daarna komt er gewicht bij en moet ik 3x zoveel mogelijk doen, maximaal 21. Als ik tot de 21 kom, dan komt er een beetje gewicht bij. Als ik niet over de 13 kom, gaat er een beetje gewicht af. Meestal doen we (inclusief die opwarming van 15x half gewicht) 4 sets. Deze keer kwam ik bij de legpress 3x tot de 21, dus deden we er een vierde set bij. Waar ik ook tot de 21 kwam trouwens, maar toen was het wel weer genoeg geweest, haha.


Laatste keer

Gedurende de volgende twee weken verhuis ik van Leeuwarden terug naar mijn moeder in Zaandam, omdat ik stage ga lopen in Amsterdam. Daarom stop ik ook met fysiotherapie en was afgelopen dinsdag de laatste keer. Als ik toch weer last krijg, dan zit er een vestiging van deze fysiotherapeut in Zaandam, dus dan kan ik in ieder geval daar terecht!

Omdat ik de volgorde vorige keer zo fijn vond, vroeg ik of we het deze keer weer op die manier konden doen. Mijn balansoefeningen gaan veel beter, omdat ik dan geen kramp krijg. En mijn squats worden niet slechter, ook al doe ik alle andere oefeningen ervoor in plaats van erna! Met 45kg voelde ik me wel een beetje stoer hoor, haha.


Krachthonk

We hopen dat het nu goed gaat met mijn knie. Dat betekent niet dat ik met krachttraining stop. Ik heb niet voor niks een sportschoolabonnement genomen!

Ik heb het volgende bedacht, maar ik weet niet of ik dit volhoud. Misschien verander ik de rustdagen naar andere dagen, als dat beter uitkomt.

  • Maandag: Krachttraining bovenlichaam
  • Dinsdag: Rennen met Evy
  • Woensdag:
  • Donderdag: Rennen met Evy
  • Vrijdag: Krachttraining benen
  • Zaterdag:
  • Zondag: Rennen met Evy

Ik wil drie keer per week blijven rennen met Evy, in ieder geval tot ik op 5k zit. Dan wil ik 1x per week krachttraining voor mijn benen blijven doen, omdat dat ervoor zorgt dat die knie blijft werken. Omdat ik niet wil dat mijn bovenlichaam achterblijft, wil ik dat ook 1x in de week doen. Deze volgorde heb ik bedacht als volgt: Op zondag wil ik graag hardlopen. Dat drie keer in week, zou dan bijvoorbeeld dinsdag, donderdag en zondag kunnen. Dan moet ik legday, maar dan wil ik de dag erna eigenlijk wel vrij. Over mijn bovenlichaam zit ik nog te twijfelen op maandag of woensdag. Maandag lijkt me fijn om ‘vrij’ te hebben vanwege de eerste dag van de werkweek. Maar woensdag vrij is mooi halverwege en dan train ik ook niet vier van de vijf keer achter elkaar, haha.

Komende week dus het krachthonk nogmaals ontdekken. En dat wil ik eigenlijk wel op mijn gemak doen. Ik heb dus twee vragen voor jullie:

Weten jullie toevallig wanneer het het rustigste is in het krachthonk?

 

Hoe ziet jullie sportweek er uit?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

One Comment

  • Manouska

    15 januari 2015 at 09:13

    Bij mij in de sportschool smorgens vroeg of juist tegen sluitingstijd. Ik denk dat je een beetje moet uitproberen of even vragen in je sportschool: die weten dat vaak ook wel.

    Mijn Sportweek? Niet altijd hetzelfde maar globaal 2x interval training, 1x duurloop, 1x krachttraining en 1x yoga

    Maandag: hardlopen interval
    Dinsdag: kracht training (1,5u , armen en benen)
    Woensdag rust
    Donderdag rust
    Vrijdag: langzame duurloop en hot yoga
    Zaterdag: hardlopen interval
    Zondag rust

    Beantwoorden

Geef een reactie