Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Asics pre dam tot damloop event

Asics pre dam tot damloop event

Deze week een iets ander verslag dan je van mij gewend bent. Ik heb deze week wel weer mijn dagelijkse runs gedaan, maar eentje sprong er toch echt uit, en dat was die van maandag. Toen was ik namelijk op uitnodiging van Asics naar Amsterdam gereisd voor een bijzondere avond. Wat ik daar deed? Ik mocht genieten van een heel bijzondere clinic.

Naar Run2Day

Ik had het geluk om namens JustKeepRunning naar dit Asics pre Dam tot Damloop Event te mogen, dus ging ik maandagavond vol goede moed, niet wetend wat ik kon verwachten, naar Amsterdam. Eenmaal aangekomen bij Run2Day kreeg ik een tas overhandigd met daarin hardloopkleding en schoenen. Hup, omkleden dus!

Zodra we ons hadden omgekleed kregen we uitleg over de schoenen die we aan hadden, de Asics Dynaflite 3. Het is een neutrale schoen, heel geschikt voor snelle, reactieve runs. De tussenzool van het FlyteFoam Lyte materiaal zorgt voor demping, de hiel wordt verstevigd door een interne hielkap. De zool loopt aan de voorkant mooi schuin omhoog, wat een actieve afzet en goede voetafwikkeling ondersteunt.

De bovenkant van de schoen bestaat uit mesh materiaal, dat wat breder is over de tussenvoet, om deze zo meer ondersteuning te bieden. Dit zie je op de schoen terug door de “streepjes” die breder of smaller zijn.

Klinkt goed, nu de proef op de som nemen dus! Ze zitten in elk geval heel lekker, ze voelen licht en toch stevig aan mijn voeten.

De mindful run clinic

Vervolgens kregen we informatie over de clinic die ging komen, een introductie in “mindful running”. Hoe vaak gebeurt het niet, dat tijdens het lopen je gedachten afdwalen? Dat je weer terug bent en je amper weet waar je liep? Dat je eigenlijk een hele to-do-list, boodschappenlijstje of iets dergelijks maakte in je hoofd? Je benen doen het werk wel, maar je hoofd is er niet echt bij. Asics heeft grondig onderzoek gedaan naar het mentale effect tijdens het lopen. Met andere woorden: Wat is de invloed van mentale kracht op het lopen. Uit dit onderzoek werd duidelijk dat stimulerende factoren, zoals licht, geluid en techniek een positief effect hebben op de prestaties van hardlopers. Door naast je lichaam ook je mind te trainen, kun je leren om minder afhankelijk te zijn van deze (externe) stimulerende factoren.

Martijn Mensink en zijn partner Dianne, van mindfulrun.nl namen dit deel van de avond op zich.
We begonnen met een meditatie-oefening. Stevig staan, focus op je ademhaling en loop in gedachten je hele lichaam na. Voel als het ware al je spieren, voel hoe je contact maakt met de grond. Na het rennen en vliegen om bij Run2Day te komen, zorgde dit bij mij in elk geval voor rust in mijn hoofd en lichaam. En die rust kan helpen om je te focussen op datgene waar je nu mee bezig bent. In ons geval was dat het hardlopen.

En nu naar buiten!

We gingen naar het Vondelpark, waar we eerst de spieren losmaakten met rustige, vloeiende bewegingen, wat heel ontspannen aanvoelde. Na nog een paar oefeningen waarbij concentratie en focus belangrijk waren, gingen we weer verder lopen. Durf jij de controle uit handen te geven? Laat alles maar gebeuren, beleef het moment… Per tweetal kregen we een oogmaskertje. Blind lopen dus! Als je het hebt over controle uit handen geven is dit het echt wel. Ik loop niet vaak in Amsterdam, en in een druk Vondelpark hardlopen betekent sowieso al dat je goed moet uitkijken voor voorbij razende fietsers, snellere hardlopers… Met die blinddoek voor zag ik niets meer, maar hoorde des te meer om mij heen. Ik probeerde die geluiden buiten te sluiten en alleen te focussen op de stem van mijn begeleidster, die mij aan de hand meenam. Ik had het gevoel naar rechts af te wijken, maar kreeg geen correctie. Na een tijdje hoorde ik “iets naar rechts” en voelde haar hand lichtjes mij naar rechts trekken. Eh, oké… ik bleek dus naar links af te wijken. Bizar, je kunt dus niet meer op je gevoel afgaan!

Ademhaling

Daarna gingen we een bepaald rondje lopen, met de focus op de ademhaling. Wat voelt prettig, wat vind je vreemd/irritant? Eerste rondje: Mond in, neus uit. Dit voelde heel tegennatuurlijk. Vervolgens mond in, mond uit. Hoewel ik niet sprintte, voelde het wel alsof ik een eindsprint deed, puur door die ademhaling. Daarna neus in, mond uit. Ja, dit voelde goed. Ergens ook wel logisch, omdat ik tijdens mijn trainingen eigenlijk altijd zo adem. Maar toen kwam de laatste variant: neus in, neus uit. Om dat goed te kunnen oefenen kregen we tape over onze mond. Hetzelfde rondje gingen we nu 4 keer lopen, elke keer op gevoel 5 seconden sneller dan het vorige rondje. Hoe lang houd je het vol met alleen maar neusademhaling? Ik heb alle vier rondjes gehaald met de tape op mijn mond, terwijl ik het laatste rondje voluit aan het sprinten was. Dit had ik vooraf echt niet verwacht!

Door je neus ademen heeft een aantal voordelen. Ziektekiemen worden door de neushaartjes al grotendeels tegengehouden, je kunt dieper ademen en de zuurstofopname en CO2 afgifte zijn in balans. Ook hier is onderzoek naar gedaan, en het blijkt ook nog, dat je met neusademhaling je hartslag tot wel 10-15 slagen per minuut kunt verlagen. Kijk, dat willen we allemaal wel natuurlijk. Zo kun je het moment van verzuring extra lang uitstellen! Je snapt vast wel wat ik flink oefen tijdens mijn dagelijkse runs. Maar jeetje, wat is dat lastig! Hihi…

Weer terug

De clinic zit er weer op, we gaan weer terug naar de Run2Day Flagshipstore. Daar sluiten we af met ontspannende oefeningen en genieten we na met een hapje en een drankje. Nog even wat napraten over wat we vanavond gedaan hebben, en het is al weer tijd om naar huis te gaan. Ik ga de schoenen grondig testen de komende weken, ze voelen fijn in elk geval.

Nogmaals, Asics en Run2Day bedankt voor jullie gastvrijheid, deze inspirerende avond en de kleding en schoenen die ik heb mogen ontvangen! Het was een heel leerzame avond, waar ik vast veel aan zal hebben.

Alle foto’s hier boven zijn gemaakt door Rein Rijke, van Zoutfotografie.

Wie weet kan ik deze schoenen binnenkort testen in een wedstrijd! 5 kilometer, 10 mijl? Wie zal het zeggen…

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie