Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Chi Running – wat is het?

Een tijdje geleden werd ik benaderd door een van mijn loopmaatjes bij de runningclub. Louis vroeg mij of ik voor proefkonijn zou willen spelen bij zijn opleiding tot Chi Running Trainer. Dat wilde ik wel!

Ik was al eerder met Chi Running in aanraking gekomen toen ik wat onderzoek deed naar looptechnieken. Ik weet dat ik heel inefficient loop. Mijn enkels zakken naar binnen (overpronatie), mijn bovenbenen staan naar binnen gebogen ten opzichte van mijn onderbenen, en met name mijn rechtervoet buigt naar buiten bij het rennen. Oh ja, en dan heb ik ook nog doorgezakte voetbogen. Geen wonder dat ik stevige antipronatie schoenen nodig heb en dat daar dan ook nog zooltjes in zitten.

Bron featured foto: Luke Ma

Looptechniek en Tai Chi

Er zijn een hoop manieren om aan je looptechniek te werken. Chi Running is een van de vele manieren om efficiënter en lichter te leren lopen. Ik vond de benadering vanuit Tai Chi een hele interessante. Zou het veranderen van looptechniek helpen om blessures nog verder te voorkomen?

Louis heeft zijn opleiding gevolgd bij Marion Meesters, een van de master instructors in Chi Running die Nederland rijk is. Hij wil zelf ook graag de trainersopleiding afronden. Een van de onderdelen daarvan is het bijbrengen van de techniek aan een aantal hardlopers. Ik mag daar een van zijn, en ga de komende 10 weken ontdekken wat Chi Running is en of de techniek bij mij past.

Louis legt de theorie uit

Theorie

De training start met een stuk theorie. Wat is Chi Running precies, waar is het ontstaan en waar komt het uit voort?
Tai Chi, en het er op gebaseerde Chi Running, heeft als filosofie zowel ontspanning, als het leren bewegen vanuit een sterke core.

Door gebruik te maken van een sterke core, ontspannen armen en benen, de middenvoetslanding, een hoge pasfrequentie en niet te vergeten de zwaartekracht, zet je veel minder belasting op je spieren en gewrichten en loop je, als het goed is, dus ontspannener en daardoor ook met minder blessures. Louis noemt dit de naald in de watten: je kern is sterk en recht, je ledematen zijn zacht en ontspannen. Je zorgt er voor dat je botstructuur en houding je lichaam rechtop houden, waardoor je je spieren zelf een stuk minder belast.

Het klinkt mij logisch in de oren, maar ook nog wel een beetje onduidelijk. Wat wordt er nu precies van me verwacht tijdens het lopen?

Body Sensing

We beginnen iedere training met het losmaken van spieren en gewrichten, en beginnen daarbij vanuit de voeten. Louis heeft het over “body sensing” – ofwel, goed weten waar welk lichaamsdeel precies zit. Huh? Ik weet toch wel waar mijn knieën zitten? Wat hij bedoelt wordt heel snel duidelijk bij de opwarming. Er wordt me gevraagd om mijn enkels los te draaien, maar de beweging moet vanuit mijn knieën komen. Ok – wacht even. Wat? Hoe?

Dan blijkt dat body sensing best wel wat lastiger dan ik dacht! Vooral met het losdraaien van de armen, door vanuit de core te bewegen, vind ik ernstig moeilijk! “Ontspannen die armen” roept Louis, als ik onwillekeurig toch met mijn armspieren begin te wapperen. Wow, ik moet echt nadenken bij bewegen. En eigenlijk is dat niet de bedoeling, ontspan!

Lopen

Het lopen zelf voelt echt totaal anders dan de looptechniek die ik normaal gebruik. We beginnen met het lichaam recht te zetten. De voeten door letterlijk de benen met de handen op te tillen en in de juiste richting – vooruit dus – te zetten. Het voelt alsof ik met mijn voeten enorm naar binnen sta maar niets is minder waar, ze staan echt recht! We rekken de borst en kruin uit, kantelen het bekken en ik moet nu mijn schoenveters kunnen zien als ik mijn kin naar beneden buig. Nope! Met mijn duimen duw ik mijn heupen recht. Ja hoor, daar zijn de veters. Wow, dit voelt heel vreemd.

Langzaam laten we ons vanuit de enkels naar voren kantelen, en doordat de zwaartekracht het overneemt, ga ik vanzelf lopen. En land ik vanzelf op mijn middenvoet. Het grondcontact is super kort, de pasfrequentie hoog. Ik heb wat moeite met ademhalen, dat blijkt achteraf te komen doordat ik mezelf te gespannen uit probeer te strekken. Inmiddels heb ik daar ook een boek voor gekregen dat ik door moet nemen.

Er komt nog een stukje bekkenrotatie bij, de snelheid wordt opgevoerd en ik voel zoveel minder druk op mijn scheenbenen. De spanning zit meer in mijn kuiten, wat logisch is door de ietwat naar voren gekantelde houding. Later in de training wisselen we af tussen de conventionele manier van lopen en chi running. Wat voelt dat normale lopen dan lomp zeg. De passen zijn langer, je davert neer op je hiel. De andere methode voelt veel lichtvoetiger. Volgens mij ga ik dit wel wat vinden!

Rechtop

De komende 10 weken ga ik me samen met Louis verder verdiepen in deze techniek. Het eerste waar ik aan moet beginnen is letten op mijn houding: dus op momenten dat ik niet loop, eens kijken of ik mijn core recht kan houden. Niet tegen een leuning aan gaan hangen, maar rechtop zitten. Die ingezakte rug eens strekken. Ik ben erg benieuwd of ik na deze 10 weken over ga stappen op deze nieuwe looptechniek. Ik laat het je zeker weten!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

2 Comments

  • Stephanie

    29 januari 2015 at 10:39

    Leuk stukje weer klinkt zeker interessant!

    Even een kanttekening, ik lees meestal de blogs via bloglovin’ en daar kan je absoluut niet uithalen wie het stukje geschreven heeft. Op de website zie je het ook pas onderaan (of herken je het deels al aan foto’s danwel schrijfstijl/onderwerp). Kan vooraf aan het stuk niet komen wie het stuk geschreven heeft?

    Beantwoorden
  • Wendy

    29 januari 2015 at 11:02

    Hi Stephanie, dank je wel voor het complimentje 🙂 Ik vind het in ieder geval een erg leuke techniek.

    En ook dank voor de opmerking, ik ga het even voorleggen aan onze redactie!

    Beantwoorden

Geef een reactie