Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

How to: Cooling down

Hijgend zet je je horloge stil. Terwijl jij vuurrood aangelopen uitpuft bij een lantaarnpaal gaat je GPS-watch uit z’n dak. New Record! Longest Distance! Blij en opgelucht ga je direct naar binnen, op naar die welverdiende douche… Wacht, vergeet je niet iets?

Als je een heftige run hebt gehad en het liefst gewoon op de bank ploft zijn allerlei moeilijke stretchoefeningen wel het laatste waar je zin in hebt. Toch is het doen van een cooling-down heel belangrijk. Zelf merk ik dat het me enorm veel spierpijn en stijfheid scheelt de volgende dag en er zijn zelf studies die stellen dat je ermee de kans op duizeligheid en hartritmestoornissen verkleint. Niet zo gek: als je hardloopt pompt het bloed in hoog tempo door je lichaam. Stop je plots, dat geeft dat een klap. Denk maar eens aan die drukke hardloopwedstrijd waarbij je na je eindsprint plotseling voetje voor voetje vooruit moest schuifelen in de rij voor flesjes AA en je medaille. Niet fijn!

De simpelste manier om je training af te sluiten is om je snelheid steeds wat te verminderen. Zorg dat je ongeveer een kilometer van je huis uitkomt en dribbel of jog rustig een meter of 500 uit. De rest van de afstand wandel je stevig door. Eenmaal bij huis aangekomen zet je één been ver naar voren, zak je door je voorste been en probeer je je achterste hiel zoveel mogelijk naar de grond te duwen om je kuit te stretchen. Een andere manier is om met je tenen omhoog tegen een stoeprandje of een muur te gaan staan en wat druk uit te oefenen. De voorkant van je bovenbenen rek je door op één been te gaan staan, je andere been vast te pakken en je hak naar je bil te brengen.

Daarnaast kun je speciale stretchoefeningen doen voor bijvoorbeeld je schouders en armen of heupen, een rustige yogasessie doen of aan de slag gaan met je foamroller of massagebal. Ik zet een aantal van mijn favoriete filmpjes op een rij:

Ik ben echt gek op de yogafilmpjes van Erin Motz. Een tijdje geleden voltooide ik haar 30 Days Yoga Challenge en nog steeds doe ik af en toe een filmpje, omdat ik een zittend beroep heb en veel van haar filmpjes fantastisch zijn voor het verminderen van de spanning in je heupen en schouders. Ook na een run kun je dat wel gebruiken. Dit eerste filmpje bevat vooral veel hip openers zoals de Duif en is heel rustig.

Zijn het vooral je quads en hamstrings die strak aanvoelen? Dan is Erin’s Yoga For Runners filmpje iets voor jou. Aan veel van deze oefeningen heb ik een hekel tijdens mijn IRL yogalessen omdat ze zo moeizaam gaan, maar dat betekent dus juist dat ze heel hard nodig zijn… Iets actiever dan de vorige, dus fijn om te doen als je nog warm en hyper bent van dat mooie PR.

Is yoga niet helemaal jouw ding? Sportinstructrice Marloes heeft op haar blog Optima Vita een aantal stretchvideo’s met de wat bekendere oefeningen. Met deze video stretch je je hele lichaam.

Het vorige filmpje bevat ook een paar zittende oefeningen, wat misschien niet zo handig is als je je stretchroutine niet thuis uit kunt voeren maar door een misrekening bij het plannen van je route nog ergens midden in een rommelig park of woonwijk zit. Zoek dan dit filmpje even op op je telefoon: hierbij heb je alleen maar staande stretchoefeningen!

Als zelfs Cassey Ho van Blogilates rustig wordt van deze stretches (ja, echt), dan weet je dat deze cooling down goed zit ;). De meeste oefeningen zijn vooral gericht op je IT-band en dijen, maar ze stretchen ook de bovenkant van je rug.

Wat zijn jouw favoriete oefeningen voor de cooling-down? Of sla jij ‘m stiekem ook vaak over?

Foto boven via Flickr Creative Commons

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

Geef een reactie