Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • De week na mijn eerste halve marathon

De week na mijn eerste halve marathon

Mijn eerste halve marathon is achter de rug. Vorige week konden jullie lezen hoe dat is gegaan. Alle emoties kwamen voorbij. Zou ik het nog een keer doen? Ja, zeker! Hoe het nu gaat? Niet top, maar daar wordt hard aan gewerkt en elke keer als ik terugdenk aan de dag van de halve marathon dan komt er zo’n grijns op mijn gezicht. Een kippenvelmoment, iets wat ik op dat moment misschien niet helemaal besefte maar nu dik een week later er nog steeds is als ik eraan terugdenk.

Na de halve marathon kon ik bij Eveline bijkomen, douchen en eten voor ik aan de reis terug naar huis begon. Zo heerlijk relaxed op deze manier. Ik had al wat last van mijn rug, maar ik liep nog oké. Na de autorit van bijna 2 uur kwam ik bij mijn ouders aan. Daar ging het al een stuk slechter en toen ik eenmaal thuis kwam had ik geen idee hoe ik daar moest komen. Ik kon de trap naar ons huis bijna niet meer op en bij elke beweging ging er een pijnscheut door mijn lichaam. De volgende dag was het niet beter en zelfs een dag sauna hielp niet. Spierpijn dat had ik niet, maar ik had enorm veel last van mijn linkerbeen er voelde iets geblokkeerd.

Dinsdag gaf de fysio antwoord. De zenuwen lagen weer klem, daardoor ging het lopen zo slecht en deed er van alles pijn. Na de behandeling kon ik weer redelijk normaal lopen. Alles bleef wel gevoelig maar ik kon mijn been al meer gebruiken. De rest van de week bleef mijn been gevoelig, liep ik erg langzaam en was de pijn erg vermoeiend en misselijkmakend. Het werken was daarom zwaar en vooral de trap naar beneden was niet leuk als ik daar iets moest doen. Ik nam veel rust en zorgde dat ik warm bleef want de kou doet de spieren niet veel goed.

Plan van aanpak
Het plan van aanpak komt van de fysio en heb ik ook braaf opgevolgd. Een week niet hardlopen. Dit om geen onnodige klappen op de spiergroepen te krijgen die het zwaar hebben en de spieren die het zwaar hebben gehad rust en herstel te geven. Stilzitten is niet de bedoeling. Ik moet aan de bak met oefeningen. Oefeningen voor mijn rug maar ook mijn billen. Mijn bilspieren vingen de klappen op die mijn rug niet meer opving. Enorm saaie oefeningen maar het moet. Het is beter, niet alleen voor het hardlopen, maar ook het dagelijkse leven. Na de week terug naar de fysio en dan gaat hij beoordelen hoe het ervoor staat en wat we kunnen uitbreiden.

Wat heb ik gedaan naast de oefeningen?
Vrijdagavond mocht ik weer naar de sportschool. Fietsen en lopen op de loopband waren geen probleem om te doen en alles wat mijn billen sterker maakt mocht ik ook doen. Het was fijn er weer te zijn. Ook al was ik op na een dag werken, het voelde goed wat te doen. Ik begon met 15 minuten fietsen. Ik ging naar de apparaten, 3x 20 minuten de binnenkant van de benen, 3x 20 de buitenkant van de benen en 3x 20 de billen trainen.

Zondag ben ik een heel stuk gaan wandelen in het bos. Samen met mijn moeder heb ik langer dan een uur gewandeld. We hebben gewandeld door de bossen, over bruggetjes en langs paddenstoelen zodat we even moesten squaten om een foto te maken. En na zo’n fijne wandeling met weinig pijn en een redelijk snellere pas dan de hele week, dan krijg je onderstaand hoofd. Heerlijk om bezig te zijn, nee het is geen hardlopen, maar het voelde wel fijn. In de avond deed ik mijn oefeningen weer en dit keer met veel minder pijn dan de dagen ervoor! Yes vooruitgang. Ik kon namelijk niet echt normaal op mijn linkerzijde liggen en nu was het bijna normaal, een klein dingetje maar het maakt me blij.

Hoe nu verder?
Deze week staat er weer een afspraak bij de fysio op de planning, ga ik door met mijn oefeningen en hoop ik ze uit te kunnen breiden en stiekem hoop ik dat ik deze week al iets mag/kan hardlopen.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie