Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dominer Les 42 km: Beter plannen en nog 12 weken

Dominer Les 42 km: Beter plannen en nog 12 weken

Oh jongens, nog 12 weken tot de marathon van Parijs. Het komt steeds dichterbij en dat terwijl ik het gevoel heb dat ik nog niet echt gestart ben. Het was hier misschien wel stil en je kon wel o.a mijn doelen lezen van 2016 maar dat wil niet zeggen dat ik niet gelopen heb. Ik heb zelfs net nog voor oudjaar/nieuwjaar 22,5 km gelopen! Het gaat wel goed, maar er mag zeker een tandje bij en ook wel iets meer discipline! 

Wat ik heel erg merk is dat ik nog niet goed ben in plannen. Nu ben ik sowieso geen ster in plannen. Ik kan een plan maken als de beste maar daarna? Tja, dan blijft het bij een plan. Zo merkte ik dat ook deze week. Ik liep uiteindelijk pas op donderdag, vrijdag en zaterdag. Niet zo slim, 3 dagen achter elkaar en al helemaal niet slim als mijn laatste run een duurloop van 23 km had moeten zijn. Waar ging het fout? Mijn weekoverzicht:

  • Maandag: Mijn vriend moest dinsdag zijn scriptie inleveren op school, maar maandag moest het digitaal helemaal af zijn. Ik hielp hem met zijn scriptie door de layout te maken, kaft, alles inbinden en alles wat uit de printer kwam ordenen. Uiteindelijk zijn wij tot 03.00 uur ’s nachts bezig geweest. Om 04.00 uur lagen we in bed en om 06.30 uur ging de wekker en om 08.00 uur zaten we alweer in de auto.
  • Dinsdag: Nou, om 08.00 uur zaten we dus in de auto om de laatste dingen nog uit te printen en richting Utrecht te rijden. Ik had me voorgenomen om bij thuiskomst te gaan intervallen. HAHA. Nee, we lagen ’s middags voor pampus op de bank en hebben 3,5 uur geslapen.
  • Woensdag: ‘Goed, ik ga vandaag hardlopen!’ Mijn boek was zo spannend en ik was zo relaxed dat tja.. nope.. Weer niet.
  • Donderdag: Oké, nu ga ik echt en ik ging ook echt! Het ging supergoed, ik voelde me ook goed maar helaas gebeurde er daarna iets waar ik kapot van was. Dat lees je hier op onze Facebookpagina.

Dominer Les 42 km: Beter plannen en nog 12 weken

  • Vrijdag: Dankzij jullie lieve woorden ging ik weer, een tweede poging en dit keer 10 km. Ik heb 10 km met een smile gelopen en de laatste paar 100 meters geprobeerd te sprinten. Ik haalde zelfs (heeeeel even) de 3’09” min/km. Heel even..

Dominer Les 42 km: Beter plannen en nog 12 weken

  • Zaterdag: Het plan was om om 09.00 uur te gaan hardlopen. Mijn vriend kwam om 08.30 uur thuis na een nachtdienst en ik dacht: mooi, kan ik hem nog even zien en meteen gaan. Well guess what? Ik kwam pas rond 12.30 uur mijn bed uit. Oeps… Ik ging toch wel, maar het lukte me totaal niet. Ik zat niet in mijn run, mijn benen voelden zwaar en mijn eten zat nog wat te hoog. Het werden 13 km.

Dominer Les 42 km: Beter plannen en nog 12 weken

Wat er fout is gegaan? Nou dat plannen! Ik moet mijn runs beter verspreiden. Ik kan niet verwachten dat ik na een interval en een snelle 10 km de volgende dag wel 23 km kan lopen. Rustdagen zijn belangrijk en ik heb genoeg rustdagen gehad, alleen niet echt in de juiste volgorde. ‘Wat ga je nu doen dan Zélia, de marathon is over 12 weken?’

Nou, wat ik ga doen is het volgende:

NO MORE EXCUSES. Lui zijn past niet in een marathonschema zolang je niet hebt gelopen. Ik heb natuurlijk wel rustdagen, maar ik moet niet continu mijn runs verplaatsen. Ik ga gewoon per week kijken wanneer ik kan gaan lopen en dan moet ik ook dat echt ook gaan doen!

Met mijn voeding ben ik alweer een tijdje mee bezig. Dat gaat goed, op wat misstappen na. Het blijft lastig maar ik hou heel goed bij wat ik eet, wat er binnenkomt en ook hoeveel ik sport. Ik probeer een balans te vinden en tja, om sneller te kunnen hardlopen is o.a. afvallen belangrijk en iedereen weet nu ook wel dat wanneer je minder binnen krijgt en meer verbrandt dat je dan afvalt. Nu moet ik wel goed opletten hoeveel ik sport, want het is ook niet de bedoeling dat ik tekort kom. Al heb ik genoeg reserves ;).

Krachttraining! Yeah! Hier heb ik zin in! Mijn vriend is nu bijna klaar met zijn studie, voor hem ook geen smoesjes meer en hij wil heel graag weer sporten. Samen met mijn vriend ga ik weer de sportschool in. Zorgen voor een goede core, sterke benen en mijn armen mogen ook wel wat meer power.

Yoga en af en toe zwemmen. Yoga ga ik na mijn runs doen of in de ochtend. Ik ben een stijve hark en blijf een stijve hark. Al helemaal met het hardlopen en yoga zou me meer rust kunnen bieden. Zwemmen is iets wat ik heerlijk vind om te doen maar het gewoon nooit durfde i.v.m. mijn lichaam maar nu heb ik een behoorlijk “schijt”-attitude. Ik moet gewoon doen wat ik leuk vind en zwemmen is dat zeker een deel van!

Goed, ik heb weer een plan en nu is het nog de kunst om dit allemaal vol te houden. Ik moet ook wel want tja, over 12 weken is het alweer zover. AAAAH!

Hoe staat het met jouw planning? Lukt het wel om gedisciplineerder om te gaan met je schema?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

3 Comments

  • Sofie

    10 januari 2016 at 10:28

    Goedemorgen Zélia!

    Jouw marathonstukjes elke week zijn vaste prik op zondag. Enerzijds trainen we beiden voor de marathon (en vorig jaar beiden in Parijs de eerste gelopen :))anderzijds voel ik me zeer betrokken tot je verhalen. Zwaarder zijn en lopen, het is geen evidentie voor voorbijgangers. In het verleden heb ik veel naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Mensen kunnen heel gemeen zijn jammer genoeg. Gelukkig ben jij geen slecht persoon maar een goal digger. Zélia, ik geloof in een betere tijd dit jaar en dat je dit alles kan overwinnen!

    Fijn weekend!

    Beantwoorden

Geef een reactie