Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dominer Les 42 km: Plan de campagne

Dominer Les 42 km: Plan de campagne

Na twee pittige weken met twee halve marathons was het tijd om mijn lichaam even wat rust te geven. En dat deed ik! Ik liep deze week maar 1 keer, een kleine 3 km. Maar morgen is het zover! Morgen begint mijn schema voor de marathon van Paris. Ja, nu al. 

Waar de meesten een schema voor 16 weken hebben voor een halve of een hele marathon, begin ik al 23 weken voor de marathon. De reden hier achter is dat ik goed voorbereid wil zijn, net als de vorige keer. Toen begon ik ook rond deze periode. Het geeft me een doel waar ik naar toe kan werken en zo kan ik concreet gaan trainen. En ik werd al helemaal getriggerd toen ik vandaag las dat alle 57.000 startbewijzen uitverkocht waren! WAAAH!

Dominer Les 42 km: Plan de campagne

Wat is dit keer mijn doel?

Zoals sommigen van jullie weten was vorig jaar vooral de tijd mijn angst. Ik besloot toen ook met Andrea samen om vooral niet op tijd te focussen, maar op het uitlopen van de marathon. Dit keer is het anders. Ik heb meer vertrouwen gekregen sinds de marathon. Ik heb laten zien in Amsterdam dat ik echt wel sneller ben geworden. Ik ga dit keer voor een PR!

Oké, heel eerlijk? Mijn PR is heel makkelijk te verbreken. Het is natuurlijk niet zo dat ik vorig jaar binnen 4 of 5 uur finishte. En dat is prima. Nu heb ik samen met mijn vriend en met wat informatie van anderen een tijd boven mijn schema gezet. Welke tijd? Dat hou ik nog geheim tot volgend jaar. Ik ga nu eerst trainen en heel hard mijn best doen om mijn snelheid vast te houden en uit te breiden over de langere afstanden.

Tijdens de CPC Loop zal ik zien of mijn tijdsdoel in de buurt komt. Zo ja, dan ga ik het hier neerzetten. Blijk ik het toch niet te halen, dan zal ik het moeten aanpassen en ook dat zal ik dan hier vertellen. Maar voor nu doet het er niet toe.

Mijn andere doel is nu te gaan leren om de eerste helft RUSTIG te lopen en in de tweede helft te versnellen. In theorie makkelijker dan in praktijk, maar tijdens de marathon had ik het zo zwaar na 32 km (zoals de meeste lopers hoor!) maar daar heb ik zoveel tijd verloren dat ik daar nu wel op wil trainen. Ook beter leren om met water te drinken. Zo liep ik dit jaar nog met 1,5 liter op mijn rug over de finish.

Dominer Les 42 km: Plan de campagne

Hoe ga ik trainen?

Ik ga nu jullie vertellen hoe ik ga trainen. Let op, dit is op mijn eigen manier die vorig jaar ook werkte. Dat wil niet zeggen dat dit voor jou ook geldt. Het kan zijn dat je het te pittig vindt, dat is het ook, maar we weten inmiddels denk ik wel dat ik van uitdagingen hou haha! Velen vroegen of ik weer met Andrea samenwerk. Dit jaar niet. Dit jaar doe ik het alleen. Ik heb onwijs veel geleerd van Andrea, ze is een superfijne coach, maar ik wil dit ook zelf kunnen. Ik heb gelukkig nu genoeg mensen om me heen die ook ervaring hebben, het komt helemaal goed!

Ik ga ongeveer 3 tot 4 keer hardlopen in de week. Elke training is anders. Ook nu ga ik weer trainen met hartslag, net als vorig jaar. Op één training na.

Intervaltraining

Elke week doe ik sowieso 1x een pittige korte/lange intervaltraining. Dat deed ik bij mijn vorige schema ook en ook al haat ik interval soms, het geeft me wel een boost en energie na afloop. Intervaltrainingen zijn bijvoorbeeld 8×4 min met 2 min rust of 12×1 min met 1 min rust.

Snelle tempoloop

Dit is iets wat ik vorig jaar niet deed, maar nu wel ga doen. Dit is gebaseerd op het schema van Asics. Tijdens deze training loop ik bijvoorbeeld 7 km tussen 2 tempo’s. Ik moet daar tussen blijven en de tempo’s zijn gebaseerd op wat ik nu kan op 10 km. Daar start ik mee, maar elke week worden ze beide ietsjes hoger, dus moet ik sneller gaan lopen en buiten mijn comfortzone lopen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld 7 km en mijn tempo moet tussen de 7’21” en 6’40” zitten. Dit doe ik ook net als intervallen elke week, maar dan zonder specifiek gefocust te zijn op mijn hartslag.

Duurloop

Om de week doe ik een korte duurloop op hartslag. Dat kan 30 min zijn tot ongeveer 90 min. Het is op een rustig en comfortabel tempo. Mijn hartslagzones zijn uitgerekend bij EnergyLab en daar hou ik me dan ook aan.

Langzame Lange duurlopen

Daar zit ik echt op te wachten! Serieus. Ik kan niet wachten tot dat ik weer lange afstanden mag lopen. Dit bouw ik netjes elke week iets op. Ik begin volgend weekend wel al met 13 km, omdat over 2 weken de Zevenheuvelenloop is waar ik 15 km loop. Elke week komt er 1 km bij, op wat uitzonderingen na. Zo ga ik bijvoorbeeld niet meer na de halve van CPC Loop nog even 7 km erbij rennen om maar aan 28 km te komen. Ik ga net als vorig jaar tot de 32 km trainen.

Naast het hardlopen zal er ook flink wat aan mijn lichaam moeten gewerkt worden. Ik ben nog steeds onder begeleiding van een voedingsdeskundige die ook veel van sporten af weet. We gaan ervoor zorgen dat ik voldoende eet. Niet te veel en niet te weinig. Ik ga weer terug naar een sportschool. Daar zal ik 2 tot 3 keer per week te vinden zijn. Mijn vetprecentage moet een stuk omlaag en ik wil dat mijn core goed sterk is. Of ja, eigenlijk alles wel, haha!

Let’s get started!

Ik kan niet wachten tot ik morgen weer mag beginnen. Ik ga dit keer wel proberen mijn leven meer in balans te houden en ervoor zorgen dat ik naast het hardlopen en werken nog een sociaal leven kan overhouden. Zo ga ik proberen niet meer of zo min mogelijk op zondag te lopen, maar op zaterdag zodat ik nog wel tijd heb voor mijn vriend en/of familie. Vorige jaar maakte ik na elke run een foto, wat een heel leuk resultaat werd. Dit keer doe ik niks speciaals, maar je kan me nog wel volgen op Instagram met #dominerles42km en natuurlijk laat ik hier elke week mijn vooruitgang zien!

Dominer Les 42 km: Plan de campagne

Een ding is zeker. Op 3 april 2016 ga ik weer een ding doen en dat is:

Dominer les 42 km!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

6 Comments

  • Veronique

    25 oktober 2015 at 17:28

    Zo gaaf zeg!
    Door dit verhaal ben ik nu helemaal gemotiveerd om ook een marathon te gaan lopen. Heb me nu nogal ‘yolo’ ingeschreven voor Berlijn. Maar hoopte niet helemaal honderd procent dat ik ingeloot zou worden (in de zin van: een marathon is zoó lang, kan ik dat wel?! ) maar door dit verhaal denk ik daar nu helemaal anders over. Heb nu ook echt fantastisch veel zin om ervoor te gaan trainen.
    Veel succes met de voorbereidingen!!

    Beantwoorden
  • Annelies

    26 oktober 2015 at 08:01

    Grappig, ik sta voor mijn eerste marathon en dat wordt ook deze van Parijs. En net gisteren heb ik mijn eigen schema gefinetuned en begin ik deze week specifiek voor Parijs te trainen. Ik vind jouw idee om na elke run een foto op instagram te zetten heel erg cool. Zou je het erg vinden dat ik dit ideetje even van je pik? In ruil krijg je van mij een mooi vermelding als bron 🙂 Veel succes!!!

    Beantwoorden
  • linda

    28 oktober 2015 at 19:30

    Leuk om je ervaringen positief en negatief (ben ze nog niet tegen gekomen) te lezen.
    Fijn om ook te lezen dat jij niet een marathon loper bent van 3 of 4 uur wat voor een recreatieve renner moeilijk te volgen is. Ook bij mij is het toch zover gekomen dat ik mij voor de hele heb opgegeven, hotel geboekt, vrienden verteld en nu nog waar maken. Mijn eerste marathon moest wel een bijzondere worden en dat is Rotterdam. Zelf heb ik twee keer een 1/2 gerend en de 3de over een week op Terschelling, de bereloop. Ik heb dan al 21 in de benen en heb tot april om door te gaan voor Rotterdam. Met 4x in de week moet het lukken. (Zeg ik nu makkelijk op een stoel achter mijn tablet). Wat ik zeker niet mag vergeten is om coretraining te doen. Dit blijft er regelmatig bij en dat resulteert in een zere rug onder en boven. Als je nog tips hebt hou ik mij aanbevolen. Bedankt alvast voor je mooie verhaal en je enthousiasme.

    Beantwoorden

Geef een reactie