Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dominer les 42 km: Uit je comfortzone, nog 11 weken

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone, nog 11 weken

Vorige week had ik het er nog over dat plannen niet echt mijn sterkste punt is. Well, ik doe deze week mee met helweek. Wel op mijn eigen manier. Ik heb vorig jaar in juli samen met Josianne ook al mee gedaan en ik heb toen heel wat geleerd. Ondanks dat ik het niet precies volgens de regels heb gedaan ben ik wel tevreden over mijn week. Ik heb namelijk veel gedaan, goed gepland en ik ben heel erg uit mijn comfortzone gegaan. Ook in het hardlopen! Lees mee! 

Maandag

Maandag startte ik al goed door druk bezig te zijn met mijn externe harde schijf. Ik kwam toen een foto tegen uit 2013 en ik schrok me kapot! Wat was ik tonnetjerond zeg! Mijn vriend maakte een foto van mij nu en ja hoor, zelfs ik zie verschil! Wil je de foto zien? Binnenkort komt er een artikel met deze foto erin en anders moet je maar even op mijn persoonlijke Instagram spieken! Ik raakte zo gemotiveerd dat ik meteen daarna ben gaan hardlopen. Op de planning stond 60 min en dat ging zo goed! Ik was helemaal happy en opgeladen!

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 weken

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 weken

Woensdag

Woensdag was het tijd voor een interval. 7x 5 min met 2 min rusten. Ook deze run ging goed, tot ik een paar ganzen tegenkwam. Ik ben als de dood voor ze. Ik moest toch nog een paar foto’s maken, dus ik stopte en pakt mijn telefoon. Ik maakte wat foto’s, ook van de ganzen. Wel van veraf, dat dan weer wel en op het moment dat ik wilde gaan voel ik iets op mijn hoofd botsen/zitten en weer meteen wegvliegen. IEEWW… een vogel. Ik schrok zo enorm en was gelijk overstuur dat ik mijn run niet heb afgemaakt. Bah.

DominerleDominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 wekens42km 05

Zaterdag

Ik heb daarna twee dagen niet gelopen en gisteren ging ik weer. Dit keer anders. In mijn schema stond dat ik een snelle 10 km moest lopen. Dat betekent 10 km en ik moest tussen 2 paces blijven. Ik zag bij Lindsey van Dailylin een andere methode die ik wel wilde proberen. Zij liep 20 km in 4 delen en elk deel deed ze versneld. Nu vind ik dit testen op 20 km voor mij meteen iets te veel, dus wilde ik dat proberen op de 10 km. Waar ik vaak loop, kan je een rondje van 2 km doen. Beetje saai misschien, maar ik vind 2 km per rondje minder erg dan bv 7 kilometer die je vaak ziet bij wedstrijden. Het doel is om “traag” te starten en snel te finishen. Perfecte manier voor mij om dit uit te testen omdat ik altijd… ALTIJD te snel start. Ik maakte een lijstje met de tijden die ik wilde lopen per 2 km.

  • 2 km – 7’40” min/km
  • 2 km – 7’20” min/km
  • 2 km – 7’00” min/km
  • 2 km – 6’40” min/km
  • 2 km – 6’20” min/km

Ik vind de laatste 4 km best wel pittig maar goed, uit je comfortzone gaan toch?! De begintijd is gebaseerd op wat ik prettig vind. Ik loop comfortabel op 7’40”. Misschien iets te, maar ik moet leren om langzaam te starten. Daarna heb ik telkens 20 sec eraf gehaald. Je kan ook minder grote stappen doen of juist nog grotere stappen! Goed, tijd om te testen!

Ik nam Noa mee, i.v.m. de ganzen en vogels haha. We fietsten er naar toe. Eenmaal aangekomen deed ik een kleine warming up want man, wat was het koud!

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 weken

Mijn eerste rondje ging goed. Ik moet mezelf continu afremmen, want ik merk toch dat 7’40” mij iets te makkelijk af gaat (op korte afstanden). Ik wilde per se op het juiste tempo lopen, dus dan maar afremmen. Eerste rondje was al snel weer klaar, op naar het tweede! Tempo 7’20” min/km. Ook deze ging eigen vrij makkelijk. Ik voelde wel dat mijn benen nog niet echt opgewarmd waren, maar ja.. het ging goed! Voor ik het wist ging ik alweer voor het derde rondje. Ai… dat wordt wat lastiger! Ik zal niet liegen, het was wel even aanpoten, maar toch voelde het goed en liep ik netjes onder de 7’00”. Ik begon wel mijn benen te voelen en mijn hartslag ging ook steeds meer omhoog maar… let’s do this!

Oké, het was zeker pittig en ik heb momenten gedacht dat ik wilde stoppen, maar toch voelde het goed, ik kon dit wel voor 2 km volhouden! Ik zat zelfs onder de 6’40”! Het laatste rondje kwam eraan en het was nu alles of niets. Doorgaan, hup die 10 km aantikken riep ik mezelf. Met een rood hoofd en buiten adem tikte ik de 10 km aan. HOLY SHIT!

Ik liep dus uit eindelijk dit:

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 weken

Waar ik het vandaan heb gehaald? Geen idee! Maar man man, wat geeft dit voldoening en kracht en vooral vertrouwen in de marathon. Ik ben er nog niet, en dit haal ik niet 42 km lang, maar ik word hier alleen maar sterker van! Ik was daarna wel echt moe en op maar hé, I did it! Yes, I AM BACK EN.. ik heb nu een betere planning! Al wordt het volgende week wel spannend aangezien ik twee verstandskiezen eruit laat trekken haha.

Dominer les 42 km: Uit je comfortzone gaan en nog 11 weken

Ik heb er weer vertrouwen in!

P.S. Ik kreeg een mailtje, geadresseerd aan mij, dus het was geen vergissing in blogs, over mijn marathontijd. In het mailtje stond dat ik een doel had om binnen 4 uur de marathon te gaan lopen en dat het niet slim is om zo’n doel te hebben. Ik wil jullie laten weten dat dat absoluut niet mijn doel is. Ooit, in de verre toekomst hoop ik wellicht dat het gebeurt, maar ik heb een goede zelfkennis en ik weet dat 4 uur never nooit gaat lukken tijdens de marathon van Parijs 2016. Ik kan niet eens een halve marathon in 2 uur halen, laat staan een marathon in 4 uur. Ik wil ook even aangeven dat ik nooit heb geuit wat ik qua tijd wil, ik hou dat voor mezelf maar geloof me: ik heb echt wel een realistischer doel. Bedankt voor de bezorgdheid maar echt, ik ken mijn kunnen nu en dat is echt nooit mijn doel!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

One Comment

Geef een reactie