Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dominer Les 42 km: Verandering in schema, snelheid en nog 7 weken

Dominer Les 42 km: Verandering in schema, snelheid en nog 7 weken

HAPPY VALENTINE! Iedereen goed verwend door zijn geliefde? Gaan jullie nog samen lopen? Jongens, het aftellen is echt begonnen! Nog maar 7 weken en dan sta ik aan de start van mijn tweede marathon. Spannend! Maar goed, er moet nog genoeg gedaan worden de komende 5 weken. Hoezo 5 weken? Nou, de laatste 2 weken zijn om te taperen, dus het is nu 5 weken flink wat kilometers maken om daarna wat rustiger aan te doen en goed voor te bereiden. Deze week was een rommelige, ik maakte een inschattingsfout en veranderde van schema. Of dat slim is….

Goed, mijn grootste inschattingsfout zat in het plannen. Vorige week zaterdag liep ik 30 km en daarna heb ik tot en met dinsdag niet gelopen. Dat terwijl er 4 trainingen op de planning stond. Oeps, niet slim!

Woensdag

Ik was die dag met Petra voor een launch naar Amsterdam gegaan. De nieuwste collectie van Röhnisch en mensen, ik hou van dit merk. Waarom? Omdat dit merk je echt vrouw laat voelen, alles bij elkaar houdt en gewoon echt heel fijn zit! We kregen een prachtige goodiebag mee en dat wilde ik dezelfde avond meteen testen. Een kleine 5 km, en ik was wel echt heel erg zichtbaar! De run ging heel fijn. Ik was niet buiten adem, mijn hartslag was onder controle en ik liep gewoon onder de 7 min/km. I like that!

Dominer Les 42 km: Verandering in schema, snelheid en nog 7 weken

Donderdag

Goed, donderdag. Donderdag was de dag dat ik mijn schema compleet omgooide. Of dat slim is, 7 weken voor de marathon? Denk het niet. Ben ik er blij mee? YES! De reden dat ik het omgegooid heb is vanwege de tempoloopjes. Ik had het idee dat ik alleen maar afstanden aan het maken was, maar de snelheid een beetje wegbleef. Ik had het wel gezien om continu 7 of 10 km te lopen. Daarom besloot ik meer intervaltrainingen erin te doen, ook lange intervaltrainingen. Ik wil tenslotte sneller zijn dan vorig jaar! Nu mijn vriend ook meeloopt heb ik wel een motivator maar toch, ik moet het zelf doen. Dus hup, ander schema waar ik me goed bij voel. (Schema heb ik zelf gemaakt).

Ik besloot om meteen te beginnen. Op de planning stond 6×3 min met 2 min joggen. Het was al wat donkerder geworden buiten, dan maar naar de sportschool. Op de loopband liep ik 5 min warm en daarna zette ik de interval aan. Ik weet niet echt meer hoe het me gelukt is maar ik kan je wel vertellen dat ik diep ben gegaan. Wellicht komt dit door de loopband, maar ik ging als een speer, het voelde goed maar het voelde ook zo goed dat ik niks meer voelde. Snap je me nog? Runner’s high? Misschien, maar dat lijkt me sterk op een loopband. Na bijna 5 km stopte ik. Heel eerlijk? Man, man wat was ik misselijk! Een gevoel van onwerkelijkheid dat ik dit tempo aankon en misselijkheid zorgde ervoor dat ik niet meer zo goed wist wat ik aan het doen was. Ik dronk wat water en ging zitten. Ik voelde me snel weer beter, maar dit gevoel was raar. Heel raar.

Dominer Les 42 km: Verandering in schema, snelheid en nog 7 weken

Vrijdag

Ik zei al, mijn planning was niet zo goed, want ik moest nog een andere tempoloop doen. 3x 12 min met 2 min joggen. Deze heb ik niet kunnen voltooien. Mijn benen waren nog te moe van donderdag. Ze voelden zwaar aan en ik zat er totaal niet in. Het weer was echt prachtig, ben toch wel blij dat ik gegaan ben met mijn vriend en Noa maar ik wilde mijn energie sparen voor vandaag. Vandaag (zondag) staat er namelijk 32 km op de planning. Halleluja!

Dominer Les 42 km: Verandering in schema, snelheid en nog 7 weken

Ik ben blij dat ik mijn schema wat heb omgegooid. De lange duurlopen die gepland stonden, blijven erin. Ik heb nog wel een run toegevoegd; Zandvoort Circuit Run. Ik weet nog niet of ik de 5 km of de 12 km ga doen. Het weer van vorig jaar was niet bepaald relaxed. Maar ik heb er nog een week om over na te denken. Een les voor komende week voor mezelf: plan je runs beter in en niet achter elkaar!

Gaan jullie vandaag nog hardlopen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

7 Comments

Geef een reactie