Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Dat deze week anders zou lopen dan ik wilde, dat wist ik stiekem al van tevoren. Toch hoopte ik wel dat ik kon doen wat ik wilde doen. Is dat gelukt? Ja en nee. Ik ben niet ontevreden, maar ik realiseer me wel dat ik echt vanaf nu moet gaan knokken voor de marathon. Ik ben wel eindelijk over de 20+ barrière qua lange duurlopen maar toch, het was behoorlijk zwaar! Lees mee:

Maandag

Ik dacht, laat ik maandag gaan hardlopen voordat ik samen met mijn vriend naar Utrecht zou gaan. Omdat hij *kuch ik* aan het stressen was met de treinen besloten we toch eerder te gaan. Mijn vriend had namelijk de verdediging van zijn afstudeeronderzoek. Superspannend. We kwamen op tijd in Utrecht aan en rond 16 uur (ja zo laat pas) was hij aan de beurt. Hij heeft het fantastisch gedaan! Ik ben zo trots op hem. Hij had voor zijn scriptie een 7,7 maar die is nu omhoog gegaan naar een 8,5 en voor zijn presentatie kreeg hij een 8! Dat betekende: GESLAAGD! Geen student meer in huis haha! ’s Avonds gingen we nog uit eten. Oeps: wijn, bier, champagne… ach ja!

Dinsdag

Ik had me maandage voorgenomen om dan dinsdag te gaan hardlopen, 24 km. Maar die wijntje, biertjes en te heerlijk eten zorgden ervoor dat we iets te lang in bed bleven liggen. Ik had om 14 uur een afspraak bij de tandarts om twee verstandskiezen er uit laten trekken. Ik kan je vertellen dat er maar één verstandskies eruit is gehaald aangezien ik een paniekaanval kreeg in de stoel. Ja, ik ben onwijs bang voor de tandarts terwijl ik nooit iets heb, maar ik heb slechte ervaring gehad met mijn vorige tandarts. Hij trok namelijk met andere twee verstandskiezen eruit zonder dat de omgeving 100% verdoofd was. Ik had daarna wel last van mijn “gat”. En volgens velen moest ik inderdaad niet meteen hardlopen. Oké!

Woensdag/donderdag

Bukken, springen, buigen en hobbelen waren geen fijn gevoel. Niet gelopen, niet gesport.

Vrijdag

Het is vrijdag en ik voel me goed! Ik dacht, kom maar op met die 24 km. Ik had rijstwafels met pindakaas, twee gekookte eieren. Kopje koffie en kopje thee, oh en nog wat fruitontbijt. Ik heb nog niet echt een vast patroon voordat ik ga hardlopen, maar binnenkort moet ik weer geloven aan wat meer koolhydraten voor het hardlopen. Ik nam wat gelletjes mee (die blijkbaar over datum waren) en 2x 500 ml water. Muziek aan en gaan! Maar voordat ik echt ging had ik me al 10 keer omgekleed. Ik vond het vrij koud! Uiteindelijk trok ik mijn thermojas aan, lange hardloopbroek en een t-shirt. Nu kon ik echt gaan!

1-12 km

Wat is het heerlijk om te hardlopen! Ik had een nieuwe route in gedachten, maar om Eindhoven uit te komen en richting Best te gaan moest ik wel eerst 8 km hardlopen (een lange saaie weg) en ik had stoplichten. Nou ja, prima! Daarna zou het tot thuis heel erg meevallen met stoplichten. Ik had het de eerste 5 km toch een partij warm! Man man! Ik wilde bijna mijn jas uit doen, maar ik wist dat dat geen goed plan was! Mmmm. Oké. Niet zeuren, doorlopen! Net voorbij 8 kilometer kon ik eindelijk naar rechts gaan. Iets meer variatie qua weg. Ik liep ongeveer 500 meter en ik voelde me niet zo veilig. Het was een voorrangsweg waar ze 60 mochten rijden, maar geloof me: ze rijden daar soms wel 100! Er was ook geen fietspad te bekennen. Ik liep nog een beetje door en zag eindelijk een fietspad. Wel anders dan ik had verwacht qua route maar veiligheid gaat voor.

Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Tot 12 km liep ik lekker, mijn benen voelden goed aan en mijn hartslag was in orde. Ik voelde soms wel wat druk in mijn mond, maar niks ernstigs. Ik maakte bij 12 km even snel wat foto’s om vervolgens weer door te gaan.

12-24 km

Tot ongeveer 13-14 km ging het nog wel, maar ik merkte heel goed aan mijn lichaam dat-ie weer moest wennen aan de lange afstanden. In tussentijd had ik nog wel van die gelsnoepjes genomen aangezien ik niet de gelletjes in durfde te nemen. Nu kan het over datum vast geen kwaad maar ik wilde niet dat het verkeerd ging vallen. Mijn benen voelden heel zwaar aan en ik kreeg het idee dat ik mezelf elke keer moest meeslepen om weer een stap te zetten.

Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Ik had het daarnaast onwijs koud. Het liefst wilde ik opgeven, maar dat kon ik niet. Ik moest en zou 24 km hardlopen. De reden hierachter is dat ik best wel zenuwachtig word van de gedachte dat ik nog maar 10 weken heb tot de marathon. 10 hele weken! Dat is iets meer dan 2 maanden, maar toch! Het is bijna en dat beangstigt me wel enorm! Ik moest echt weer vertrouwen erin gaan krijgen. Ik liep ook nog eens op veel onverharde wegen. Dit heb ik expres gedaan, omdat ik gehoord heb van een deskundige dat je daardoor beter en meer spieren traint!

Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Uit eindelijk tikte ik de 24 km aan en ja ik heb het heel zwaar gehad en ik ben er nog lang niet, maar het geeft me wel iets meer vertrouwen in de marathon. Beter dan helemaal niks doen toch?

Dominer les 42 km: Zware 24 km en nog 10 weken

Zondag

Vandaag ga ik weer hardlopen, samen met mijn vriend en Noa. Wij gaan voor een ‘snelle’ 6 km. Nu hij afgestudeerd is kan hij weer meer gaan sporten en dus ook hardlopen. Hij zal wel moeten, aangezien hij mij wil hazen op de halve marathon van CPC in Den Haag!

De schema’s zijn wat bijgesteld en wellicht mijn eindtijd ook maar ach, ik ga nu gewoon keihard knallen. Er bestaan geen excuses meer voor verstandskiezen of afstuderen, haha!

Hoe breng jij deze zondag door?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

3 Comments

  • Fernanda

    24 januari 2016 at 08:29

    Zometeen heb ik marathontraining 25km. Ik ben best zenuwachtig. Heb het een paar maanden rustig aan moeten doen ivm ijzertekort. Twee weken geleden te horen gekregen dat het weer goed is. Ik wil deze training proberen en daarna beslissen of ik ga voor de marathon op 10 april. Mijn verstand zegt me dat ik de marathon beter over kan slaan, maar ik geef nog niet op

    Beantwoorden
  • Marit

    24 januari 2016 at 13:50

    Goed gedaan! Ik ben ook aan het trainen voor de marathon van Rotterdam. Ben mijn lange afstanden langzaam aan het opbouwen volgens een schema. Heb afgelopen zaterdag 16 km hardgelopen. Ging echt goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie