Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Drie hoera’tjes voor …

Drie hoera’tjes voor …

Wat ik oprecht moeilijk vind is het omgaan met blessures. Mijn motivatie is dan als sneeuw voor de zon verdwenen en echt vrolijk en positief kan je mij dan ook niet noemen. Eigenlijk ben ik dan iemand die liever de handdoek door de ring gooit en zegt dat ik er mee stop. Lichte druk voel ik toch vanuit jullie om door te zetten en alles op alles te zetten om weer lekker te kunnen lopen en daarvoor mijn woorden: DANK JE WEL! Want wat een heerlijke sportweek heb ik gehad en dat dus mede dankzij jullie. Top! Drie hoera’tjes voor jullie: Hoera, Hoera, Hoera! 

Over vier weken sta ik dus aan de start van de 10 kilometer in Leiden en vandaag liep ik 6 kilometer. Die vier moeten toch op karakter uitgelopen kunnen worden? Het is zondagmorgen 08:00 uur en het is fijn loop-weer. Fris windje, droog en een zonnetje. Op het schema staat 6 x 1.5 kilometer met 2 minuten wandelen tussendoor, maar als je snel rekent heb ik die zes blokken niet vol gemaakt en ben ik gestopt na de vierde. Zoals je ook kunt zien aan de foto hieronder ben ik daar momenteel meer dan blij mee.

Afgelopen week had ik weinig vertrouwen, zeker toen ik na 2 / 3 kilometer weer terug naar huis liep. Hoe ga ik in godsnaam ooit 10 kilometer lopen als ik nu de drie niet eens red zonder slag of stoot? Vandaag ging ik iets meer voorbereid op weg en dat resulteerde in 6 fijne kilometers. Yay! Dan wel met 2 minuten wandelen tussendoor, maar als het zo wel goed gaat, waarom dan niet op deze manier? De statistieken geven een gemiddeld tempo aan van 7’17”, valt mij niet eens tegen met stil staan / oefeningen doen en wandelen tussendoor.

Fijn begin van een mooie zondag!

Dinsdagmorgen stond er een afspraak bij de fysiotherapeut, opnieuw voor dag en dauw. Helaas ben ik nooit bij de fysiotherapeut terecht gekomen omdat ik mij had verslapen, oeps. Sorry Rogier! Wel staat er inmiddels een afspraak bij een manueeltherapeut voor aanstaande dinsdag, op advies van de dokter dus. Daarnaast ben ik er nog steeds niet uit hoe ik het stukje kracht in mijn schema moet passen, zeker omdat ik continu aan het wisselen ben van sportdagen. Weinig structuur en als de drempel dan wat hoger ligt dan ‘vergeet’ ik het stukje kracht dus gewoon… Mmm!

Maar goed, afgelopen maandag vroeg ik mijn buurman mee om te fietsen. Hij twijfelde vanwege het slechte weer en had geen zin om zich zeiknat te laten regenen, zo ben ik uiteindelijk ook gewoon op de bank blijven zitten. Maar, vandaag, op Koningsdag gingen we wel! Vorig jaar zijn we een paar keer naar Kijkduin gereden voor een koud cola’tje of ijsje en we zijn een keer heen en weer over de Dijk geweest. Nu hadden we besloten om langs de Waterweg richting de stormvloedkering en via het Oranjepad, door het bos weer terug naar huis te rijden. Uiteindelijk hadden we dik 23 kilometer gefietst. Lekker! De weersvoorspellingen zagen er, net zoals maandag, niet heel gunstig uit maar we hadden het getroffen. Naast een flink windje tegen op de weg terug naar huis kregen we alleen de laatste paar honderd meter een klein bui’tje over ons heen! Niet slecht toch? De eerste ‘lange’ fietstocht zit weer in de benen, op naar de volgende!
Na de fietstocht was ik weer in slaap gevallen op de bank, daarna nog wat afleveringen van Divorce gekeken en uiteindelijk de deur uit om de verjaardag van Willem Alexander te vieren! Drie hoera’tjes voor de Koning. Hoera, hoera, hoera!

Donderdag was ik, na het vieren van W zijn verjaardag, geen stuiver meer waard. Had gehoopt ’s avonds nog energie over te hebben voor een rondje lopen omdat het zulk mooi weer was. Maar eenmaal thuis aangekomen (20.00 uur) ging ik linea recta mijn bed in. 12 uur later werd ik wakker en was weer het vrouwtje! GOEDEMORGEN NEDERLAND!

De training van afgelopen zondag was ingekort naar vier blokken van 1.5 km, dus opnieuw stonden er zes blokken op het programma. Misschien hebben jullie het via Facebook of Instagram al gezien, maar ik was stront eigenwijs. Zes blokken van 1.5 kilometer werd 5 kilometer aan één stuk door! Whaaaaa. Hoe tof is dat dan? Eerlijkheid geschied dat mijn knie tijdens het lopen aanwezig was, alleen niet in die mate dat ik niet meer door kon lopen wat voorheen wel was. Drie hoera’tjes voor mijn knie! Hoera, hoera, hoera.
Het was zo ontzettend fijn om gewoon weer eens normaal door te kunnen lopen in plaats van iedere keer te moeten stoppen. Lovely! Ik heb mijzelf wel voorgenomen om dit niet door te zetten de komende paar trainingen, maar mijzelf netjes aan de blokken houd zodat ik in Leiden die 10 kilometer in ieder geval uit kan lopen. Yeah, heb er zin in!

Vandaag de wel bekende rustdag en morgen staat er een kilometer zwemmen op het schema. Ben reuze benieuwd hoe dát gaat!

Het was een fijne loopweek met merkbare progressie in het herstel. De hoop dat ik Leiden marathon zou lopen is allang vervlogen, maar ik ben zo ontzettend blij dat het er naar uit ziet dat ik wel over de finish van de 10 kilometer kan komen. Ik blijf lekker twee keer per week lopen, fietsen gaat ook goed en komende week kijk ik of banen zwemmen helpt bij het herstel. Die krachttraining wilt nog maar niet lukken. Ik kreeg toevallig een mail van de sportschool waar ik zit dat mijn jaarabonnement binnenkort verloopt en hem kan verlengen met korting, dat wil ik best doen maar wel met een plan.

1 keer per week, 1.5 uur krachttraining – fullbody met focus op stabiliteit? Moet dat genoeg zijn denken jullie?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

One Comment

  • Marleen

    30 april 2016 at 16:23

    Ik ben van mening dat 1x per week krachttraining te weinig is voor progressie… Met 1x onderhoudt je alleen wat er nu aanwezig is maar er is geen progressieve overload dan. Minimaal 2 of 3 keer per week doen, en dan misschien korter en/of thuis oefeningen doen?

    Beantwoorden

Geef een reactie