Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Bereik je doel met de 30-dagen-challenge

Wil je (vaker) naar de sportschool? Om de dag hardlopen? Of stoppen met snoepen? Begin eens met een 30-dagen-challenge. Met andere woorden: probeer je nieuwe gewoonte 30 dagen vol te houden. De kans dat je het volhoudt is dan veel groter!

30 Day Ab Challenge, 30 Day No Sugar Challenge. Zeker richting de zomer vliegen de challenges je om de oren. Laat ik je uit de droom helpen: van 4 weken buikspieroefeningen krijg je meestal geen blokjesbuik. De 30-day-challenge waar ik het over heb, is niet bedoeld om na maand een spectaculair resultaat neer te zetten. Een marathon lopen, of loeistrak in bikini. Nee, in deze 30 dagen wen je aan een nieuwe gewoonte.

Wat is een 30-day-challenge?

Misschien heb je het wel eens gehoord: het duurt ongeveer 6 weken voordat je gewend bent aan een nieuwe gewoonte. Er is veel onderzoek gedaan naar dit ‘magische’ getal. Hou je iets 30 dagen vol? Dan is de kans groot dat je het voor altijd volhoudt. Je begint namelijk klein, met ‘maar’ 30 dagen. Zo ben je er relatief weinig tijd en geld aan kwijt. Is je doel een marathon lopen, maar kom je nu nog niet de straat uit? Begin dan gewoon eens rustig met een app, zoals die van Start to Run. Spreek met jezelf af dat je een maand lang de trainingen van de app volgt. Zeg niet: over 10 weken moet ik een halve marathon lopen! Dan is de kans groot dat je je doel niet haalt. En dat werkt demotiverend. Dikke kans dat je hardloopschoenen na die 30 dagen in de kast belanden, om er nooit meer uit te komen.

Dus, kies een (klein) doel. Bijvoorbeeld: om de dag hardlopen. Of niet meer snoepen. Als je meer wilt sporten, zet je de momenten in je agenda. Markeer ook in de agenda de laatste dag van je challenge. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht: dagje sauna, een glas wijn of een nieuwe sporttop. Alles mag, als het je maar motiveert.

Na deze 30 dagen kijk je terug. Vond je het leuk? Wat heb je ervan geleerd? Wat kon beter? En vooral: ga je ermee door?

Mijn ervaring: 30 dagen hardlopen

Toen ik ruim 5 jaar geleden begon met hardlopen, keek ik (letterlijk) niet verder dan het eind van de straat. Na wat hopeloze pogingen op eigen houtje, zocht ik mijn heil bij de app Couch to 5 k. Mijn doel in die eerste weken? Braaf elke training volgen. Ik was niet bezig met het lopen van een 5- of 10-km-wedstrijd. Ik was elke keer weer trots als ik een training had volbracht. Na een paar lesjes sprak ik met mezelf af dat ik de hele maand juni zou lopen. Dan zou ik de alle lessen hebben volbracht en ongeveer 5 km kunnen lopen. Juni was warm en ik had het zwaar, maar ik was elke keer weer zó trots als ik had gelopen. Na die maand was hardlopen onderdeel van mijn dagelijks leven geworden. Het was een gewoonte. Moeiteloos voltooide ik vervolgens de trainingen tot de 10 km. En zie waar we nu zijn… 😉

Mijn ervaring: 30 dagen geen alcohol

Voor mijn eerste en tweede marathon besloot ik een tijdje geen alcohol te drinken. Mijn lichaam reageerde niet zo goed op de combinatie alcohol + hardlopen (oftewel: ik viel na een wijntje van mijn kruk). Hoe lekker ik een koud biertje op z’n tijd ook vind, dit werkte niet. Maar wat dan? Nooit meer alcohol drinken? Na een drankje over op cola? Alleen de week voor de marathon geheel onthouden? Ik besloot hier ook de ‘magische 30’ toe te passen. Dertig dagen voor de marathon stopte ik met het drinken van alcohol. Het was een overzichtelijke periode. Er zat een natuurlijk einde aan, namelijk: de finish van de marathon. En ook hier had de challenge nog effect na afloop van de 30 dagen. Regelmatig las ik even een alcoholvrije periode in, of dat nu een week is of een paar weken.

Welke uitdaging ga jij de komende tijd aan?

P.S. Er is een Facebook-groep (JKRCrew) die is ontstaan tijdens de #SANTASTREAK (elke maand hardlopen in de maand december). Momenteel is een deel van die groep weer elke dag aan het hardlopen! Heb je zin om in de groep te gaan, klik dan op deze link. Succes!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie