Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Een brief aan mijn coach

Beste coach,

Ik ben nu halverwege mijn training en over 3 maanden sta ik aan de start. Aan de start van de Marathon van Paris. Momenteel gaat er van alles door mij heen. Paniek, spanning maar ook gezonde spanning. Soort van, laat maar komen terwijl ik weet dat ik nog niet klaar ben met mijn trainingen. Beter gezegd, voor mijn gevoel gaat het nu pas beginnen!

Vorig jaar zag ik je melding op Facebook. Je was geslaagd voor je cursus om hardlooptrainer te worden. Dat was op 9 mei 2014 en wat deed ik? Ik vroeg heel brutaal of jij mij dan niet kan trainen? Je liked it maar daar hield het bij.

Schermafbeelding 2015-01-13 om 10.31.10

Ik had me namelijk ingeschreven voor de Marathon van Paris en ik had wel schema’s gevonden maar eigenlijk ging ik behoorlijk zonder enig idee dit avontuur aan. De volgende dag kreeg ik een persoonlijk berichtje van je met “Is het een serieuze vraag om je te trainen voor de marathon?”. Uh, ja eigenlijk wel. Pas toen realiseerde ik dat dit echt was. Holy f*ck ik ga trainen voor een marathon!

Schermafbeelding 2015-01-13 om 10.49.28

Tussendoor liep ik de halve marathon van Eindhoven die niet ging zoals gehoopt maar je was er wel altijd voor me, vooral met je pittige vragen. We weten allebei dat ik een behoorlijk pittige uitdaging ben. I mean, ik ben niet de dunste of atletische persoon die je gezien hebt. Heb jij ook wel een paar keer met je handen in je haren gezeten met de vraag hoe je dit ging doen? Het is duidelijk dat ik moet afvallen en dat ging niet zoals we wilden. Je wilde verder met mij maar met voorwaarden. Dat ik op tijd zou aangegeven als het niet ging en af zou vallen.

Na de halve marathon van Eindhoven had ik 1 week vakantie en na de vakantie zou het dan dus echt beginnen. Mijn training voor de marathon. Ons doel is uitlopen. Niks geen streeftijd, nee uitlopen en vooral GEZOND over de finish. Heel eerlijk Andrea? Ik vond dat stom. Gezond over de finish snapte ik natuurlijk wel maar hoezo geen streeftijd?? Hallo… tijdslimiet? Maar dit keer overwon mijn verstand. Tijd is juist mijn vijand, dat is altijd een punt geweest tijdens wedstrijden. Langzaam veranderde mijn tijdsangst in zin hebben om hem uit te lopen.

Op 2 november kreeg ik een mailtje van je met daarin mijn marathon schema, helemaal gemaakt voor mij alleen. Ik maakte hem open en het eerste wat ik zag was de rechter kolom met daarin de aantal km’s die ik in het weekend moet lopen. Links zag ik mijn intervaltrainingen en onderin uitleg in welke zones ik moet lopen. OH HELL NO. Ik wist dat een marathon lopen niet 1,2,3 gaat maar dit? 3-4X PER WEEK hardlopen? Oef! Maar weet je! Ik heb er zin in.

Andrea, ik kan heel kort zijn over mijn eerste 10 weken van mijn training want eigenlijk heb ik die best wel goed gedaan of niet? Geen blessures, geen ernstige spierpijn na lange duurlopen. Met intervallen merk ik dat ik sneller word, het gaat eigenlijk best wel behoorlijk goed. Ik vind dat wel tricky om dat te zeggen omdat het nu net lijkt alsof het perfect gaat maar dit komt gewoon door jouw schema. Je schema is goed opgebouwd en het belangrijkst is dat ik mezelf niet voorbij loop. Soms heb ik wel de neiging om harder te willen lopen tijdens een langzame lange duurloop maar dan weet ik dat ik na een paar kilometers helemaal stuk ga en dan moet lopen. Dit is gewoon de beste manier voor me om te trainen. En nu weet ik wat jouw tempo is tijdens een marathon, al hou ik dat maar 1 minuut vol haha.

Toch loop ik nu tegen een paar dingen aan. Dat drinken en eten tijdens een lange duurloop, ja dat gaat niet goed. Ik heb een keer gehad dat ik alles al op had gedronken en gegeten voordat ik uberhaupt 8 km had gelopen maar tijdens mijn laatste halve marathon heb ik wel 1 liter water gedronken maar niks gegeten. Zou je mij daar nog mee willen helpen? Ik heb een camelbag (wat een onding) en powergels die niet te vreten zijn haha. Wanneer kan ik dat het beste eten en als ik geen dorst heb, moet ik toch drinken? Tijdens een halve marathon hoef ik nooit te plassen, maar ik moet dus nu langer gaan lopen. Wc rol meenemen, is dat verstandig? 😉

Ik woon in een stad en het is soms best wel moeilijk om een route te vinden met weinig tot geen stoplichten. Als ik moet stoppen voor een stoplicht, dan voelt het net alsof ik aan het valsspelen ben, wat kan ik hieraan doen? Of moet ik er niks om geven?

Nog maar 3 maanden Andrea.. HELP! Mijn schema ziet er steeds pittiger uit en vanaf dit weekend verleg ik mijn grenzen en kilometers. Ik ben zo benieuwd hoe het zal gaan op 12 april! Voordat ik de marathon ga lopen heb ik nog twee wedstrijden staan, 8 feb de Groet uit Schoorl en een maand later de CPC Loop Den Haag. Wat denk jij?

Na de Groet uit Schoorl zal ik je weer schrijven want dan gaan we zien of ik echt vooruit ben gegaan haha!

Liefs

Je pupil Zélia

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

5 Comments

Geef een reactie