Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Een doordeweekse 5 km

Hebben jullie het verslag van de Zandvoort Circuit Run (5 km) al gelezen? Nu we een paar dagen verder zijn, vind ik ons eigenlijk nog stoerder dan ik zondag vond, haha. Door regen en wind over het circuit gelopen, en over het strand in het geval van de lopers van de 12 km! Dat zorgt wel voor een extra hoge runners high!

De week ervoor ging ik niet lopen, om zo mijn benen rust te geven. Overdreven voor een 5 km? Misschien. Maar voordat ik met wedstrijden begon, las ik overal dat hardlopers rust namen, pasta aten op de avond ervoor etcetera. Dus dat heb ik overgenomen. Iedere avond voor een wedstrijd eet ik pasta en bij wedstrijden op zondag loop ik na woensdag niet meer. Voor een 5 km misschien overdreven, maar hé, ik leer het me in ieder geval gelijk goed aan.

Meer dan vorig jaar

Vorig jaar had ik het voornemen dat ik iedere maand verder wilde lopen dan het jaar ervoor. Behalve in oktober, november en december (waar ik stopte met hardlopen vanwege mijn blessure) is dat gelukt. Het kleinste verschil was januari 2013/januari 2014, met 1,8 km. Het grootste verschil was juli 2013/juli 2014, met 48,2 km. Dit jaar heb ik hetzelfde voornemen, ook al bedacht ik me dat pas afgelopen weekend.

In januari ging het onbewust gelukkig goed. Het verschil? 200 meter (15,8 km in 2014 tegenover 16 km in 2015). In februari was het verschil 500 meter. Afgelopen weekend bedacht ik me dat ik de trend door wilde zetten. Om in maart 2015 verder te lopen dan in maart 2014 had ik nog 5,2 km nodig. En dat moest dan gisteren gebeuren.

De moeilijkste maand om dit jaar te overwinnen? Dat is denk ik augustus, de maand waarin ik vorig jaar 60,6 km liep. Toen trainde ik voor de Damloop, dat wil ik dit jaar ook doen. Toen was ik ook de hele maand vrij, dit jaar als het goed is niet. Oh, misschien juli moeilijker. 50,2 kilometer, maar ik ga dit jaar als het goed is een maand reizen, dus dat wordt ook lastig!

Even doordeweeks

Zoals jullie weten heb ik de afgelopen weken doordeweeks niet al te ver gelopen. Het is al donker als ik thuiskom, ik ben moe, ik heb honger… Afgelopen dinsdag was anders. Doordat de klok is verzet blijft het licht tot half 9 ’s avonds. Ik had extra tussendoortjes meegenomen naar stage, zodat ik minder honger zou hebben als ik thuiskwam.

Goed voorbereid op pad dus! Ik had er geen zin meer in toen ik thuiskwam (natuurlijk), vanwege de wind. Maar hallo, als ik in Zandvoort kan lopen door de regen en de wind, dan kan ik dat ook in Zaandam in de wind met een zonnetje erbij! Ik besloot wel om een rondje heen en terug te doen, in plaats van het natuurgebied in te gaan. Hopelijk  minder wind!

De eerste kilometer deden mijn benen pijn. Gelukkig was dat daarna weg. Ik stond even stil om een foto te maken met de narcissen en ging weer verder. Ik had geen bepaalde snelheid in gedachten, gewoon rustig aan. Het enige wat ‘moet’ is 5,2 km in totaal lopen en er zo veel mogelijk van genieten.

Op de helft stopte ik om te stretchen. Ik had intussen weer wat last gekregen van mijn onderbenen. Ik besloot om de tweede helft weer heel erg op mijn houding te letten. Rechte rug, vooruit kijken en grotere stappen. En tja, dan ren ik ook automatisch sneller. Ik ben dan alleen wel sneller buiten adem, dus daar moet ik nog wel even aan werken. In de grafiek zie je trouwens precies waar ik ben omgedraaid (zelfs als ik je niet had verteld dat het op de helft was, haha).

De tweede helft voelde een stuk beter aan mijn benen. De laatste tweehonderd meter tot de 5 km begon ik met heel erg versnellen, omdat ik de kans had een nieuwe snelste 5 km te lopen van dit jaar. En dat deed ik! De 200 meter daarna wandelde ik naar huis. Yes, meer gelopen dan vorig jaar!

Uiteindelijk rende ik 5,2 km in 34:31. En de 5 km? Die rende ik in 33:05. 13 seconden sneller dan in Zandvoort en 58 seconden sneller dan in Den Haag. Eens zien wanneer ik in de buurt komt van mijn PR (31 minuten).

Als ik nu al merk hoe erg die houding helpt bij mijn snelheid, misschien moet ik dan toch maar eens lopen met een trainer.

Loop jij met een trainer om je hardlopen te verbeteren?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

3 Comments

  • Bente

    2 april 2015 at 11:04

    Ik heb twee jaar geleden een tijdje mee getraind bij AV Zaanland (atletiek verening bij het Zaanlands Lyceum). De loopscholingen daar hebben ze me zeker met mijn houding geholpen! 🙂

    (ging net wat mis, ik was nog aan t typen en bericht werd al gepost..). Maar goed, zeker dus wel de moeite waar om eens met een trainer te gaan lopen 🙂

    Beantwoorden
  • Linda

    2 april 2015 at 12:37

    Ha wat grappig, ik doe precies hetzelfde met vergelijken hoeveel ik het jaar ervoor heb gelopen. Ik wil ook altijd meer lopen. Vorig jaar liep ik bijna het hele jaar minder dan in 2013, maar het gaat nu de goede kant op. Met een trainer heb ik eigenlik nog nooit gelopen, ik ben mijn eigen trainer en tot nu toe gaat dat best wel goed 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie