Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Een ervaren hardloper?

Mensen stellen wel eens dat ik een ervaren loper ben: “Je hebt toch al 3 marathons gelopen en diverse andere wedstrijden?”

Het klopt inderdaad dat ik in die paar jaar dat ik nu loop al behoorlijk wat kilometers heb gelopen en hier en daar aan wat wedstrijden heb meegedaan, maar ik voel me alles behalve een ervaren hardloper. Een ervaren hardloper, in mijn optiek, loopt regelmatig zijn rondjes. Maar daarnaast houdt hij zich bezig met alles wat er toe doet om de voorbereidingen zo efficiënt mogelijk te maken. Het zijn niet alleen de kilometers die een hardloper ervaren maken.

Ik ben met lopen begonnen om te trainen voor mijn eerste marathon, de marathon van Berlijn in 2014. Dit was echt zo’n bucketlist actie en niemand verwachtte überhaupt dat ik het zou halen en al helemaal niet dat ik er daarna mee door zou gaan. Het tegendeel bleek waar, in 2015 heb ik nog een voorjaarsmarathon (Rotterdam) en een najaarsmarathon (Eindhoven) weten te volbrengen. Dit alles is niet zonder blessures gegaan en misschien heb ik dat aan mezelf te danken (zou het?).Zo heb ik tot nu toe mijn trainingen altijd in een tempo gelopen wat op die dag lekker aanvoelde. Mijn schema geeft wel anders aan, maar waarom zou ik langzamer lopen als het snel ook prima gaat? Mijn gemiddelde tempo is door de tijd heen geleidelijk sneller geworden, mijn aanpak blijkt wel degelijk vruchten af te werpen. Ik weet dat er zoiets is als hersteltraining, intervaltraining, maar heb me er nooit in verdiept.

Verkeerd?

Trainen op hartslag? Nog zoiets. Ik loop met een hartslagband en zodoende ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat mijn hartslag hoger is dan gemiddeld. Dit is onderzocht middels een sportmedische keuring en hiermee is dit inderdaad bevestigd. Gelukkig kan het absoluut geen kwaad en werd ik helemaal gezond bevonden en goedgekeurd om met hardlopen door te gaan. Verder heb ik hier nog niets mee gedaan. Mijn horloge geeft keurig aan in welke zone ik getraind hebt, en that’s it.

Op de laatste weken voor een marathon na, heb ik nog niet op mijn eten en drinken gelet. Het is meer dan eens voorgekomen dat na een avondje stappen de kater me de volgende dag de eerste kilometers vergezelde. Ok, ik snoep iets minder als eerst en ik laat wat makkelijker een biertje staan, maar ik kan niet zeggen dat ik maar enig inzicht heb in koolhydraten, eiwitten etc.

Warming-up dat is toch de eerste kilometer rustig aan beginnen? En als cooling-down wandel ik een paar minuten uit. Rekken? Een beetje, totdat mijn horloge GPS heeft gevonden. In mijn ogen vooral een verspilling van tijd, tijd die ik liever hardlopend doorbreng.

Kortom: ik kan aardig lange afstanden lopen, maar het kan veel beter.

Nu ik in januari flink ziek ben geweest en mijn voorbereiding op de Marathon van Utrecht in het water zag vallen, heb ik tijd gehad om over een nieuw doel na te denken.

Plan de campagne

Met Marathon Eindhoven heb ik nog een appeltje te schillen. Ik heb hem weliswaar uitgelopen vorig jaar, maar niet op niveau omdat ik de week vooraf buikgriep-achtige verschijnselen had. Nu wil ik revanche nemen. Om hier te pieken heb ik me voorgenomen om het maximale uit de voorbereiding te halen.

Vanaf nu ga ik me keurig aan het schema houden. Schrijft het schema een rustig loopje voor, dan ga ik me daar keurig aan houden. Is het beter dat we een intervaltraining doen? Best, ga ik dat toch proberen. Zo nu en dan zal ik echt nog wel aan een wedstrijdje meedoen maar ik ga deze beter in mijn schema passen of het schema aanpassen voor deze wedstrijden.

Ik ga beter op mijn eten letten en wat vaker een biertje of wijntje laten staan. Ik zal de vette hap echt wel gaan missen, maar ik gruwel niet van groente, fruit of een lekkere salade. Dit zal niet echt een hele grote opgave zijn, hoop ik.

Het voelt een beetje alsof ik weer een ‘groentje’ ben. Nieuw schema, nieuwe aanpak, onbekend terrein. Van veel dingen heb ik gehoord, maar weet er het fijne niet van. Maar ik vind het interessant en besef me dat er meer uit te halen valt dan wat ik tot nu toe heb gedaan. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

Wellicht dat ik na Marathon Eindhoven kan beamen dat ik mezelf als ervaren hardloper zie. Mochten jullie nog iets weten waar ik me in zou kunnen verdiepen dan hoor ik dit graag.

Wat doen jullie zoal naast het lopen om optimaal voorbereid te zijn en te kunnen presteren op de wedstrijddag?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Koen is begin 2013 actief begonnen met hardlopen. Doordeweeks loopt hij ’s avonds maar in het weekend loopt hij het liefst vroeg in de morgen om de natuur te zien ontwaken. Met alles wat hij op internet kan vinden, maakt hij zijn eigen schema’s en trekt zijn eigen plan. Vaak een tikkeltje anders plan dan 'normaal'.

3 Comments

      • Tessa

        27 april 2016 at 15:05

        Ik loop de Landgoed Twente Marathon, voor mij een praktischere en goedkopere oplossing gezien de ligging. Hoewel ik dan natuurlijk wel wat op parcours inlever (door de stad lopen vind ik mooier dan tussen weilanden), scheelt het mij veel geld en tijd. Ik ben benieuwd naar je volgende artikel!

        Beantwoorden

Geef een reactie