Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een runners high en circuit training
favoriete hardloopplekken

Een runners high en circuit training

Vorige week vertelde ik dat ik in het buitenland ging lopen (lekkere spoiler). Nou, dat heb ik gedaan. En jongens; dat was GENIETEN! Wow, wow, wow. Als ik er aan terugdenk heb ik nog steeds ‘last’ van een runners high. Niet te geloven. En dat terwijl ik geen eens een grote mijlpaal heb bereikt of iets dergelijks.

Verder heb ik de afgelopen week weer medisch fitness gedaan. Beide keren sloten we af met een HIIT circuit training. Daar ga ik jullie alles over vertellen!

circuit training

HIIT circuit training

De eerste keer dat ik na medisch fitness meedeed aan de gezamenlijke work-out (de laatste 10 minuten), deden we buikspieren. Drie dagen lang riep ik ‘auw!’ na het hoesten of niezen (en dat deed ik helaas nogal vaak). De afgelopen twee keer deden we een HIIT circuit training.

HIIT is een afkorting voor High Intensity Interval Training. Voor een korte periode leef je je helemaal uit op een oefening, waarna je eventjes rust krijgt. Het laat je lekker zweten en blijkbaar bereik je met HIIT eerder/sneller resultaten dan met uren lang sporten. Dat het me (lekker) moe maakt is in ieder geval duidelijk.

De eerste keer deden we 45 seconden een oefening en daarna hadden we 15 seconden rust (of ook wel tijd om te wisselen van oefening, haha). In dit circuit hadden we negen oefeningen (even zien of ik ze allemaal nog weet):

  1. Mountain climbers
  2. Squat jumps
  3. Touwtje springen
  4. Lunges (met een kettle bell in je hand boven je hoofd)
  5. Skaters (schuin achteruit stappen, met medicine ball in je handen)
  6. Plank
  7. Plank, maar op je handen en dan een steps op en af
  8. Met één voet op een bankje staan en dan tijdens een sprong wisselen

Nou, de laatste kan ik me niet meer herinneren. Maar die was ook zwaar in ieder geval, haha! Dit rondje gingen we één keer af.

Gisteren deden we weer een HIIT circuit training. Dit maal hadden we een vijftal oefeningen die we allemaal twee keer deden.

  1. Met elastieken rond je knieën en enkels in squathouding heen en weer lopen
  2. Touwtjespringen (de laatste 10 seconden ging ik extra snel)
  3. Squats op een bosu bal
  4. Speedladder (beide rondes een verschillende oefening)
  5. Met één voet op een steps staan en dan tijdens een sprong wisselen

Pffff, weer zwaar. Maar ik vind het wel een hele lekkere afsluiting van het sporten zeg!

London baby!

En waar ik ging hardlopen dan? In Londen! Yesss! (Ja, ik ben heel enthousiast, haha) Ik zocht er een vriendin op die er haar stage doet. We hebben heel veel gelopen, gingen salsa dansen met een paar Spanjaarden (dat is dus iets wat ik totaal niet kan, hahaha) en we hebben van het prachtige weer genoten. Ja ja, het was er net zo warm als in Nederland. Lucky us!

Zondagochtend -de ochtend na het salsa dansen- ging ik hardlopen. Die vriendin zou ook mee, maar haar voeten waren wel heel moe van het dansen. Dat hield mij niet tegen, net als dat de warmte dat niet deed (het was al 23 graden). Ik nam een flesje drinken mee en liep via Regents Canal (aanrader!) richting Victoria Park. Daar ging ik mijn training doen.

circuit training
En wat heb ik genoten! Het was heerlijk weer (niet té warm, gelukkig kon ik wel wisselen tussen hardlopen en wandelen), het was druk met sporters in het park en ik liep gewoon lekker. Ik zat er goed in, ik had totaal nergens last van. Tijdens het lopen playbackte ik lekker mee met mijn muziek (heel charmant) en keek ik mijn ogen uit. Het park was gevuld met mensen die van de zon genoten, maar ook met andere sporters. Veel hardlopers, een aantal mensen met personal trainers/bootcamp, maar er werden ook sporten als rugby, tennis, honkbal en voetbal gespeeld.

Uiteindelijk liep ik 4,61k met een (voor mij op dit moment) best wel goed tempo van 7’36” (inclusief wandelen dus!). Happy! Oh en nu ik e over nadenk: voor de eerste keer verder dan 4,5k vind ik ook wel een mijlpaal. De rest van de dag hebben we trouwens genoten van de zon op een dakterras aan de Thames en in een park bij Buckingham Palace. Dat hadden we wel verdiend…

Komend weekend moet ik twee keer lopen. Woensdag voelden mijn benen niet goed en wilde ik het er niet op wagen. Gelukkig hebben we een dagje extra weekend! En die gebruik ik ook mooi, ik ga weer terug naar Antwerpen. Jammer dat het weer wat minder wordt, maar dat maakt het niet minder leuk en gezellig.

Wat zijn jouw plannen dit weekend?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

Geef een reactie