Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

wedstrijden-kit

EHBH: Wedstrijden-kit

EHBH: Eerste Hulp Bij Hardlopen. We kunnen hier verschillende categorieën van maken, zoals: wedstrijden, beginnen met hardlopen, eten, krachttraining… Wat moet je weten, wat heb je nodig en hebben we (of jullie) nog aanvullende tips en adviezen?

We schrijven regelmatig over wedstrijden. Onze eigen verslagen (heb je die van Zandvoort al gelezen?), wat je vooral wel en niet moet doen en bijvoorbeeld wat je kunt eten en drinken tijdens je wedstrijden. Vandaag delen we wat er vooral niet kan missen in je wedstrijden-kit. Soms kan dat best veel worden, je ziet niet voor niks mensen met grote sporttassen rondlopen tijdens de hardloopevenementen.

Veiligheidsspelden

Veiligheidsspelden zijn altijd handig bij hardloopwedstrijden, al is het alleen maar om je startnummer vast te maken. Bij sommige evenementen krijg je de spelden bij je startnummer of kun je ze ophalen bij de helpdesk. Voorkom dat je je startnummer vast moet naaien (zoals ik bij de Damloop in 2014 deed) en zorg dat je veiligheidsspelden bij je hebt. Ook handig voor ritsen, of mankementen in bijvoorbeeld je kleding.

Eten en drinken

Marleen schreef al een blogje over ‘aparte’ dingen die je kunt eten of drinken tijdens een wedstrijd, dus daar kun je al heel wat inspiratie uithalen voor het eten en drinken dat je bij je moet hebben. Mijn persoonlijke favorieten zijn water (maar niet teveel, want dan moet je onderweg telkens naar de wc), een banaan voor of tijdens het lopen en een krentenbol na de wedstrijd. Als je verder moet lopen, dan kun je gelletjes of snoepjes voor onderweg ook niet vergeten.

Elastiekjes, haarbanden en speldjes

Hardlopers met lang haar hebben het maar moeilijk. Zie het maar eens allemaal vast te zetten zodat je geen plukken haar in je gezicht en mond hebt en dat het niet op je lichaam blijft plakken (voor als je heel lang haar hebt). We schreven al eens een artikel over een aantal kapsels voor tijdens wedstrijden, maar dan kun je je elastiekjes, haarbanden en speldjes zeker niet vergeten. Be a dear en breng er een aantal extra mee voor je loopmaatjes die niet zo slim waren als jij ;).

Extra kleding

Extra kleding; ik neem het eerlijk gezegd nooit mee. Ik trek na het lopen mijn jas weer aan en that’s it! Maar het kan wel heel handig zijn. Bijvoorbeeld een extra paar sokken, voor als het paar dat je oorspronkelijk aan had niet meer goed zit. Een extra shirt (en (sport)bh!) omdat je onderweg zo hebt gezweet. Een fijne joggingbroek en vest, zodat je je na je prestatie lekker warm kan aankleden (en misschien wel kan blijven aanmoedigen!).

Muziek

Stel je voor: je staat je klaar te maken en je telefoon valt uit. Je krijgt ‘m met geen mogelijkheid meer aan. Weg muziek! Of het blijkt dat net je oortjes kapot zijn gegaan. Bij een training vervelend, maar ach. Bij een wedstrijd? Een stuk erger! Zorg voor een extra set oortjes en misschien zelfs wel een aparte muziekspeler, zoals zo’n iPod die je aan je kleding kan klippen.

Verzorging en overig

Enkele verzorgingsmiddelen kunnen niet ontbreken in je wedstrijden-kit. Sommige zijn afhankelijk van de weersomstandigheden, andere zijn gewoon handig om bij je te hebben, just in case. Pleisters voor over je tepels en vaseline of een ander middel tegen schaafplekken. Natte doekjes en deodorant zodat je je even kan opfrissen voor je in de auto stapt of de rest van de lopers aanmoedigt. Zakdoekjes, als wc papier bij de dixies (of als je verkouden bent). Zonnebrand en een zonnebril, misschien ook een petje? Een pen, zodat je je startnummer kan invullen en eventueel een schema op je arm kan schrijven.

Wat zit er in jouw wedstrijd-kit?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

Geef een reactie