Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • FunXtion, sneller worden, 24 km en nog 7 weken

FunXtion, sneller worden, 24 km en nog 7 weken

Een drukke week betekent vooral goed plannen en laat ik daar nou niet zo sterk in zijn. Vorige week deed ik voor het eerst mee met FunXtion, een les die aangeboden wordt op mijn sportschool, waar ik later meer over zal schrijven. Ook stond er op de planning dat ik 4x moest gaan hardlopen en waaronder natuurlijk een langzame duurloop van 26 km. Hoe het gelukt is (of niet) ga je nu lezen. 

Maandag

Maandag was dus de dag dat ik voor het eerst FunXtion ging doen. Ik had er wel wat over gehoord, gelezen en vooral gezien op Instagram, maar ik moet zeggen dat ik daar naartoe ging met zweethandjes. Kan ik dit wel, wordt het niet te te moeilijk? I mean, ik ben niet zo heel sterk. Opdrukken enzovoort, tja, dat doe ik op mijn knietjes, mezelf optrekken.. haha. Om 18.30 uur begon mijn les. Heel kort: FunXtion is een 30 min durende les waar je in circuit te werk gaat met verschillende oefeningen. Ik ga hier een uitgebreid artikel over schrijven want lieve lezers.. wat is dat vet zeg! Het is zwaar, heel zwaar, maar wel echt zo leuk en het geeft veel voldoening!!! Ik ben zo blij dat ze deze lessen geven! Ik was opgeladen (en ook heel moe daarna haha) maar voelde me wel energiek. Gelukkig geven ze de lessen ook in de ochtend, want ik was ’s avonds een beetje hyper!

Marathon-Week-16-1

Dinsdag

Ik werd wakker en ik voelde het al meteen. Mijn hele lichaam voelde pijnlijk aan. Ik was zo stijf als een hark, mijn bovenbenen, mijn rug, mijn buikspieren (hallo spieren, nog lang geen sixpack hoor haha) maar echt alles deed pijn. Maar niet onaangenaam pijn hoor! Het voelde goed om spieren te voelen die je niet direct of veel gebruikt tijdens het hardlopen. Ik blijf erbij dat krachttraining goed is voor hardlopers!

Ik besloot pas ’s avonds te gaan kijken of ik kon hardlopen, want op de planning stond toch echt een intervaltraining. Door veel overdag in het huis en buiten met Noa te wandelen voelden mijn spieren weer wat beter aan en besloot ik ’s avonds naar de sportschool te gaan om te hardlopen op de loopband. Ik begin het met intervallen wel leuk te vinden, maar toch gaat mijn voorkeur voor buiten hardlopen! Ik deed met een beetje kleine moeite mijn training en na 7,5 km was ik klaar. Ik wilde van de loopband afstappen, maar ik moest serieus nadenken hoe ik moest lopen. Mijn benen wilden namelijk niet echt haha. Ik heb nog even wat buikspieroefeningen gedaan en daarna meteen naar huis onder een warme douche!

FunXtion, sneller worden, 24 km en nog 7 weken

Donderdag

Je begrijpt me wel dat ik woensdag even een rustdag had haha! Donderdag kreeg ik de Runner’s World in de brievenbus en dan beloof ik altijd mezelf dat ik eerst ga hardlopen om daarna het blad door te nemen en te lezen.

FunXtion, sneller worden, 24 km en nog 7 weken

Op de planning stond dat ik een duurloopje moest doen van 90 min, maar daarin 4x 15 min versnellen met 5 min rust. Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk pittig vond, want ik gaf alles in die 15 min maar die 5 min rust waren soms net iets te kort. Uiteindelijk liep ik 7 min meer i.v.m. cooling down en tikte ik de 13 km aan. Netjes, Zélia, netjes! Thuis na het douchen ging ik heerlijk even liggen, beentjes omhoog en Runner’s World lezen!

Marathon-Week-16-4

Marathon-Week-16-5

Marathon-Week-16-6

Vrijdag

Vrijdag was de dag dat ik naar de dokter ging. Ik heb het tegen niemand verteld, behalve mijn vriend natuurlijk en Anouk van Half Crazy Runners Crew, en uiteindelijk wist Andrea het ook, want mijn verrassing voor haar ging helemaal de verkeerde kant op. Ze dacht dat ik naar de dokter ging voor iets heeeeel anders. Vrijdag ging ik dus naar de arts voor een medische goedkeuring voor de marathon van Paris. Als je hier in Nederland een marathon gaat lopen heb je geen verklaring nodig, maar in Frankrijk dus wel, want anders krijg je niet je startbewijs en ik was daar heel erg bang voor. I mean, ik ben niet dun. Ik heb gewicht dat ik meedraag, mijn bouw is fors, maar ik weet dat ik hard aan het werk ben voor een gezond lichaam… maar ja, denkt de dokter daar ook zo over? Ja, gelukkig wel! Ze zag dat ik veel veranderd ben, mijn schema werkt goed en mijn bloeddruk was uitstekend. Na 15 min liep ik naar buiten met een papiertje met daarop haar handtekening. Ik mag de marathon van Paris gaan lopen!

Marathon-Week-16-7

’s Middags ging ik naar Utrecht, ik had een afspraak met Andrea. Wij hebben wat besproken over hoe ik de CPC ging lopen, maar vooral ook waar mijn angst vandaan komt en wat we daar aan kunnen doen. Ik heb nog 7 weken tot de marathon en ik ben er volop meebezig om het op te schrijven, maar soms het is het behoorlijk confronterend en emotioneel, maar gelukkig geeft het ook vaak een vrijheidsgevoel. Het gevoel dat ik nu iets achter me kan laten. Ben er nog niet, maar komt goed!

Zondag

Tijd voor 26 km! Ik keek naar buiten, het was een beetje mistig en koud, maar ik voelde me goed. Ik had er zelfs zin in! Ik had een route uitgestippeld met zo weinig mogelijk stoplichten. Ik had zin om de 26 km aan te tikken. De eerste 3 km gingen wat moeizaam en ik liep op een laag tempo omdat mijn kuiten, zoals altijd, strak stonden ondanks warming up en stretchen. Bij 1 km ging ik stretchen en bij 3 km ging ook weer even wat stretchoefeningen doen. Daarna voelden ze goed en ik voelde me goed. Ik loop express nu niet snel in het begin, omdat ik dat wil bewaren voor de tweede helft! Toch merkte ik dat ik een ritme voelde in mijn benen en ik merkte ook dat mijn gemiddelde sneldheid steeds sneller werd. Ik begon zelfs weer de 7’52” min per km te zien, terwijl ik tijdens langzame duurlopen dat niet heb omdat ik langzaam moet lopen op een lage hartslag. Maar het ging echt heel lekker. Ik had mijn thermojas aan en ik had het behoorlijk warm, maar ik wist dat ik zo langs het water terug moest lopen en in de schaduw.

Marathon-Week-16-9

Bij 13 km besloot ik een gelletje te nemen. Ik moest even stilstaan, want ik kreeg dat verdomde dingetje niet open! Normaal lukte het me wel, maar dit keer moest ik echt even stoppen om het open te maken. Ik gooide het gelletje erin en ik wilde weer lopen. Oei, mijn hartslag was weer laag en ik had het koud. Goed, doorlopen Zélia, je wordt vanzelf weer warm! Van 13 km naar 14 km heb ik gevloekt, verdomme! Waarom word ik niet warm? Ik begon ook enorm hard te hoesten. Doordat ik het koud had en moest hoesten kreeg ik krampen tijdens het hoesten bij mijn buik maar ook pijnlijke steken boven mijn borst. Ik had er ook geen zin meer in. Ik liep zo lekker! Tot 17 km heb ik gesukkeld met hardlopen. Ik belde mijn vriend op en vertelde dat ik het even gehad had. Ik was ook echt helemaal alleen. Hij kwam naar me toe met de fiets en Noa, maar ik moest wel door blijven lopen. Ik liep tot 20 km alleen en net na 20 km kwam Noa langs me gelopen. Dat gaf me energie!

Marathon-Week-16-10

Marathon-Week-16-11

Samen met mijn vriend liep ik nog tot 24 km. Daar besloot ik onze straat in te gaan, want ik was zo hard en vaak aan het hoesten dat ik er hoofdpijn van kreeg en me totaal niet lekker meer voelde. Tja, die 2 km had ik kunnen lopen, maar hoe?

Achteraf weet ik wat ik fout gedaan heb. Ik was erg warm aangekleed, maar wat ik altijd draag is een spaghettihemdje. Ik vind het niet fijn om alleen een sportbh en een t-shirt aan te trekken, maar mijn hemd was dus zeik- en zeiknat omdat het van katoen is. Omdat ik de eerste helft lekker heb gelopen en dus veel gezweet had, was ‘ie helemaal nat geworden en toen ik even stilstond en het koud kreeg was mijn hemd zo nat en koud geworden dat dat geen goede basis is! Weer wat geleerd!

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

3 Comments

  • Madeline | My Fitter Life

    23 februari 2015 at 20:48

    Ik vind het echt héél knap dat je zo’n verre afstand alleen kan lopen! Echt heel goed! En je schrijft super leuk! Dat Garmin horloge ziet er handig uit trouwens, zou je daar een review van willen doen? Ik zal eerst even zoeken of die niet toevallig al op de website staat, haha. Maar echt, ga zo door met rennen én met posts schrijven, heel leuk om te volgen en motiveert mij ook om meer dan 10 km te gaan rennen!

    Over kleding, ik draag meestal een singlet (H&M sport), dan een t-shirtje van Oasics (van dat dry fit spul) en dan een winter trui van Oasics (ook dry fit maar zacht en warm van binnen). Dan heb ik dat probleem met zweet niet zo. Het t-tshirt heeft ook een ventilerend kruis op de achterkant. Er is nu veel sale, ook bij Perry zag ik, misschien vind je daar nog wat!

    Beantwoorden
    • Zelia

      24 februari 2015 at 11:09

      Madeline | My Fitter Life Hoi Madeline, dankjewel voor je complimenten! Er komt binnenkort een review over de garmin 920 xt! Als je door onze site scorlt bij review vind je ook andere reviews van andere horloges! Dankjewel voor de tip! ik denk dat ik maar eens die singlet van H&M ga bekijken, die spagetthibandjes zijn niet echt handig geweest nee. Het is dat ik echt iets aan wil hebben tussen mijn sportbh en t-shirt! Ik ga er naar kijken, dankjewel en succes met het halen van de 10 km, gaat vast goed komen!

      Beantwoorden
  • Anouk

    24 februari 2015 at 21:48

    Hey Zelia, ik voelde me wel vereerd hoor dat ik je geheim mocht delen! 🙂 Je hebt die handtekening helemaal zelf verdiend, je werkt er echt mega hard voor!
    Die 26km tik je volgende keer zeker aan, nu heb je er na verstandig aan gedaan om naar huis te gaan (vind ik). Je bent super goed bezig!

    Liefs,
    Anouk

    Beantwoorden

Geef een reactie