Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Had ik al gezegd dat ik het druk had?

Had ik al gezegd dat ik het druk had?

Het is druk. Ik kan geen schurende kleding aan. En in een hemdje in de zon mag ook niet. Ik heb nog steeds last van mijn benen. Ik ben moe. Had ik al gezegd dat ik het druk had? Waar het allemaal op neerkomt: ik heb al 2,5 week niet meer gelopen.

Mijn benen

De grootste reden daarvoor? Mijn benen. Ik zei het vorige keer al, ik heb (denk ik) shin splints. Ik ging een week rust houden en zou daarna zien hoe het zou gaan. Ik hield twee weken rust en bij het wandelen ging het prima met mijn schenen/kuiten. Tot afgelopen maandag, toen ik ’s avonds naar de sportschool wilde om op de loopband te proberen. Geïrriteerd door oude mensen en toeristen versnelde ik steeds meer onderweg van kantoor naar het station en ja, toen kreeg ik last. Op de loopband durfde ik niet meer.

Terwijl ik afgelopen weekend drie hele dagen liep. Door Leeuwarden, Amsterdam, Keukenhof, het strand, Schiphol. En ik had nergens last van.

Mijn tattoo

De leukste reden voor het niet lopen? Ik heb 11 april mijn tattoo laten zetten! Daarna mag het drie weken niet in de zon en ook geen schurende kleding. En ja, in een hemdje gaat het in de zon en met een t-shirt gaat het schuren. Daarom wil ik naar de sportschool, dan kan ik in een hemdje en is er geen zon. (De sportbh’s komen nu wel goed van pas, die hebben geen bh-bandjes zover over mijn schouder!)

De drukte

En die drukte? 40 uur stage in de week. Afgelopen weekend een Amerikaanse vriend op bezoek en heel Nederland afgereisd. Komende week 5 dagen naar Londen (woohoo!). Onderzoek doen voor stage. Werken. Slapen. Mijn moeder zei al dat ik misschien wel zo moe ben juist omdat ik niet heb gesport de afgelopen 2,5 week.

Eerlijk

Ik zei van de week tegen mijn moeder: “Als ik heel eerlijk ben, moet ik zeggen dat ik het hardlopen niet mis.” Ik ben er nu achter dat ik dat verkeerd had. De tijd die ik bespaar heb ik heel goed kunnen gebruiken, dus op die manier mis ik het niet. Maar nu ik dit schrijf en mij nogmaals besef dat ik (waarschijnlijk) shin splints heb, staat het huilen me nader dan het lachen. Ik wil lopen. Zonder pijn. Ik ben net van die knie af, komt dit. Ik wilde dit jaar revanche nemen op die 10k in Leeuwarden. De Damloop lopen zonder knie die pijn doet. Gaan trainen voor de halve.

Maar nu is het misschien slimmer als ik die 10k en Damloop even laat zitten. Want ik heb vorig jaar gemerkt dat ik mezelf voorbij train als ik te graag een wedstrijd wil lopen en dat is niet slim. Ik moet goed trainen om mijn lichaam sterk te maken en mijn conditie te behouden/verhogen. Dus naar de sportschool voor krachttraining, maar ook voor cardio als roeien, fietsen en groepslessen. En ik wil naar de fysiotherapeut. Dan kan die me helpen van de shin splints af te komen en een goed schema op te zetten voor het hardlopen. En misschien zijn compressiekousen wel een idee?

Niet alles op alles zetten om een wedstrijd te kunnen lopen. Alles op alles zetten om pijnloos en blessureloos te kunnen genieten van het hardlopen.

Op zoek

Nu dus op zoek naar een fysiotherapeut die ’s avonds (of in het weekend?) afspraken doet. En naar compressiekousen. En nieuwe schoenen kopen, want de schoenen die ik nu dagelijks aan heb, heb ik al twee jaar heel veel gebruikt. En dat zou best wel eens mee kunnen helpen met die shin splints.

Ik vrees dus dat er komende tijd meer blogs van mijn kant komen over het sterker maken van mijn lichaam, fysiotherapie en over blessures heen komen dan over hardlopen. Maar helaas hoort dat ook bij hardlopen.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

2 Comments

  • anke

    23 april 2015 at 08:43

    Bij de Run2Day heb ik een hele uitleg gekregen over de compressie socks en ze werden net zo secuur opgemeten als schoenen. Het helpt voortreffelijk.

    Beantwoorden
  • Anniek

    24 april 2015 at 10:27

    Ik heb ook shin splints en bij mij was het een combinatie van dingen. Ik moest mn techniek wat aanpassen, zooltjes en nieuwe schoenen. Daarnaast heel veel core stability training. Het is een rot blessure, ik ken je gevoel, gewoon willen lopen. Ik liep in januari de 10km, maar heb sindsdien niet meer mogen hardlopen. 10 minuten stevig wandelen is nu de opdracht die ik van de fysio mee heb gekregen, en ik voel me zo stom als ik het doe. Maar ik wil weer terug naar die 10km, en het gaat me lukken. Hoe lang het ook mag duren.

    Heel veel sterkte, ik hoop dat je dr sneller vanaf bent dan ik 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie