Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Halve van Renesse: Mijn eerste trainingsweek

Halve van Renesse: Mijn eerste trainingsweek

Vorige week zondag liep ik de Urban Trail in Antwerpen en maandag begon mijn eerste echte trainingsweek voor mijn eerste halve marathon! Het was dus een (letterlijk) veelbewogen week.

Zondag

Vorige week zondag, op 6 maart, stond een groot deel van ons Just Keep Running team aan de start bij de CPC loop. Ik niet. Ik liep de Urban Trail in Antwerpen. Samen met 10 anderen van de atletiekvereniging stond ik aan de start. De weersvoorspellingen waren niet zo heel goed, het zou vooral veel regenen. Gelukkig was één van onze lopers zo slim om voor iedereen poncho’s mee te nemen. Helaas waren we niet allemaal zo slim om die poncho’s ook daadwerkelijk mee te nemen naar het startvak (waaronder ondergetekende, uiteraard). Voordat we vertrokken, leek het nog best zonnig. Toen we eenmaal in het startvak stonden, was het een ander verhaal. Gelukkig pas je met meerdere mensen onder zo’n poncho, dus ik heb me nog redelijk droog kunnen houden. Na een korte, gezellige warming-up in het startvak, gingen we van start. Het was weer droog en de zon kwam door, heerlijk weer om te lopen!

We liepen 12,6 km lang onder andere door het Sportpaleis, een zwembad, de premetrotunnel, kerken, het station en het stadhuis. Zo’n Urban Trail moet je niet voor je tijd lopen, maar voor de lol. Denk niet dat je er een PR gaat lopen. Helaas waren er wel wat lopers die dat volgens mij niet helemaal door hadden en al zuchtend en steunend aansloten als we ergens stilstonden met z’n allen. Voor ons maakte de tijd niks uit, we wilden hem uitlopen en genieten. Sommigen van ons hadden nog nooit zo ver gelopen en liepen dus sowieso een PR, haha! Ik vond het een super leuke ervaring om op deze manier iets meer van Antwerpen te zien en kon er echt van genieten, want ik had gelukkig geen last van blaren (tip: afplakken!). Alles was heel goed geregeld en we hebben een hele leuke dag gehad met z’n allen en veel gelachen!
 photo Antwerpen_zpsmqxxc6de.jpg

Dinsdag

Maandag nam ik een verstandige beslissing. Ik had al een tijdje last van mijn schenen, vooral na het lopen. Het deed niet heel veel pijn maar als ik op mijn schenen drukte, voelde het alsof ze helemaal blauw waren. Ik wilde steeds niet naar de fysio, omdat ik bang was dat die ging zeggen dat ik niet mocht lopen (don’t try this at home! Gewoon naar je fysio gaan!!). Omdat deze week mijn halve marathontrainingen begonnen, wilde ik voor de zekerheid toch maar even mijn schenen laten checken. Gelukkig kon ik dinsdag al terecht. Het oordeel van de fysio: shin splints, maar ik mocht wel gewoon lopen. Dagelijkse oefeningen, koelen na het lopen en goed naar mijn lichaam luisteren zou ervoor moeten zorgen dat het lopen gewoon ging lukken. De fysio tapete één van mijn twee schenen nog in, om te kijken of ik verschil zou merken. Volgens mij is mijn fysio een wonderdokter, want het verschil was meteen te voelen, nog zonder een stap te hebben gezet!

Helemaal gelukkig ging ik naar huis en trok ik mijn hardloopoutfit aan: training 1 voor de halve marathon ging beginnen! Op het programma stond een duurloop van 60 minuten. Ik liep een heerlijk rustig rondje achteraf en had tijdens het lopen geen last van mijn schenen. Na 9,45 km zaten de 60 minuten erop en wandelde ik het laatste stukje naar huis. Braaf meteen oefeningen gedaan en uiteraard mijn schenen gekoeld. De eerste training zat erop. Die halve marathon wordt steeds concreter.

Donderdag

Normaal gesproken loop ik op donderdagavond bij de atletiekvereniging. We hebben dan baantraining en die trainingen vind ik altijd heel leuk. Iedereen kan zijn eigen tempo lopen en de baan loopt zo fijn! Maar deze week stond de tweede halve marathontraining op het programma, en sloeg ik de baantraining van de atletiek dus een keertje over. Mijn training was nu een snelle duurloop. In totaal moest ik 65 minuten lopen, waarvan 50 minuten op snel duurlooptempo. Ik liep eerst 10 minuten in, daarna 50 minuten wat sneller en toen weer 5 minuten uit.

Na 65 minuten stopte ik mijn horloge en tot mijn grote verbazing heb ik een PR op de 10 km gelopen: 1.02.30! Ik word er helemaal hyper van en kan het natuurlijk niet laten om het meteen te delen met het JKR-team en post ook meteen het bewijs op Instagram. Waaaaah, eindelijk weer een PR op de 10! Mijn laatste PR was van 4 april 2015, dus het mocht onderhand wel weer verbeterd worden 🙂 Pas naderhand dringt tot me door dat ik 12,5 minuten van die 62,5 minuten zelfs nog aan het in- en uitlopen was. Er zit dus nog wat meer in, dus ik verwacht in de komende maanden nog wel een nieuw PR te lopen. Wat een heerlijk gevoel, ik ben weer wat extra gemotiveerd! Uiteraard deed ik ook nu (vol energie van blijdschap) mijn oefeningen en koelde ik mijn schenen.
 photo 9D327390-8C99-4B06-989E-5A395C4D2FF6_zpsju7osnlb.jpg

Zaterdag

Zaterdag=hardloopdag. Althans, voor mij. Althans, meestal. Goed, deze week dus in ieder geval wel! Eerst trainde ik op zaterdagochtend meestal bij de atletiekvereniging, maar met mijn huidige schema voor de halve marathon, gaat het niet lukken om alle trainingen bij de atletiek te blijven volhouden en daarnaast de drie trainingen per week te doen volgens mijn schema. Tenminste, niet als ik niet volledig overbelast aan de start wil staan op 5 juni.

Op het programma stond een langzame lange duurloop van 70 minuten. Hartslag laag houden dus en gewoon rustig om me heen kijken. Het was heeeeeeerlijk weer, dus het kostte me totaal geen moeite om mezelf naar buiten te krijgen. Ik besloot naar de heide te lopen, daar wat kilometers te maken en weer terug te lopen. Ik wist nog niet zo goed hoeveel kilometer ik zou kunnen halen in 70 minuten met een lage hartslag, dus een kilometer voordat ik thuis was, waren de 70 minuten al om. Gelukkig vond ik dat totaal geen probleem, want ik liep in het buitengebied en het zonnetje hield me lekker warm. Ik heb echt genoten. Van het lopen, maar ook van al die mensen die ineens weer naar buiten komen zodra de zon schijnt en allemaal vrolijk zijn. Beter kon ik het weekend niet beginnen!
 photo 2016-03-12 11.59.35_zpscdkin9t5.jpg

Goed, mijn trainingen voor de halve marathon zijn nu dus officieel begonnen. Deze week had ik er totaal nog geen moeite mee om naar buiten te gaan, mede dankzij het heerlijke zonnetje. Benieuwd of ik dat de komende maanden vol ga houden! Lopen jullie ook zoveel fijner met dit mooie weer?

P.S.: Mijn weekverslagen komen vanaf nu iedere dinsdagochtend online. Omdat ik ook de Urban Trail liep, bevat dit weekverslag voor één keer de week van zondag tot en met zondag. Normaal gesproken zullen mijn weekverslagen maandag tot en met zondag beslaan. Dat betekent dus dat wanneer jullie dit lezen, mijn eerste run van de tweede trainingsweek er als het goed is al weer op zit!

 

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Nikki begon in het voorjaar van 2014 voor de zoveelste keer met hardlopen. Al jarenlang gaf ze het na een paar weken op, maar nu zette ze door. In juni 2016 liep zij haar eerste halve marathon, en dat zal niet de laatste zijn!

Geef een reactie