Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Halve van Renesse: Schema aan de kant en weer een nieuw PR!

Halve van Renesse: Schema aan de kant en weer een nieuw PR!

Deze week schoof ik mijn trainingsschema even aan de kant in verband met de shin splints en deed ik wat rustiger aan. Ik kocht nieuwe schoenen en compressiekousen, ontmoette eindelijk iedereen van het JKR-team en liep zondag onverwacht opnieuw een PR op de 10 km!

Vorige week zondag had ik al meer last van mijn schenen dan ik de afgelopen weken (of überhaupt ooit) heb gehad. Ik weet niet zo goed of het aan de training van zaterdag – door het zand en de heuvels – lag, of aan het avondje stappen, maar de pijn hield helaas nog lang aan ook! Ik heb dus maar even rustig aan gedaan. Zelf vind ik dat best lastig. Ik heb natuurlijk een schema dat ik volg in mijn trainingen voor de halve marathon en daarvan afwijken is zeg maar wel een ‘dingetje’. Maar ik weet ook dat ik naar mijn lichaam moet luisteren en kreeg die reactie ook meteen van mijn JKR-teammaatjes, dus ik schoof mijn schema aan de kant en besloot niet te gaan lopen totdat ik in ieder geval bij rustig wandelen geen last meer had van mijn schenen.

Donderdag

Donderdagavond was het weer baantraining bij de atletiek. De hele week twijfelde ik of ik zou gaan, maar donderdag kocht ik bij Run2Day in Breda compressiekousen en nieuwe hardloopschoenen. Die wilde ik natuurlijk wel graag testen en ik had ook de hele dag geen last meer van mijn schenen. Ik besloot dus naar de training te gaan en maar af te wachten hoe mijn schenen het zouden houden.
Wonder boven wonder voelde ik helemaal niks in mijn schenen! Ik had ze getaped en mijn nieuwe sokken aan, een topcombinatie! Nou heb ik ook niet zo heel veel gelopen, want halverwege de training heb ik nog even gespijbeld om wat in een boekje te schrijven voor een loopmaatje van de atletiek dat deze week voor twee jaar op reis vertrekt (Jaloers! Hoewel ik thuis denk ik niet zo lang zou kunnen missen hoor, haha!). Al met al een rustige en gelukkig pijnvrije training.
 photo nieuwe schoenen NB_zpsgq9f3c4p.jpg

Zaterdag

Zaterdag was (zoals jullie inmiddels wel zullen weten) de meeting met het hele JKR team. Ik had alleen Zélia ooit gezien, een jaar geleden, en verder nog helemaal niemand. Gelukkig is iedereen super aardig en hebben we een hele leuke dag gehad met z’n allen! Op de planning stond een rondje rond de Kralingse Plas, maar gelukkig wel met stukjes wandelen tussendoor. Ik had mezelf dus voorgenomen om weer gewoon te kijken hoe het ging en maar te zien wat mijn schenen ervan vonden. Gelukkig ging het ook dit keer helemaal goed, zonder compressiekousen zelfs, yes! Naderhand voelde ik wel dat ik had gelopen, maar lang niet zo erg als de afgelopen weken.

Zondag

Ik was afgelopen weekend, zoals altijd met Pasen, in Renesse. Mijn ouders hebben daar een chalet en het Paasweekend is een beetje een traditie geworden. Samen met mijn vriend, mijn ouders, mijn nicht en haar vriend en hun dochter ben ik met Pasen in Renesse te vinden. Sinds een paar jaar is het ook onderdeel van die traditie geworden dat mijn nicht en ik een rondje gaan hardlopen.
Vorig jaar verbrak ik totaal onverwacht mijn PR op de 10 km tijdens ons gezamenlijke rondje. Dit jaar wilde ik rustig aan doen en gewoon kijken hoe lang ik het volhield en vooral hoe lang mijn schenen het volhielden. Mijn nicht loopt wat sneller dan ik, dus ik verwachtte het niet lang vol te houden op haar tempo. De eerste kilometers begonnen we redelijk snel, maar dat was nog wel prima te doen. Toen gingen we de duinen over en het strand op, aiii… Vol wind tegen en over het strand maakte het toch wel een stukje zwaarder. Zoals ik vorige week al zei, met wind tegen heb ik altijd het gevoel dat ik geen lucht krijg en alle zuurstof van me weggeblazen wordt. We besloten het strand af te gaan en verder te lopen door de duinen. Helaas, geen goed plan. Het waaide alleen maar harder en na acht kilometer had ik het echt heeeeeelemaal gehad. Ik stond op het punt om te zeggen dat ik ermee zou stoppen en was gewoon chagrijnig, omdat ik het zo benauwd had, haha! Gelukkig kregen we toen weer wind in de rug en bij kilometer negen voelde ik me beter. Ik keek op mijn horloge en zag ineens dat we nog maar op 56 minuten en 10 seconden zaten. Met andere woorden: er zat een nieuw PR in. Twee weken geleden liep ik onverwacht mijn nieuwe PR: 1.02.30. De laatste kilometer zetten we aan en mijn horloge piepte op 1.01.14. Hoppaaaa! Ineens was ik niet meer chagrijnig, haha! Totaal geen last van mijn schenen, maar ik voelde naderhand wel dat ik wat had gedaan en mijn benen voelden best zwaar.

Nou moet ik wel bekennen dat we op sommige puntjes wel hebben gepauzeerd, dus ik weet niet of dat PR ook mogelijk was geweest als ik de 10 km aan één stuk had gelopen. Maar het geeft wel weer vertrouwen, hopelijk kom ik dan dit jaar toch nog onder het uur op de 10 km!
 photo Renesse Pasen_zps0xw5cyw5.jpg
Komende week hoop ik gewoon mijn trainingsschema weer rustig op te kunnen pakken en mijn nieuwe schoenen in te kunnen lopen. Ik heb nu twee paar schoenen, mijn andere schoenen zijn namelijk ook nog niet zo oud. Ik denk dat het wel handig is met die langere afstanden die ik straks ga lopen, om schoenen te kunnen afwisselen.

Hebben jullie ook meerdere paren hardloopschoenen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Nikki begon in het voorjaar van 2014 voor de zoveelste keer met hardlopen. Al jarenlang gaf ze het na een paar weken op, maar nu zette ze door. In juni 2016 liep zij haar eerste halve marathon, en dat zal niet de laatste zijn!

One Comment

Geef een reactie