Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Halve van Renesse: Schenen tapen en veel trainen

Halve van Renesse: Schenen tapen en veel trainen

Afgelopen week heb ik me niet helemaal aan mijn schema gehouden, haha, goed begin! Ik heb wel gewoon braaf gelopen, hoor! Maar niet helemaal zoals ik zou moeten. Daarnaast kan ik nu zelf aan de slag met tape en filmpjes van Youtube, zodat ik niet meer iedere week mijn fysio hoef op te zoeken om mijn schenen te tapen.

Maandag

Vorige week maandag was het heerlijk weer. Het zonnetje scheen en de temperatuur was prima. Perfect hardloopweer dus. En toch had ik even niet zoveel zin. Ik was moe en wilde het liefst gewoon op de bank gaan liggen. Ik wist alleen dat ik daarvan spijt zou krijgen, dus na wat wikken en wegen en met de steun van mijn JKR-teammaatjes ging ik toch de deur uit. Op de planning stond een duurloop van 65 minuten. Ik liep wat achteraf, richting de heide, nog wat rondjes op de heide en weer tussen de weilanden door terug naar huis. Op dat soort momenten ben ik echt blij dat ik niet in de stad woon. Vooral als ik op de heide loop, dan lijkt het net alsof je niet in Nederland bent, vind ik altijd! Het ging wat minder soepel dan vorige week, maar het voelde weer goed toen het erop zat. Daarna heb ik thuis nog wat oefeningen gedaan. Dit keer niet alleen voor mijn schenen, maar ook voor mijn core-stability en beenspieren. Je moet wat over hebben voor zo’n halve marathon, haha!
 photo 2016-03-14 18.03.08-1_zpsohtdivs7.jpg

Dinsdag

Dinsdag stond er geen training op de planning, maar wel een afspraak bij mijn fysiotherapeut. Hij heeft mijn schenen opnieuw getaped. Hij vroeg zelfs nog of ik er geen foto van wilde maken voor mijn blog haha, maar ik ben niet zo gelukkig met mijn voeten, dus dat aanbod sloeg ik over, sorry! Ik heb nu tape gekocht van de fysio, zodat ik mijn schenen voortaan zelf kan tapen en niet meer iedere week bij hem op de stoep hoef te staan. Verder blijf ik braaf koelen en mijn oefeningen doen en hoop ik dat de pijn straks helemaal weg is.

De fysio raadde trouwens ook nog compressiekousen aan. Heb jij daar ervaring mee? En raad je ze aan of af?

Woensdag

Oef, mijn eerste intervaltraining van dit schema. En dan ook nog op een dag waarop het super hard waaide. Ik zag ontzettend af, zoals altijd als het hard waait. Ik heb dan het gevoel dat alle zuurstof wordt weggeblazen en ik geen lucht krijg. Ik probeerde dus niet al te veel op open vlaktes te lopen, maar dat valt niet mee in een klein dorp waar je toch achteraf moet gaan lopen om kilometers te maken. Natuurlijk heb ik de training wel gewoon afgemaakt en achteraf viel het tempo ook helemaal niet tegen en voelde ik me weer goed. Als ik niet loop, vraag ik me wel eens af waarom ik lopen zo leuk vind, maar dat gevoel na het lopen, maakt dat toch altijd weer duidelijk!

Donderdag

Zoals ik vorige week al aangaf, trainde ik altijd op donderdagavond en zaterdagochtend bij de atletiek. Met de trainingen voor de halve marathon zal dat waarschijnlijk niet meer iedere week kunnen. Ik wil mezelf niet helemaal uitputten. Deze week had ik gelukkig genoeg energie en ging ik dus lekker mee trainen op de baan. Na de warming up gingen we een interval lopen (5 min duurloop, 1 min snel, 1 min dribbelen/wandelen, 4 min duurloop, 1 min snel, 1 min dribbelen/wandelen, 3 min duurloop, etc.). Daarna gingen we nog een soort memory spel doen, waarbij we in teams werden verdeeld en om de beurt hockey pionnen van onze eigen kleur moesten gaan zoeken in het veld, die waren verstopt onder grote pionnen. Het team dat als eerste al zijn pionnen had gevonden, won. Klinkt misschien een beetje vaag en kinderachtig, maar stiekem vond volgens mij iedereen het heel erg leuk! Bij zo’n wedstrijdje wordt iedereen ineens heel erg fanatiek, geweldig om te zien, haha!
 photo 2016-03-17 20.36.06_zps1nlicsxd.jpg

Zaterdag

Ik heb lang getwijfeld of ik zaterdag in mijn eentje zou gaan trainen of met de atletiek. Uiteindelijk koos ik voor de laatste optie, want we zouden een speciale training gaan doen in de bossen en over los zand. Zo’n training kan ik natuurlijk wel gebruiken in aanloop naar de Halve van Renesse. We verzamelden bij de atletiek en reden naar een recreatieplas bij ons in de omgeving. Eerst renden we wat door de bossen, bergaf en bergop, trappetje af en trappetje op. Daarna gingen we rondjes lopen over het losse zand en we eindigden weer in de bossen. Pfoe, ik merkte wel dat ik zelf vaak verhard train en nog niet echt gewend ben aan onverhard trainen en hoogteverschillen. Vooral met het losse zand had ik wel wat moeite, haha! Maar het was een goede training en ik heb weer wat inspiratie opgedaan om me zelf beter voor te bereiden op de Halve van Renesse. Dat soort trainingen wil ik echt vaker gaan doen.
 photo 2016-03-19 10.38.02-1_zps8tttwdpq.jpg

Zondag

Zondag stond eigenlijk nog een lange langzame duurloop op de planning, maar ik voelde mijn schenen behoorlijk van de training van zaterdag. Die sloeg ik dus maar even over. Hopelijk kan ik deze week wel gewoon mijn schema aanhouden, als mijn schenen wat beter aanvoelen. Tot die tijd ga ik maar wat oefenen met die tape. To be continued…

Gebruik jij wel eens tape bij een blessure?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Nikki begon in het voorjaar van 2014 voor de zoveelste keer met hardlopen. Al jarenlang gaf ze het na een paar weken op, maar nu zette ze door. In juni 2016 liep zij haar eerste halve marathon, en dat zal niet de laatste zijn!

2 Comments

  • anke

    22 maart 2016 at 16:02

    Ik ben dol op mijn oerlelijke compressiekousen. Ze helpen me echt enorm goed. Ik haat de lelijkheid van die dingen, maar ze hebben me wel van een peesplaatblessure afgeholpen en gehouden. Tegenwoordig heb je ze ook in kekke kleurtjes, maar ik doe er voorlopig een lange broek over aan. En ik vind het lastig dat ze niet in de wasmachine mogen. Maar de steun en het gemak van mijn lelijke sokken compenseert het ongemak! Ik heb eerst hele goedkope gekocht om het te proberen (bij de hema) alvorens ik via een tussenpaar uitkwam op het neusje van de zalm: de herzogs: die worden aangemeten zelfs en zijn ook best prijzig. Maar bij mij werkt het voortreffelijk.

    Beantwoorden
    • Nikki

      23 maart 2016 at 19:07

      Haha, ja ik vind ze ook niet heeeeeel erg mooi. Maar ja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden blijkt nu wel weer 😉 Dus dan maar wat minder mooi en minder pijn denk ik. Werkte de goedkopere variant voor jou, of merk je erg veel verschil tussen goedkope en duurdere?

      Beantwoorden

Geef een reactie