Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Harder werken aan sterker worden

Harder werken aan sterker worden

Afgelopen week heb ik veel verschillende momenten meegemaakt. Ik was een stuiterei-hardloper, een onzekere hardloper, een genietende hardloper, een voorzichtige hardloper en een verdrietige hardloper. Uiteindelijk met alle emoties was er één die de overhand heeft:  de vastberaden hardloper. Ik ben vastberaden in wat ik wil en weet wat ik kan en moet doen om te genieten.

Vorige week vertelde ik jullie al dat ik last van mijn enkel had. Althans dat dacht ik en het voelde ook zo. Om zeker te weten wat er aan de hand was heb ik de fysiotherapeut gebeld voor een afspraak. Ik kon dezelfde week terecht en heb dus ook een advies. Voor dit bezoek gingen er wel nog wel twee hardlooptrainingen en twee sportschooltrainingen aan vooraf. De sportschooltrainingen waren niet top maar ik was in beweging.

Harder werken aan sterker worden

AD mini marathon
Dinsdagmiddag was ik een stuiterei dAt wilde hardlopen. Ik had net leuk nieuws ontvangen. Zaterdag 11 april loop ik namelijk de AD mini marathon van Rotterdam. Dit betekent dat ik in één weekend twee keer over de Coolsingel ga finishen. Voor mij is de Coolsingel iets magisch, dus daar ga ik zo van genieten. Natuurlijk moest ik het goede nieuws even vieren met een stukje hardlopen. Het stukje hardlopen voelde niet heel goed. Mijn been tintelde en was gevoelig. Langzaam ging redelijk, wanneer ik versnelde voelde het niet goed dus ik deed het rustig aan. Het was een goede test voor de volgende dag.

RRC16
Woensdagavond was er weer een training met de Rotterdam Running Crew. Dit keer ging ik niet alleen. Ik ging samen met Amanda, dat we samen gingen is na de vorige RRC ontstaan op Instagram. Samen gaan is veel leuker dan alleen. RRC16 was in Ahoy. Die kon ik totaal niet laten lopen. Omdat ik me niet top voelde, het de eerste keer voor Amanda was en het een urban was besloten we mee te gaan met de 3 km-groep.

Na de warming-up vertrokken we. We gingen naar buiten, de trappen op en het Zuidplein over. Dat gaf zo’n kick. Normaal ga je daar winkelen, nu liepen wij er doorheen met een lekkere gang. Terug de trap weer af en Ahoy in. Alle trappen op naar boven. In de concertzaal elke ring een rondje en weer een trap naar beneden. Buitenom de zaal weer in. Even wat drinken en het laatste stukje lopen naar de cooling down. Lopen op zulke speciale plekken is echt gaaf. Dat dit kan vind ik echt tof. Het was veel leuker om dit samen met iemand te doen dan alleen. Een volgende run gaan we weer kijken of we samen kunnen gaan.

Het zwembad abonnement is ook weer besteld. Nu nog het water in het bad en we kunnen erin.

Hoe dichterbij de fysio-afspraak kwam hoe duidelijker mijn klachten ook werden. Ik hoopte dat hij mijn gevoel kon bevestigen. Na heel wat vragen ging hij mijn benen bewegen en aan mijn rug voelen. Mijn gevoel werd bevestigd. De klachten komen uit mijn rug vandaan. Het onderste gedeelte zit/zat vast en mijn houding is al een tijdje niet goed, waardoor er zenuwen bekneld zijn geraakt. Die zenuwen veroorzaken de tintelingen, pijn en andere gevoelens in mijn been. Na al wat losgeknakt te hebben voelt het voor de fysio al wat beter aan. Ik moet een aantal oefeningen doen die ik thuis elke dag moet gaan doen. Mijn rug moet weer soepel worden en de ruimte tussen mijn wervels moet weer zacht worden.

Voor de zekerheid kijken we nog naar mijn voet/enkel. Niks aan de hand, behalve dat er kramp in mijn voet schiet. Een oefening erbij! Zeven keer per dag op de trap mijn kuiten rekken. We bespreken nog even wat ik van hem verwacht en hij van mij en dan krijg ik instructies mee voor het weekend, autorijden, zitten en hardlopen. Ja ook tijdens het hardlopen moet ik wat gaan proberen. Ik moet mijn navel intrekken tijdens het lopen. Heel vreemd, maar het moet gaan helpen.

De trainingen met de hardloopdames heb ik moeten afzeggen voor een periode. Pas als ik sterker ben kan ik weer mee gaan trainen. Ik vind dit erg jammer, want het is leuk en lekker om op de zaterdagochtend te doen. Zaterdag moest ik rust houden. Ik mocht wandelen, dus dat combineerde ik met een bezoekje aan de stad. Zondag is mijn training naar herstel en sterker worden echt begonnenn. Vijf oefeningen, tien keer en dat drie keer. Niet per sé achter elkaar; het mag ook verspreid over de dag. Op één oefening na, die ik zeven keer doe. De oefeningen gingen goed. In de middag ben ik naar buiten gegaan om te hardlopen. Het ging niet top en ik moest echt even wennen aan de houding die geadviseerd wordt. Toch heb ik 5 km weten te halen langs een van mijn fijne routes.

Met Zandvoort Circuit Run, de Kuip Run, de Mini Marathon en de 1/4 marathon op de planning ben ik niet blij met wat ik heb. Ik ben wel blij dat ik niet iets kapot gelopen heb in mijn voet en de fysio vertrouwen heeft in een snel herstel. Ik mag met alle wedstrijden meedoen. Zolang ik goed blijf luisteren naar mijn lichaam en trouw blijf aan mezelf. Blijven genieten, lopen met een glimlach en trots zijn aan de finish.

Volgende week zal ik de oefeningen die ik moet doen toevoegen aan mijn verslag. Harder werken aan sterker worden is nu nog meer de focus.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

One Comment

Geef een reactie