Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Hardloopdoelen: hoe houd je je eraan?

Hardlopen. Dit doe je natuurlijk voor jezelf, omdat het fijn is, omdat je het leuk vindt. Maar waar hockeyteams naar toernooien toewerken of waar dansgroepen hun best doen om bepaalde routines uit hun hoofd te leren, is het voor hardlopers ook leuk om naar bepaalde doelen toe te werken. Maar als je eenmaal een doel voor jezelf hebt bepaald, hoe houd je je er dan aan? Wij geven je vandaag een aantal tips om je aan je doelen te houden!

  • Vraag om steun van je omgeving. Soms gaat het even niet zoals je wil en dan kan het zijn wat iemand anders je even moet motiveren. Ik heb hier zelf een van mijn beste vriendinnetjes voor, die mij soms wel 20 gesproken berichten achterlaat zodat ik me schuldig voel als ik niet ga.

Hardloopdoelen.jpg

  • Train af en toe samen met iemand. Als je zelf moeite hebt om te gaan, maar je moet perse die duurloop van 15 kilometer rennen voor je halve marathon, spreek dan af met iemand. Zo kun je gezellig samen rennen, maar kun je elkaar er ook doorheen slepen als je het moeilijk hebt. Zijn er geen hardlopers bij je in de buurt? Vraag of ze meegaan op de fiets! Zo hebben zij ook wat beweging, heb jij aanspraak én kunnen zij mooi jouw flesjes drinken bij houden.
  • Zet in je agenda wanneer je gaat hardlopen. Zet ze er dan dus ook in alsof het serieuze werkafspraken zijn. Die zeg je niet zomaar af, waarom zou je je afspraak om te gaan rennen dan wel afzeggen?
  • Maak tijd voor je trainingen. Als je de afspraak in je agenda hebt staan, neem er dan ook de tijd voor. Plan niet maar een half uur in als je weet dat je 35 minuten over 5 kilometer doet.
  • Zorg voor leuke muziek. Muziek helpt mij enorm om lekker te blijven rennen en verder te gaan dan de vorige keer. De ene keer is dat hele harde beukmuziek, de andere keer luister ik naar popliedjes, een derde keer naar klassieke muziek (echt!). Wissel dit af, vernieuw de muziek regelmatig en maak het zo leuk mogelijk voor jezelf.

Hardloopdoelen.jpg

    • Probeer eens in een nieuwe omgeving te lopen. Als je altijd maar hetzelfde rondje rent, kan dat na een tijdje misschien wat saai worden. In een nieuwe omgeving heb je weer nieuwe dingen om naar te kijken en dat kan heel fijn zijn!
    • Raak niet gedemotiveerd als een training niet gaat zoals je wil. Het gaat deze keer misschien niet zo goed, maar denk terug aan al die momenten dat het wél goed ging, én denk aan je doel. Want daar doe je het voor.
    • Schrijf je doel ergens heel groot op. Pak een vel papier, schrijf je doel erop (het liefst met kleurtjes en glitterpennen) en hang dit goed zichtbaar op. Zo vergeet je je doel niet en wordt je er keer op keer aan herinnerd.

Beloon jezelf eens in de zoveel tijd met iets nieuws. Ikzelf moet even flink sparen voor een vakantie nu en zit, maar afgelopen jaar heb ik mezelf op nieuwe hardloopschoenen getrakteerd na de halve marathon. Natuurlijk hoef je jezelf niet iedere keer nieuwe schoenen te geven, maar een topje van de H&M van €10,00 kan ook al heel motiverend werken. Je wil natuurlijk wel de nieuwste kleding dragen! Beloon jezelf als je bijvoorbeeld het hele Lopen met Evy programma hebt volbracht of als je een PR hebt gelopen bij een wedstrijd.

Hopelijk helpen deze tips om jullie je wat meer aan je doelen te houden. Wat doen jullie om jezelf te houden aan de hardloopdoelen die je hebt gesteld?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

One Comment

  • Ann

    10 juni 2015 at 14:15

    Een doel zetten dat pittig maar theoretisch haalbaar is. Zondag loop ik als het goed is 10k. Maar ik wist dat ik het mij niet kon permitteren van regelmatig een training over te slaan, als ik binnen de 80 minuten zou willen eindigen, dus deed ik dat ook niet 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie