Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Hardlopen in de ochtend, middag of avond?

Het voordeel van hardlopen is dat je zelf kunt bepalen wanneer je gaat. Veel lopers willen alleen maar in de ochtend hardlopen en anderen willen liever overdag niet gezien worden en hebben een voorkeur voor ‘s avonds lopen. Wanneer je voor een baas werkt is hardlopen overdag vaak niet echt mogelijk. Studenten of ZZP’ers hebben vaak de ‘luxe’ om te kiezen wanneer ze gaan lopen. Maar ook dat is afhankelijk van wat je doet. Zelf ben ik meer een middagloper, maar ik kan wel steeds vaker genieten van het lopen in de ochtend. Hieronder vind je wat voor- en nadelen en tips over het hardlopen in de ochtend, middag of toch in de avond.

Ochtend

Voordelen

  • Wanneer je vroeg gaat heb je na het hardlopen meer tijd en nog de hele dag voor je! Klaar voor de dag.
  • Het mooie van zo vroeg trainen is dat het vaak nog heel rustig is buiten en dat je ziet dat de wereld wakker wordt! De opkomende zon, de mistvelden boven het platteland. De natuur is prachtig.
  • De luchtkwaliteit in de ochtend is veel beter dan later op de dag.

Nadelen

  • In de winter is het pas heel laat licht. Dat kan demotiverend zijn, maar als je tussen 7 en 9 uur gaat zie je wel vaak de zon opkomen en dat is toch wel erg magisch.
  • Je moet er vroeg uit. Snoozen? Dat doen we dus niet meer, maar kan de eerste paar keer best wel pijnlijk zijn. Je bedje ligt toch echt wel veel beter!
  • Je lichaam is nog niet helemaal wakker en warm. Je lichaamstemperatuur is daarom dus vrij laag.

Tips

  • Wanneer je in de ochtend gaat hardlopen eet je een klein ontbijt, zorg wel voor voldoende vocht. Zo kan je na het hardlopen je tweede ontbijt eten en maak daar een feestje van!
  • Zorg voor een goede warming up omdat je lichaam en vooral spieren nog niet echt wakker zijn!

Hardlopen in de ochtend, middag of avond?

Middag

Voordelen

  • Een groot voordeel van overdag lopen is natuurlijk dat het nog licht is. Vooral in de winter is het in de ochtend of in de avond vaak sneller donker en niet iedereen vindt dit even prettig.
  • Wanneer je het druk hebt is soms even een stukje hardlopen goed voor de concentratie. Dit is natuurlijk vooral voor zzp’ers handig. Ik merk zelf dat als ik een beetje een dipje heb, dat ik dan even moet gaan hardlopen en dan kom ik ‘fris’ en fruitig en vol energie terug.
  • In de middag kan je misschien wel meer medehardlopers tegenkomen in parken, ook leuk!

Nadelen

  • Het is natuurlijk moeilijk te combineren met een vaste baan.
  • Het kan zijn dat je ritme hierdoor verstoord wordt, omdat je ‘ineens’ even moet gaan douchen en opnieuw je klaar moet maken voor de rest van de dag.

Tips

  • Als je in de middag gaat hardlopen, eet dan niet iets zwaars maar een salade of bijvoorbeeld rijstwafels met pindakaas of kaas.
  • Zet een keer de radio op ipv je muziek. Een beetje variatie is fijn, en ik heb dan altijd het gevoel dat iemand tegen mij praat.

Hardlopen in de ochtend, middag of avond?

Avond

Voordelen

  • Veel mensen vinden het fijn om in de avond te lopen, omdat ze dan niet ‘gezien’ willen worden. Draag wel reflecterende kleding en accessoires. Auto’s, fietsers enz. moeten je goed kunnen zien.
  • Drukke dag gehad op je werk? Probeer dan met hardlopen je ontspanning te vinden. Vaak werkt hardlopen tegen stress. Even nergens aan denken en het eruit lopen.
  • Als je een beetje op tijd gaat (niet te laat) dan kun je de zonsondergang zien.

Nadelen

  • Iets te veel energie na het hardlopen. Ik heb vaak dat ik dan helemaal hyper ben en dat terwijl ik zo moet gaan slapen
  • Moeilijk in slaap komen (al zijn er veel lopers die juist daarna heerlijk slapen).
  • Het is donker. Je moet echt reflecterende kleding en lampjes dragen! Ook als je met je hond loopt!

Tips

  • Vaak, wanneer je gewerkt hebt, zie je dat je na het werken geen puf of geen zin meer hebt om te gaan hardlopen. Plan het voor jezelf goed in en ga hardlopen omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet!
  • Eet voordat je gaat hardlopen geen zware maaltijden. Eet pas na je training je uitgebreide maaltijd. Voordat je gaat hardlopen is het beste om 2 uur van tevoren niks zwaars te hebben gegeten.

Hardlopen in de ochtend, middag of avond?

Wanneer loop jij het liefst?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

One Comment

Geef een reactie