Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Hardloper van de Week: Sjoukje

Vorige week kon je het verhaal van Anouk lezen. Wij schrijven elke week over onze hardloopavonturen, maar het is ook leuk om eens het verhaal te horen van een lezer of lezeres. Dit keer gaan we het ook anders doen, meer persoonlijk. We sturen geen lijstje met vragen en we vragen ook niet meer om foto’s. Een van de meiden van Just Keep Running spreekt af met een lezer/lezeres en je wordt dus persoonlijk geïnterviewd en er worden foto’s gemaakt. Dat is toch veel leuker dan via mail?

Het is 12 juli 2015 en ik rij terug samen met Sjoukje naar Brabant. Met een paar andere hardlopers die we via Instagram hebben leren kennen hadden we een Instagram-run. Ik kende Sjoukje alleen via Instagram, maar aangezien ze in de buurt woonde, reed ze met mij mee. Dat ze snel is weet ik van Instagram, maar dat er meer was, dat ontdekte ik toen. We praatte over onze passie – hardlopen, uiteraard – en op een of ander manier hadden we het over Pink Ribbon. Ik zag dat het haar aangreep. En toen vertelde ze het. ‘Ik heb borstkanker gehad.’ Het is dat ik auto aan het rijden was, maar ik was even stil en had kippenvel. Gelukkig zei ze ‘gehad’.

Hardloper van de Week: Sjoukje

Sjoukje is 32 jaar en woont samen in Veghel met haar vriend en hond Buster. Ze begon in 2012 met hardlopen via de app van Renate Wennemars. Ze wilde haar leven compleet veranderen nadat ze haar laatste chemokuur had gekregen. Feesten, drinken en roken, dat is wat Sjoukje deed. En nu loopt ze hard, best wel heel hard. Ze wint regelmatig wedstrijden en haar sterkste punt is de 5 km waar haar PR staat op 19:14. Ze staat nu positief in het leven en leeft zoals zij het wil. Gezond, gelukkig, hardlopen en carnaval vieren, want dat is voor Sjoukje heel belangrijk! Ze loopt namelijk 4 dagen per jaar niet en dat is met carnaval. Dan gaat Sjoukje los en dat mag ook, moet! Zo zit ze bij de Kusserunners, hardlopende carnavallers die elk jaar bij de marathon van Eindhoven bij Run2Day staan aan te moedigen, of ze lopen zelf mee. Ook bij de Promillikantjes, daar gaan alle remmen los. Genieten van het leven en daarom kijken we nu niet terug naar wat er is gebeurd. Ben je benieuwd naar haar verhaal voordat ze hardliep? Sjoukje staat met haar verhaal in de Runner’s World. Wij gaan het over de toekomst hebben!

Hardloper van de Week: Sjoukje

Wat feitjes over Sjoukje

  • Favoriete afstand is bij wedstrijden 5 km, maar ze kan ook genieten van 15 km ‘slow’ run.
  • Sjoukje neemt altijd haar telefoon mee, TomTom Multi Sport en oordopjes.
  • Ze loopt op New Balance, de Rotterdam versie. Voornamelijk op de baan en op de weg de Adidas Boost.
  • Ze heeft in Spotify een eigen muzieklijst gemaakt met daarin o.a Eat Sleep Rave Repeat maar zodra Helemaal naar de klote op komt, dan gaat ze los!
  • Ze rent ongeveer 3 à 4 keer per week en doet 1x per week crossfit.
  • Sjoukje is 1x per week te zien op de baan bij De Keien Atletiek in Uden.
  • Sjoukje traint met een trainer. Ze heeft een gepersonaliseerd schema waar ze nooit een training van skipt. Het is een schema gebaseerd op hartslagzones en minuten.
  • Haar PR’s zijn:
    • 5 km 19:14
    • 10 km 41:31
    • halve marathon 1:35:34
  • Favoriete quote is Never give up! Keep moving forward! 
  • Haar doel nu? Het allerliefst wil ze haar tijd van de halve marathon verslaan en richting de 1:30 gaan. Ze wil sowieso nog sneller worden.

Hardloper van de Week: Sjoukje

We staan hier, op de baan in Uden. Waarom heb je gekozen om minstens 1x per week baantraining te doen?

Ik wilde sneller worden, maar vond sociaal contact ook belangrijk. Er zijn zoveel hardlopers, iedereen is weer anders. Naast dat ik sneller wilde worden, vond ik het ook belangrijk om de juiste houding te hebben met hardlopen. Je verbetert echt jezelf door de loopscholing. Ik begon met Renate Wennemars en liep in 34 min 5 km, ging door voor de 10 km die ik liep in 1:06. Ik was tevreden, maar ik wilde meer. Daarom ging ik naar de atletiekvereniging, ik deed mee en ik bleek toch wel een ‘ruwe diamant’ te zien. Na mijn eerste halve marathon dit jaar merkte ik toch wel dat ik snel was. Ik wil weten hoe sneller ik hem nu kan lopen!

Oké, 34 min voor 5 km. Dat ik kan ik nu ook… Er is nog hoop dus voor mij haha! Nu heb je je zinnen op de halve marathon gezet. Dat wordt trainen in de winter. Ben je een winterloper?

Absoluut niet. Ik vind het vreselijk in de kou hardlopen. Ik ben echt een koukleum. Ik kan echt niet tegen kou. Ik doe al heel snel mijn thermohemd aan. Ik kan veel beter tegen warmte!

Hardloper van de Week: Sjoukje

Dat wordt nog leuk haha! Je wil je halvemarathonrecord verbreken, is dat je ultieme doel?

Ik wil over het algemeen sneller worden. Ik hoef geen marathon te lopen, de halve marathon is voor nu ver genoeg. De halve wil ik heel graag in 1:30 lopen – maar mijn PR verbreken van de 5 km zou natuurlijk ook wel heel gaaf zijn.

Je vertelde dat je je schema heel serieus neemt en dat je geen training overslaat. Wanneer is voor jou een training voldaan?

Wanneer ik hard mag gaan geniet ik het meest. Trainen in een hoge hartslagzone en knallen! Dan heb ik echt lekker getraind. Energie eruit en vol gas geven. Heerlijk! En dat terwijl ik van langzame runs ook wel echt kan genieten. Samen lopen met anderen, gezellig en zonder druk. Beetje tegenstrijdig hè!

Hardloper van de Week: Sjoukje

Volgens mij wil jij altijd wel trainen. Hoe hou jij die motivatie om te blijven lopen?

Ik heb inderdaad altijd wel zin. Ik baal ook altijd als ik een training heb gemist, dan doe ik er alles voor om hem een andere keer te doen. Ik wil gewoon geen training skippen. Maar als het gebeurt dat ik echt geen zin heb, dan ga ik gewoon ook echt niet. Ik raak ook gemotiveerd door blogs, Instagram. Iemand die ik wel als inspiratie zie is Jacolien: zij is wel sneller dan ik, maar ze zit wel dicht bij mijn tempo.

Gisteren vond de 2de editie van Krollenloop plaats. Dat is een van je favoriete wedstrijden toch?

Klopt! Krollenloop is in Veghel, waar ik woon. Een echt thuiswedstrijd. Ik help mee in de organisatie. Het is een run door Veghel en je hebt de 5 en de 10 km. Het is op de 2de zondag van november en volgend jaar doen we het weer!

Wat zijn andere wedstrijden die voor jou bijzonder zijn?

De Ladiesrun in Eindhoven vond ik te gek. Daar werd ik 3de van de vrouwen. En de Venloop waar ik mijn eerste halve marathon heb gelopen zal ik nooit vergeten. Je hebt er geen muziek voor nodig om erdoor heen te komen. Er staan echt overal mensen, de sfeer is fantastisch!

Hardloper van de Week: Sjoukje

Wat heeft hardlopen jou gebracht?

Ik ben zoveel gezonder geworden. Ik zit lekkerder in mijn vel en ben topfit. Het is me nu zoveel waard. Ik zou niet anders willen.

Heb je nog tips voor andere lopers?

Eet gezond, maar geniet ook wanneer het kan. Ik ben zelf een kookgek en ik heb gemerkt dat voeding echt belangrijk is bij een gezond lichaam!

Hardloper van de Week: Sjoukje

Bedankt Sjoukje, je bent voor mij echt een inspirerende en krachtige vrouw. Je doorzettingsvermogen is een voorbeeld voor velen. Wij wensen jou een gezond leven met nog veel meer PR’s! 

Wil je na het lezen van dit interview meer weten over Sjoukje? Je kan haar volgen via Instagram @Sjokolovesrunning en haar Facebookpagina Sjoko Love Running

Wil jij ook een keer geïnterviewd worden door ons? Mail dan naar hello@justkeeprunning.nl. Wij selecteren 4 lopers per maand. Vertel kort wie je bent, waar je vandaan komt en wat je zoal doet en wie weet ben jij wel de volgende! 

Foto’s door Zélia Lemoine

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

4 Comments

Geef een reactie