Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hartslag, afstand en kracht

Hartslag, afstand en kracht

De laatste weken breken aan. De laatste weken dat ik een twintiger ben. Aan het einde van de maand word ik een dertiger. Een dertiger met een doel, hoe mooi kan het zijn. Ik doe niet aan “voor mijn dertigste moet ik dit of dit gedaan hebben”. Dingen in het leven lopen vaak genoeg niet zoals je wilt, dus kan je beter niet aan een leeftijd of een jaar vasthouden. Je moet het doen als je er klaar voor bent. Ik ben klaar om de halve marathon te lopen en dat ga ik dan ook doen. Realistisch is het wel om te zeggen dat ik in mijn dertigerjaren een marathon zal lopen. Met de start van mijn avontuur naar de halve marathon gaat er een aantal dingen veranderen.

Wat gaat er dan veranderen?
Het zijn vooral dingen die ik al tijden probeer, maar die vaak niet lukken of die ik niet doe. Wel zijn ze verstandig om te doen en kunnen ze bijdragen aan betere prestaties. Ik heb een lijstje gemaakt met de punten waar ik op wil gaan letten. Een aantal daarvan deel ik hier met jullie:

  • Minder cola en meer water drinken.
  • Om 22:00 uur de dataverbinding en wifi van mijn telefoon uitschakelen.
  • Tussen 22:00 en 22:30 uur op bed liggen en nog wat lezen.
  • 23:00 lichten uit en proberen te slapen.
  • 06:00 opstaan.
  • Beter ontbijten en dat betekent dus meer dan een beschuitje.
  • Doordeweeks elke week één keer minimaal 5 km hardlopen.

Hartslag, afstand en kracht

Wat heb ik de afgelopen week gedaan?
10 km hardlopen geen probleem, maar touwtje springen… wel een probleem. Na een paar minuten was ik al kapot. Toch vond ik het heerlijk, maar weet ik wel dat ik aan mijn explosieve trainingen, want dat is touwtje springen, moet gaan werken. Na 10 minuten vond ik het wel weer genoeg en deed ik mijn oefeningen van de fysio voor een half uur.

Donderdag ging ik voor mijn eerste hardlooprondje van de week. Het was heerlijk weer al de hele dag en ik had er zin in. Helaas was ik na het eten niet meer enthousiast. Mijn avondeten viel niet goed. Toch wilde ik graag hardlopen. Ik besloot een kilometer heen te gaan en een kilometer terug. Dit was mijn doel. 5 km later kwam ik thuis met een enorme smile op mijn gezicht.

Na een kilometer zag ik namelijk bovenstaand uitzicht en daar wilde ik graag meer van zien. Dus ik plakte er een kilometer aan vast. Ik liep zo lekker dat het helemaal niet zwaar voelde met een lege maag. Wat is het toch genieten als je denkt dat het niet goed zal gaan en dan toch gaat het zo lekker.

Vrijdagavond liep ik enorm slecht, mijn voet deed zeer. Gelukkig had ik in de sportschool een afspraak met mijn trainer en daardoor werd ik wel gemotiveerd iets te doen. Ik kreeg een nieuw schema en dat heb ik gevoeld ook. Spierpijn in mijn armen en alle spieren daaromheen.

Het leed dat tenen heet
We hebben ze nodig, vooral die grote twee. Ze zorgen voor balans, sturen ons en geven steun. En waarom gebruik jij ze dan niet Patricia!! Ik gebruik mijn grote tenen niet. In een week tijd werd ik twee keer met dit feit geconfronteerd. Eerst in de winkel waar ik mijn schoenen kocht en later die week door mijn tante die pedicure is. Ik had vrijdag pijn in mijn voet en ik stuurde mijn tante een foto voor advies. Kom even langs dan kijk ik gelijk even, antwoorden ik. Dat deed ik. Ze was blij: niks met mijn nagelriem, maar een geïrriteerde blaar waar kennelijk wat in zat.

Jaren heb ik mijn grote tenen ontlast vanwege pijn, enorme pijn die misselijkmakend was, bloed en nog meer narigheid. Na operaties kon ik ze weer gebruiken, maar ik was niet meer gewend ze te gebruiken en ben onbewust zo doorgelopen. Nu heeft mijn tante me oefeningen gegeven om ze meer te gebruiken. Met als resultaat dat ik ze weer hopelijk normaal gebruik. Weer meer oefeningen yeah!

Zaterdag moest ik van haar mijn teen rust geven en mocht ik zondag rustig weer gaan hardlopen. Dat rustig kwam goed uit want dat was wat ik graag wilde. Ik wilde rustiger en vanaf het eerste moment deed ik daar mijn best voor.

Een rondje van 5 km of van 7,5. Met mezelf in dubio tot het punt dat ik moest kiezen. Het ging 7,5 worden. Mijn hartslag schommelde rond een max van 174 en het is me zelfs gelukt om een stukje te halen op 158. Geen 180 kwam er op mijn scherm en dat maakte me blij. Ik ging niet hard, volhouden deed ik het wel en het gevoel was er ook dat ik nog verder kon. Het regende en normaal wil ik dan harder en sneller thuis zijn, maar het voelde lekker. De druppels zorgden voor verkoeling en ik liep lekker. Bij 7.5 km was ik nog ruim 2 km van huis verwijderd, ik ben niet verder gaan hardlopen maar ben gaan wandelen naar huis. Gelijk een cooling down.

Waar ik aan moet wennen is dat een rondje van 7,5 km nu een uur duurt en niet 45 minuten. Mijn tempo ligt een stuk lager omdat ik op hartslag loop. Het voordeel blijft dat ik het langer volhou en binnenkort hopelijk sneller kan met een lagere hartslag.

Deze week nog wat trainen en dan sta ik zondag aan de start van de Zuidersterloop. 7,5 km door de bossen en een dorp. Ik heb er zin in, maar hoop tegelijk dat die hele warmte uitblijft die ik hier en daar heb horen noemen.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie