Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Heb jij een goede lichaamshouding tijdens het hardlopen?

Heb jij een goede lichaamshouding tijdens het hardlopen?

Hoe is jouw lichaamshouding tijdens het hardlopen? ‘Ja, gewoon”. Dat is waarschijnlijk je antwoord maar heb je ooit naar jezelf gekeken hoe je hardloopt? Misschien door middel van een filmpje of foto’s? Kijk, niks moet en jij moet lopen hoe jij het fijnst bij voelt maar toch willen we je graag deze tips meegeven. Misschien merk je wel minder spanning in je nek en merk je dat je sneller gaat omdat je minder ‘sloft’. Lees mee! 

Om (langdurige) blessures te voorkomen is het belangrijk dat jouw lichaam goed in verhouding is tijdens het hardlopen. Daarom deze tips:

  • Je benen/voeten: Het is heel belangrijk dat je voeten licht en snel aanvoelen. Je passen zijn kort, daardoor landen je voeten direct onder je lichaam. Het beste is om op je middenvoet te landen en je weer af te zetten met de bal van je voet. Vaak lopen hardlopers met hun voeten naar binnen of je ziet zelfs hun enkels naar binnen draaien. Dat betekend heel vaak dat je EN verkeerde schoenen hebt EN een verkeerde loopmethode. Twijfel je over je loopmethode, ga dan naar een sportzaak waar ze je een filmpje kunnen maken. Zij kunnen dan precies zien hoe je loopt en welke schoenen je nodig hebt!
  • Je heupen: Je heupen moeten echt recht vooruit gericht zijn. Niet naar voren of achteren want dan is de kans op blessures groot! Veel lopers kampen met slijmbeursontsteking door verkeerde looptechniek.
  • Je core/middel: Altijd al lang willen zijn? Tijdens het hardlopen moet je je zo lang mogelijk maken. Doordat je jezelf lang maakt is je rug comfortabel recht. Ga niet voor overleunen want je bereikt er niks mee, alleen maar kracht verlies! Doe alsof je een pop bent die omhoog getrokken wordt!
  • Je armen: Zwaai jij met je armen alle kanten of ben je meer een stille hardloper? In principe is het zo dat wat je benen doet, je armen meedoen. Je armen zwaaien langs je lichaam en niet voor je lichaam. Je ellebogen houd je in een hoek van 90 graden.
  • Je schouders: Ik heb hier bijvoorbeeld heel erg veel last van. Soms ren ik 10 km heel relax, althans dat lijkt dan zo maar in het echt zijn mijn schouders zo gespannen dat ik daarna nekpijn krijg. Ik loop namelijk met opgetrokken schouders en dat is echt een NO! Ik raak er eigenlijk alleen maar extra vermoeid van en ik ga er niet sneller op hardlopen. Dus… relax die schouders!
  • Je hoofd: Wat veel lopers ook fout doen is naar beneden kijken. Guilty! Loop met opgeheven hoofd, kin omhoog en gaan!

Het is heel belangrijk om goed te lopen om blessures te voorkomen. Het is niet altijd makkelijk om aan te passen maar probeer deze richtlijn aan te houden voor een betere houding en meer snelheid! Wil je echt meer weten over de juiste looptechniek dan raden we je aan om bij een atletiekvereniging te kijken waar ze vaak looptrainingen geven. Vaak focussen ze op de techniek. Zeer interessant!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

Geef een reactie