Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hebben jullie misschien een tip?

Hebben jullie misschien een tip?

Een week waarin ik een rondje van 3 kilometer heb gelopen, de fysiotherapeut een bezoek heb gebracht en binnen de norm heb gescoord qua oefeningen. Ik lag weer te poedelen in het water en ben toch nog even langs de huisarts gegaan voor mijn rug. Dit speelt inmiddels al zo’n 6 / 7 maanden en er lijkt maar weinig vooruitgang in te zitten. Gelukkig weet ik hoe dit komt, maar misschien kunnen jullie mij helpen?

Dinsdagochtend stond ik weer voor dag en dauw bij de fysiotherapeut. Vandaag was het een test om te kijken hoe ik er voor stond in verhouding met het ‘gemiddelde’. Nu zei hij zelf ook dat hoe sterk en stabiel je ook kan zijn, het nog niet betekend dat je geheel blessure vrij kan lopen. En hoe zwak je spieren ook zijn, er zijn mensen die er een marathon mee kunnen lopen. Het lichaam zit maar vreemd in elkaar! De test verliep oké, ik zat onder het gemiddelde maar wel in de norm dat het voldoende was. Wat ik vorige keer ook al zei, ik merk zeker vooruitgang. Er staan nog twee afspraken, waarvan één op de loopband. Want zoals hij al vermelde, ik ben sterk genoeg maar er is weinig terug te zien in het hardlopen.

IMG_20160419_081138

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

’s Avonds maakte ik weer gebruik van de luxe van mijn werk. De Ai Chi sloeg ik over, maar ik heb wel heerlijk liggen ontspannen in het warme water. Ik merk dat het ontspannen ook steeds beter gaat, ik lag als een spaghetti sliert in het water. Zalig! Zolang deze mogelijkheid er is en ik geen andere afspraken heb staan staat de dinsdagavond in teken van relaxen. Even helemaal zen worden. Heerlijk!

Woensdagochtend was het weer tijd voor een rondje lopen. Ik voelde iets aan spierpijn in mijn linkerbeen, maar dat mocht geen naam hebben. Ik voelde mij uitgerust en sterk en ging dus ook volle moed aan de training beginnen. Vorige keer 4 x 1.5 kilometer, nu mocht ik er twee blokken aan vast plakken. Eerste kilometer gelopen op 6’30” zonder enige moeite, voelde als HF-zone 1 (wat normaal rond de 7’00” – 7’30” ligt) en zonder dat ik het in de gaten had zat ik ineens over de 1.5 km, want bij kilometer 2 moest ik opnieuw op de rem trappen. Niet omdat ik dat wilde, maar omdat ik tot de pijngrens mag lopen en die was duidelijk aanwezig. Weer even gewandeld, nog een klein kilometer vol kunnen maken en toen toch richting huis. Zondag weer een nieuwe kans!

’s Middags ben ik bezig geweest met het maken van een nieuwe blog wat, hoop ik, binnenkort online gaat komen. Bepakt en bezakt met een pilatesmatje (zijn net wat dikker) en mijn foamroller ging ik op weg naar mijn zus voor foto’s. Er komt dus snel een blog online over het gebruik van de foamroller! Ik hou jullie op de hoogte…

Vrijdagochtend een bezoek aan de huisarts. Doorverwezen naar de manueeltherapeut en advies om meer krachttraining te doen. En nu vertel ik eerlijk dat deze opmerking eerder voorbij is gekomen en ik echt een plump-pudding ben als het gaat om muscles! Vorig jaar begonnen in de sportschool, omdat ik wist dat dit beter kon, maar ben nu eigenlijk al 3 maanden niet geweest (ze verdienen goed aan me!). De orthomanueel gaf ook al aan dat ik erg ‘zacht’ ben qua houding en ergens voelde ik dit stiekem zelf ook wel maar ik deed en doe dus aan struisvogelpolitiek. Bij de fysiotherapeut train ik ook mijn romp, maar het mag dus nog een tandje meer. Hoe ik dit in ga vullen weet ik nog niet, heb een matje thuis maar weinig discipline hierin. En daarom de vraag aan jullie:

Hebben jullie misschien een tip? Doen jullie aan krachttraining?

Al met al opnieuw een rustige week. Naast dat ik mij bezwaard voel tegen over jullie, want ik had zelf liever hele verhalen willen vertellen over nieuwe doelen en dat deze verbazingwekkend goed verlopen. Dat ik mijn PR’s aan het verbreken ben en vol goede moed uitkijk naar mijn volgende wedstrijd, voelt het voor mijzelf ook niet fijn. Ik sport te weinig en dat merk ik aan de onrust in mijn lichaam. Ik ben snel geïrriteerd (sorry familie, vrienden en collega’s) en zie af en toe door de bomen het bos niet meer. Het hoofddoel blijft hardlopen, maar ik zal komende weken meer aan crosstraining gaan doen die mij helpen bij het herstel ervan zodat ik snel weer nieuwe doelen kan neerzetten! Crosstraining als in krachttraining, fietsen en misschien ook zwemmen! Er staat nog één wedstrijd in de agenda over een maand, daarna is hij he-le-maal leeg! Hoop dat ik hem snel weer kan aanvullen. Succes komende week met sporten, geniet van iedere kilometer, tot volgende week met hopelijk een actievere week!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

5 Comments

  • Mathilde

    23 april 2016 at 19:04

    In het decembernummer van Runner’s World staan goede oefeningen voor hardlopers! Ikzelf probeer een keer per week een aantal programma’s hieruit te doen. Heb snel last van mijn heupen en hamstrings, maar na een paar weken deze oefeningen merk ik echt dat het sterker wordt! Nu amper meer last. Dus ja, ik zou echt een dag per week besteden aan krachttraining. Duurt maar 1,5 uur, je hebt er veel plezier van tijdens het hardlopen en je gaat er ook nog eens goed van uit zien 😉

    Beantwoorden
    • Maaike

      24 april 2016 at 11:47

      Bedankt Mathilde. De oefeningen uit het RW tijdschrift heb ik inmiddels ontvangen en ik ga er mee aan de slag. Mijn motivatie betreft krachttraining is gewoon niet zo groot als de motivatie voor het lopen, maar ik ga kijken hoe ik dit in mijn week ga plannen. Nogmaals bedankt!

      Beantwoorden
  • Vera

    23 april 2016 at 22:40

    Ik moest laatst ook voor klachten rond mijn SI-gewricht (ook al een half jaar) naar de sportarts. Over een paar weken krijg ik een loopanalyse en tot die tijd moet ik elke dag core stability oefeningen doen (http://www.sportzorg.nl/oefeningen/core-stabilityoefeningen-rompstabiliteit). Ik begin gewoon met vier weken beginner en ga het dan uitbouwen tot ik bij de laatste vier weken gevorderde ben en hoop dat ik dat dan voor altijd volhoud. Het is nu toch echt wel nodig als ik ooit weer lekker veel wel lopen..

    Beantwoorden

Geef een reactie