Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Herstellen en genieten van 2 km hardlopen
Herstellen en genieten

Herstellen en genieten van 2 km hardlopen

Een week die voor mij in het teken stond van herstellen, niks doen en genieten. Vorige week konden jullie al kort lezen dat ik een kleine ingreep zou hebben in het ziekenhuis. De ingreep was iets lastiger dan gedacht maar de artsen is het gelukt. Met veel pijn in mijn schouder lag ik die avond en nacht op de bank. De volgende dag deed ik niet veel anders. Het werd een week van herstellen maar gelukkig kon ik aan het einde van die week ook genieten.

Dinsdagavond had ik een afspraak bij de acupunctuur. Daar heb ik een heerlijke behandeling gehad. Voor de kramp in mijn kuiten had ze ook wat. Ik werd ingesmeerd met magnesium spray. Magnesium spray zorgt voor een snelle opname van magnesium in de spieren en daar heb ik een beetje te kort aan. De spray ga ik zelf bestellen zo kan ik vaker mijn spieren voorzien van extra voeding vooral na intensieve trainingen of wedstrijden.

Woensdag had ik gehoopt weer te kunnen werken en hardlopen want de artsen hadden gezegd dat ik gewoon alles kon doen, alleen zwaar tillen mocht niet. Dat maakt mij optimistisch maar het werd anders. Ik deed gewoon niks, elke beweging deed zeer en dat terwijl ik aardig wat pijn gewent ben. Dit was gewoon niet fijn en goed genezen vond ik belangrijker dan bewegen. Alleen één probleem: stil zitten en niks doen is niet iets voor mij. Ja ik kan een boek gaan lezen wat ik anders heel graag doe maar natuurlijk nu geen zin in heb. Ik wordt onrustig van het niks doen en rust houden. Ik wil bewegen maar wanneer ik een paar stappen zet weet ik weer waarom ik stilletjes op de bank zit.

Juist op het moment dat ik zo lekker in mijn hardloopvelletje zit, moet ik even rustig aan doen. Maar dit was nodig. Als mijn schouder genezen is weten we of ik minder pijn heb. Minder pijn betekent beter hardlopen, meer doen wat ik leuk vind en genieten. Mijn geduld werd op de proef gesteld. Donderdag bedenk ik dan wel iets. Mijn voeten doen geen pijn dus pak ik mijn oefeningen boek erbij en ga aan de slag met oefeningen voor mijn voeten. Toch wat doen dat voelt wel goed want het stil zitten en liggen daar ben ik wel klaar mee ik moet wat van mijn energie kwijt.

Herstellen en genieten

Op vrijdag ben ik eindelijk weer naar buiten geweest en heb ik een dik uur gewandeld samen met mijn moeder. Wat is het dan weer lekker om buiten te zijn en even rond te bewegen. In de avond begin ik me steeds beter te voelen. Zaterdagochtend kies ik ervoor om een kleine rustige workout te doen. Vooral oefeningen om mijn rug los te maken en te bewegen. Het bankhangen heeft mijn rug niet veel goeds gedaan. Erna wilde ik eerst gaan wandelen maar besloot te gaan hardlopen. Gewoon heel rustig en voor 2 km. Als een kind zo blij was ik buiten te staan met mijn hardloopkleding aan. Heel rustig ging ik van start richting het park. Over de onverharde paden en voor ik het wist zaten de 2 kilometers die ik van mezelf mocht gaan erop. Wandelend en gelukkig ging ik richting huis. Ik genoot echt intens en hoe het park in een week tijd was veranderd. Zo mooi om de bomen volop in bloei te zien.

Herstellen en genieten

Zondagochtend weer de oefeningen op het matje. Ik voel me super en besluit ook mijn hardloopschoenen even aan te trekken. Zo’n gewoonte op een zondag te gaan hardlopen. Het rondje hardlopen ging een stuk sneller dan een dag ervoor. Niet helemaal gepland op deze manier maar het is lekker. Ik ga niet lang dus het kan. Het wordt een rondje over mijn vaste route, verhard, onverhard en weer verhard. Langs het water en de weilanden mijn happy rondje. Happy was ik zeker want het voelt goed en lekker. Op 3 km voel ik dat ik nog verder kan maar ik ben verstandig en stop mijn horloge. De laatste kilometer wandel ik naar huis.

De aankomende week doe ik het nog rustig aan, ik ga weer werken, naar de sportschool en hardlopen op mijn vaste dagen maar alles rustiger dan ik gewend ben nog even. Of mijn klachten weg zijn? Geen idee tijd zal het vertellen maar voor dit moment ben ik enorm blij dat dit gebeurt is en ik er alles aan doe om minder/geen pijn te hebben.

Natuurlijk maak ik een koningsdagrondje vandaag en hoop ik meer kilometers te maken deze week maar dat gaat wel goed komen.
Wie gaat er vandaag op Koningsdag voor een rondje hardlopen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

3 Comments

  • Judith

    28 april 2016 at 13:52

    Hoi Patricia,

    Leuk stukje weer! Vraagje: wat voor oefeningen-boek is dat? Staan er ook oefeningen met foamroller in?
    Alvast bedankt voor de reactie en keep up the good work JKR!

    Groetjes

    Beantwoorden
    • Patricia

      30 april 2016 at 08:33

      Hoi Judith,

      Het boek is oefenstof voor de hardlooptraining van bea splinter en siebe turksma, er staan een paar foamroller oefeningen in maar niet veel. Binnenkort zal Maaike oefeningen delen voor met de foamroller misschien heb je daar wat aan. We hebben een recensie geschreven over dit boek die vind je terug op de site.

      Beantwoorden
      • Judith

        4 mei 2016 at 06:23

        Hoi Patricia. Bedankt voor de reactie! Ik heb de review gelezen, ga het boek ook aanschaffen denk ik. Leuk dat er ook foamroll-oefeningen komen binnenkort.

        Beantwoorden

Geef een reactie