Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Hoe gaat het na drie wedstrijden in één week?

Hoe gaat het na drie wedstrijden in één week?

Vorige week geen verslag van mij in verband met al onze wedstrijdverslagen.  Drie wedstrijden in één week: hoe was dat en deed ik ernaast nog wat? Hoe voelde ik me erna? Vandaag vertel ik jullie meer over deze drukke hardloopweken.

Zodra ik wist dat ik niet twee maar drie wedstrijden ging lopen in één week nam ik de gehele week vrij. Zo kon ik in alle “rust” me voorbereiden. Natuurlijk gebeurde dit niet. Ik deed veel in huis, ging fietsen, naar de fysiotherapeut, naar de dierentuin, deed elke dag mijn oefeningen, ging naar de sportschool en nog veel meer. Stress en drukte van het werk waren er niet en dat was wel heel fijn.

Het eerste rondje dat ik na de Kuip Run liep was op donderdag. Een dag met een zonnetje en blauwe lucht. Heerlijk om even de weilanden in te gaan. Ik begon rustig met een kilometer inlopen op flink tempo. Hier voelde ik al dat het warmer was dan ik had gedacht. Na een kilometer warm gelopen te hebben begon ik met hardlopen. Een rustig tempo van rond de 7 minuut per kilometer. Dat ging wel lekker. De eerste zweetdruppel voel ik al bij mijn elleboog. Dat is lang geleden; het voelt zomers aan. Ik besluit om weer een kilometer flink door te wandelen en de laatste kilometer naar huis te hardlopen. Geen zware training voor dit weekend met de mini marathon en de 1/4 marathon. Het weer maakte het al zwaar zat.

Hoe gaat het na drie wedstrijden in één week?

Vrijdagavond zijn we eindelijk weer in de sportschool na twee weken. Wat had ik dat gemist, even lekker trainen met mijn zus. Tuurlijk train ik nu thuis elke dag minimaal 20 minuten, maar toch is dat niet hetzelfde.

Zaterdag liep ik de mini marathon en zondag de 1/4 marathon, beide verslagen heb je al kunnen lezen. (Nog niet? Klik dan even op de naam en je komt bij het verslag)

Hoe gaat het na drie wedstrijden in één week?

Hoe het was om twee wedstrijden te doen in één weekend en drie in één week?
Het was een feest. Ik heb alle dagen zo genoten. De sfeer bij een wedstrijd is zo top. Ik word er heel blij van en superenthousiast. Na zo’n dag als zondag doe ik de hele dag niks meer. Ik ben zo aan het nagenieten en proberen tot rust te komen. Wat niet gaat, want mijn lichaam zat zo vol endorfine. Ik was bijna nog een stuk gaan hardlopen. Het effect dat het op me had – lichamelijk – was wat stijfheid. Dit kwam ook grotendeels door de ene dag zeiknat geregend te zijn en de andere dag in de zon lopen. Maar blijdschap was wat overheerste en daarvoor doe ik mee aan deze wedstrijden.

Wat deed ik de week na de wedstrijden?
Maandag liep ik 25 minuten in hartslagzone 1. Een herstelrondje waarbij ik wandelde door het het dorp op een sneller tempo dan ik normaal wandel. Het voordeel hiervan was dat mijn benen gelijk al beter aan gingen voelen. De volgende dag moest ik weer aan het werk en daardoor kon ik pas in de avond hardlopen. Gelukkig is het veel langer licht buiten. Ik deed het heel rustig aan met 8x 1 minuut hardlopen en 2 minuten wandelen. Eenmaal thuis deed ik mijn oefeningen voor mijn rug en had ik toch wat actiefs gedaan en voelde alles nog beter dan de dag ervoor.

Hoe gaat het na drie wedstrijden in één week?

Einde van de woensdag stond ik weer in de sportschool en daar had ik gewoon zin in. Even me lekker uitleven op de machines en de vloer en ondertussen kletsen met mijn zus. De zon is weer gaan schijnen en dat betekent in de sportschool weer nieuwe mensen. Mensen die opgevoed moeten worden, want ze halen zo m’n spullen weg. Mijn routine onderbroken. Gelukkig voel ik me er zo thuis dat ik er gewoon wat van zeg, maar leuk is anders. Ondanks deze onderbreking maakte ik voldaan mijn routine af.

Donderdag was het weer tijd voor een hardlooprondje. Wat was ik blij dat ik mijn kleding en schoenen in de auto had gelegd. Na een dag die zo vol verschillende dingen zat had ik echt de behoefte om te gaan hardlopen. Ik wist wel dat ik niet voluit kon en mocht, dus deed ik 1 minuut hardlopen, 2 minuten wandelen, 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen en dat tot de rotonde en weer terug. Totaal ongeveer 3 km en als toetje op het rondje stond papa daar op de parkeerplaats om even te kletsen. Wat een lieverd toch ook.

Hoe goed het de hele week ging met mijn energie, zo slecht ging het vrijdag. Dit kwam doordat ik al twee dagen allergisch reageer op mijn avondeten. Dus weinig brandstof in mijn lichaam, maar wel genoeg nodig. Ondanks het niet top voelen, ging ik wel naar de sportschool. Even wat doen en erna mocht ik gelijk op de bank bij de fysio. Die nam mijn onderrug flink onder handen. Het gaat heel goed met mijn klachten en dat vond ik super om te horen. Na deze behandeling moet ik een dag rust nemen. Geen oefeningen, niet hardlopen en dat kwam mooi uit want een dag rust paste in mijn planning.

Zondag ging ik voor mijn derde rondje hardlopen van de week. 3x 3 minuten hardlopen met 2 minuten wandelen. Ik ben aan het proberen wat rustiger te lopen. Dit rustiger lopen doe ik juist om sneller te worden. De basis moet goed zijn om sneller te worden en met mijn rugklachten is die basis best uit balans. Zondag ging het al een stuk beter om rustig te lopen. Ik liep eerst 5 minuten in, deed oefeningen om wat los te worden en toen begon ik met mijn 3x 3 minuten. Het voelde heerlijk en tijdens het hardlopen genoot ik van het uitzicht. Ik liep vooral in hartslagzone 2 en 3 en daar ben ik erg tevreden over. Geen zone 5 en maar 2:37 in zone 4.

In de middag deed ik mijn oefeningen en dit keer lekker op het balkon in de zon. Ik geniet van dit weer en als ik dan ook mijn oefeningen kan doen op het balkon dan ben ik erg gelukkig.

De komende weken blijf ik lekker rustig lopen. Ik heb op 14 mei de Hemelvaartsdagloop en daar ga ik lekker genieten, want een PR zit er daar niet in. Vorig jaar liep ik zo hard dat ik daar nu niet op ga focussen. Ik ga naar het grotere geheel kijken en dat blijft voor nu sterker worden.

Geniet jij ook zo van dit weer?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie