Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Hoe pak je het hardlopen na de vakantie weer op?

Hoe pak je het hardlopen na de vakantie weer op?

Is iedereen alweer terug van vakantie? Of heb je het geluk dat je nog mag gaan? Als ik om me heen kijk op het treinstation en op de snelweg dan heb ik het idee dat de meesten toch alweer terug zijn van vakantie en dat betekent ook dat we weer aan de bak moeten. Iets te veel ijsjes eten op vakantie, of toch net een paar wijntjes te veel drinken en drie weken niet sporten maar lekker luieren op de camping zorgt er vaak voor dat we het sporten weer opnieuw op moeten pakken na de vakantie. Maar hoe pak je het hardlopen na de vakantie weer op?

 photo Hardlopen na de vakantie 2_zpss79ajzfa.jpg

Het beste is natuurlijk als je tijdens je vakantie gewoon door sport, maar we kunnen het ons ook heel goed voorstellen dat je dat niet doet. Maar goed, het wedstrijdseizoen begint weer en dus moeten we toch weer de hardloopschoenen aantrekken. Anders gaat die Dam tot Dam of andere wedstrijd natuurlijk nooit lukken!

  • Loop niet te hard van stapel #1. De kans is groot dat je drie weken lang niks gedaan hebt, ga daarom niet meteen naar buiten voor een halve marathon. Begin rustig met een rondje van vijf kilometer (afhankelijk van je niveau natuurlijk). Je hebt een aantal weken niet gelopen, verwacht niet dat je op precies hetzelfde niveau zit als daarvoor. Als je al jarenlang sport is die kans meer aanwezig, maar loop je nog niet zo lang hard, dan kan het zijn dat je wat terug gezakt bent. Dit is niet erg! Maar let erop.
  • Loop niet te hard van stapel #2. We zeiden net dat je niet meteen weer een lange afstand moet gaan rennen, maar ren ook niet te snel. Het is hier misschien minder warm dan in Italië, maar ook hier zijn de temperaturen nog hoog. Als je nu denkt dat je hartstikke snel kunt gaan lopen, dan raden we dat toch af. Je niveau is iets terug gezakt, dit geldt ook voor je snelheid. Leg je tempo wat lager en doe rustig aan.
  • Schrijf je in voor een wedstrijd. Drie weken lang luieren zorgt er misschien ook wel voor dat je dat luieren thuis ook wat langer vast wil houden. De bank of het bankje op het balkon of in de tuin liggen natuurlijk veel lekkerder dan dat je je in het zweet moet gaan werken. Zo heb je iets om naartoe te werken en zul je meer gemotiveerd zijn om toch weer naar buiten te gaan voor een rondje.
  • Schrijf je in bij een atletiekvereniging of loopgroep. Het nieuwe seizoen begint weer, dus je zult echt niet de enige zijn die (weer) wil starten. Door je in te schrijven bij een groep, zit je vast aan bepaalde tijden en ren je samen. Hierdoor móet je wel gaan lopen!
  • Spreek af met 1 loopmaatje. Een atletiekvereniging of loopgroep is misschien wat beangstigend, maar als je met één loopmaatje gaat is dat al helemaal niet meer zo eng. Je kent elkaar en je kunt elkaar op die manier motiveren.

 photo Hardlopen na de vakantie 3_zpsrwqo7lhz.jpg

En besef wel: je hoeft echt niet helemaal meer vanaf nul te beginnen; je hebt al hardgelopen dus je pikt het zo weer op. No worries!

Wat zijn jouw tips om het hardlopen na de vakantie weer op te pakken?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

Geef een reactie