Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How To: Zeven tips voor hardlopers met hooikoorts

How To: Zeven tips voor hardlopers met hooikoorts

Nu de zomer eindelijk haar intrede heeft gedaan, duikt er voor een flinke groep hardlopers een nieuw probleem op. Hooikoorts! Want in het zonnetje lopen is dan fijn, juist bij goed weer zwerven de pollen in groten getale door de lucht. Hoe ren je door zonder met rode ogen en verstopte neus thuis te komen?

1. Verander van route.
Om maar met een open deur te beginnen: die route door de weilanden is weliswaar prachtig, maar niet heel geschikt in het hooikoortsseizoen als je een graspollenallergie hebt. Allergisch voor berken of andere bomen? Vermijd dan het park en het bos. Pas je route aan op hetgeen waar jij allergisch voor bent en zoek uit welke vegetatie er in jouw buurt groeit. Dat betekent trouwens niet meteen dat je alleen nog maar over het bedrijventerrein kan rennen. Aan de kust hebben hooikoortspatiënten veel minder last en met een beetje creativiteit zijn in de stad genoeg leuke routes te plannen zonder dat je veel allergenen tegenkomt. Ga windowshoppen tijdens je run bijvoorbeeld!

2. Verander van tijdstip.
In de ochtend is het pollenniveau over het algemeen het hoogst. Probeer dus in de avond, bijvoorbeeld na je werk, te rennen. Dat heeft in de zomer tevens als voordeel dat het wat koeler is. Gaat het regenen? Mooi, plan dan na de bui je run, zodat alle pollen de lucht uitgespoeld zijn. Op Weeronline.nl check je zowel de hooikoortsvoorspellingen als het moment dat er een buitje valt.

3. Neem antihistamine op tijd in.
Heb je flinke hooikoorts, dan ben je waarschijnlijk al eens langs de huisarts geweest voor antihistaminetabletten, neussprays of oogdruppels. Ook als je maar af en toe last hebt kan het fijn zijn om even langs de drogist te gaan als je weet dat je in de natuur gaat lopen. Daar verkopen ze deze geneesmiddelen ook, zij het in een lagere dosis. Neem je medicijnen een half uurtje vantevoren in, zodat ze ingewerkt zijn als je gaat lopen.

4. Ren met zonnebril op.
Een grote zonnebril kan al veel klachten aan je ogen voorkomen. Een nadeel is dat de meeste zonnebrillen niet zo goed blijven zitten als jij vrolijk rondhobbelt over het asfalt. Hiervoor bestaan speciale hardloopzonnebrillen, maar je kunt ook je skizonnebril uit de kast halen of een wintersporter die je kent vragen of je zo’n strakke zonnebril mag lenen. Het duurt immers nog wel even voordat die er weer mee van de heuvels kan zoeven en deze vallen gegarandeerd niet van je hoofd zonder dat het te oncomfortabel wordt.

5. Was je kleding én je haren.
Aan je kleding en in je haar kan veel stuifmeel blijven kleven. Gooi je short en topje dus direct in de wasmachine en was je haren. Zo blijft het stuifmeel ook niet in je huis rondzwerven en aan jezelf kleven. Simpele handelingen die al veel kunnen schelen.

6. Vaseline en water
Snel last van een verstopte neus? Smeer een beetje vaseline op je neusvleugels. Hierdoor blijven de pollen aan de vaseline plakken en gaan ze niet je neus in. Ook vinden sommige hooikoortspatiënten het prettig om – doe dit voor de vaseline – wat water op te snuiven voor ze naar buiten gaan.

7. Kies een alternatieve training.
Is het echt tè erg en zijn de hooikoortsvoorspellingen bijzonder ongunstig? Je kunt altijd nog in de sportschool op de loopband gaan staan. Of kies voor een alternatieve training zoals crosstrainen, yoga of pilates, om de spieren in je core te verstevigen. Allemaal te warm en te zweterig? Ga naar het zwembad voor een goede workout waarbij de kans op blessures ook nog eens heel klein is.

Wat is jouw gouden tip tegen hooikoorts tijdens het hardlopen?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

3 Comments

  • Steph

    26 juni 2013 at 21:33

    Kijk hier heb ik wat aan! Staan idd een paar inkoppertjes tussen, maar ook een aantal tips die ik nog niet kende! Mijn ultimate remedy is de treadmill, wel wat saai though.

    Beantwoorden
  • Lindsey

    26 juni 2013 at 22:37

    Handige tips! Gelijk douchen helpt voor mij heel goed en inderdaad een zonnebril dragen. In de winter heb ik vaak geen andere keuze dan de loopband dus in de zomer hoop ik zo vaak mogelijk buiten te kunnen lopen:)

    Beantwoorden

Geef een reactie