Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How To: Doortrainen in de zomer

How To: Doortrainen in de zomer

Ik ben zelf een echte winterloper. Zolang het zonnetje schijnt kan het me niet koud genoeg zijn, ik ga naar buiten. In de zomer is dat een heel ander verhaal en maak ik meestal nauwelijks kilometers. Toch is het me vorige zomer gelukt om het patroon eens om te gooien. Hoe? Ik geef je een aantal tips om door te blijven trainen tijdens het vakantieseizoen.

Stel jezelf een doel
Vorige zomer had ik voor mezelf als doel gesteld om iedere maand minimaal 100 kilometer te lopen. Voor duurlopen van 20 kilometer was het veel te warm, dus dat betekende dat ik redelijk wat keren moest gaan en niet al teveel rustdagen kon hebben. Dit heeft me echt gepusht om vaker hard te lopen. Daarnaast was ik in training voor de halve marathon van Amsterdam in oktober, dus ik moest ook wel trainen. Een race vlak na de zomer zoals de Dam tot Dam werkt heel motiverend.

Laat je horloge thuis – of let niet op je pace
Het is warm, dus je zweet snel en alles voelt tien keer zwaarder dan normaal (beetje overdreven, maar zo voelt het voor mij dan vaak wel). Hoe hard je jezelf ook pusht, er blijven maar veel hogere getalletjes op je horloge verschijnen dan je gewend bent. Laat het los! Je kunt niet van jezelf verwachten dat je dezelfde tijd loopt als wanneer het tien graden kouder is. Zelfs toplopers rennen met warm weer langzamer. Denk dus niet steeds aan je pace, maar loop een rondje op afstand.

Neem je hardloopschoenen mee op vakantie
Het fijne aan hardlopen is dat je er nauwelijks iets voor nodig hebt. Een topje en shortje wegen bijna niets, en die hardloopschoenen stop je gewoon vol met ondergoed en sokken zodat ze minder ruimte innemen of doe je aan in het vliegtuig. Check voordat je weggaat wel even de weersvoorspelling, om te voorkomen dat je je veel te warm of juist veel te koud kleedt.

Zorg voor een stok achter de deur
Naast wedstrijden kan het samenlopen ook een goede stok achter de deur zijn. Sluit je aan bij een hardloopclubje, vraag vriendinnen die ook in Nederland zijn om samen te lopen of probeer je collega’s enthousiast te maken over hardlopen. Iedereen die je kent die hardloopt op vakantie? Sociale media kunnen ook voor de benodigde sociale druk zorgen!

Maak het jezelf niet te moeilijk
Daarmee bedoel ik: zorg dat je niet te warm gekleed bent en ga niet hardlopen laat in de middag, als de zon op z’n hoogst staat. Drink voldoende zodat je niet uitdroogt, kies voor een route met veel schaduw (bijvoorbeeld door het bos) of veel wind (bijvoorbeeld langs het strand) en draag een sportzonnebril als je hooikoorts hebt.

Bewaar je langste duurlopen voor het najaar
Hoe verder de zomer gevorderd is, des te koeler het weer wordt. Probeer indien mogelijk met je wedstrijdschema daarom je langste duurlopen te bewaren voor het najaar. Sla ook de heuveltrainingen en zware intervaltrainingen over of probeer ze te doen op dagen dat het bijvoorbeeld regent of net wat kouder is. Als je race pas in oktober is, is half augustus beginnen met de langere lopen meestal prima!

Vind jij het ook zo moeilijk om jezelf te motiveren in de zomer? Of is de zomer juist helemaal jouw seizoen?

Foto’s: 1, 2

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • Danielle

    1 juli 2015 at 16:10

    Oh helemaal eens, ik ben echt een slecht weer loper 😉 Ik loop mijn beste tijden in de regen en de kou.. dit weer dan ben ik nog langzamer dan normaal. ook niet erg .. maar niet erg motiverend 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie