Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How To: Hardlopen op het strand

How To: Hardlopen op het strand

Met de verhuizing van mijn vriend naar Scheveningen heb ik er vorig jaar een strand en een groot gebied vol met duinen bij gekregen om door hard te lopen, te wandelen en te fietsen. Fantastisch! Toch is dat mulle zand wel even wennen als je gewend bent aan asfalt en onverharde weggetjes door het park. Een aantal tips om dat strand te trotseren!

Loop zo dicht mogelijk langs de waterlijn
Hoe natter het zand, hoe harder het aanvoelt. Heeft het geregend, dan is het stukje direct langs de zee soms bijna zo hard als asfalt. Hoe verder je van de zee gaat, des te zachter het zand en dus des te zwaarder. Ook strandopgangen zijn, hoe vaak je ze ook traint, bijzonder zwaar. Plan er dus niet te veel in als je het rustig aan wilt doen.

Zorg voor goed passende sokken
Je zult niet de eerste zijn die tijdens haar beach run ongewenst toch een beetje zee meepikt en met drijfnatte schoenen de rest van haar rondje moet voltooien. Als je bijvoorbeeld gewone sokken in plaats van hardloopsokken draagt en je schoenen nat zijn, kan het al snel gaan schuren. Zorg dus voor goede sokken om blaren te voorkomen. Dit is natuurlijk als je met hardloopschoenen loopt: op het strand kun je ook heel goed op blote voeten lopen, zeker als je niet zo blessuregevoelig bent.

Pas op met de schuine ondergrond
Het strand loopt vaak schuin af, waardoor je met je ene voet hoger loopt dan met je andere. Als je dat te lang blijft doen, kan dat klachten geven. Keer halverwege dus weer om en blijf niet te lang schuin doorlopen, of pak een stukje platte boulevard. Op warme zomerdagen gebeurt er genoeg op het strand en in de zee, dus het uitzicht wordt nooit saai.

 photo runningbeach_zps49urzkcv.jpg

Begin tegen de wind in
Aan zee waait het altijd. Hard ook, vaak. Indien je de mogelijkheid hebt, begin dan tegen de wind in. Je zult jezelf op de terugweg dankbaar zijn. Begin je andersom, dan lijkt het in het begin alsof je vleugels hebt en ga je ongemerkt toch sneller dan verstandig is. Dat moet je dan op de terugweg weer bekopen…

Check waar je loopt
Des te minder mogelijkheden er zijn om met de auto of het openbaar vervoer naar dat ene stukje strand te komen, des te rustiger het zal zijn. Wel zo prettig als je niet steeds over mensen op handdoeken en spelende kinderen hoeft heen te springen… Verder kan het ook handig zijn om even te checken waar het naaktstrand zich bevindt, mocht je een dergelijk uitzicht wat minder inspirerend vinden ;).

Smeer je goed in
Op het strand verbrand je snel en dus is zonnebrand geen overbodige luxe, wil je niet nog een paar dagen een wandelende tomaat blijven. Een luchtig t-shirtje dat je schouders bedekt in plaats van een top, een pet en een sportzonnebril zijn ook zeker aan te raden. Trek er een luchtig shortje bij aan en je hebt binnen no time die bruine benen!

Loop jij in de zomer wel eens op het strand?

Foto’s: 1, 2

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • anke

    10 juli 2015 at 15:25

    Ook een tip: ga eens op een ander tijdstip, ’s morgens heel vroeg of juist tegen zonsondergang. Dan is het niet druk met strandgangers én niet zo warm!
    En extra fijn: in zee afkoelen aan het einde van de run. Mijn schoenen waren inderdaad toch al nat, dus die heb ik niet eens uitgedaan.

    Ikzelf heb op blote voeten over het (Portugese) strand een hele grote bloedblaar gelopen, dus die actie herhaal ik niet weer!

    Beantwoorden

Geef een reactie