Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How to: Tips om toch door te lopen als het moeilijk wordt

How to: Tips om toch door te lopen als het moeilijk wordt

Je kent het moment wel. Al een tijdje ben je lekker aan het lopen tijdens je wedstrijd of je training, maar nu je over de helft bent worden je benen steeds zwaarder. Een blik op je horloge vertelt je dat je pace langzaam aan het afzwakken is en je wilt sneller, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Pff, waarom liep je ook alweer hard? Een aantal tips om toch door te zetten als het moeilijk wordt.

Ga niet wandelen
O wat is het verleidelijk om te gaan wandelen als je het zwaar hebt. Toch is dat, als je er al bijna bent en helemaal stuk bent, geen goed idee. Het zal ontzettend moeilijk zijn om weer te beginnen met rennen. Wil je wandelen tijdens je wedstrijd of training, kies daar dan vanaf het begin voor: wandel bijvoorbeeld iedere vijf, tien, vijftien of twintig minuten een minuutje. Dan tank je op tijd energie bij. Niet vanaf het begin gedaan en kun je écht niet meer? Probeer het dan bij wat dribbelen te houden. Vanuit dribbelen is het makkelijker om je looppas weer op te pakken en je kunt toch een beetje bijkomen.

Doe sommetjes in je hoofd
Als ik het zwaar krijg, probeer ik iets mentaal moeilijks te doen, om mezelf van de fysieke inspanning af te leiden. Sommetjes maken bijvoorbeeld, over wat voor snelheid ik loop, hoe lang het dan nog duurt voordat ik bij de finish ben, hoe hard ik nu per kilometer zou moeten lopen om een PR te lopen, welke tijd ik zou lopen als ik door zou rennen voor een halve of hele marathon, enzovoort. Sommige mensen gaan tellen, alle hoofdsteden van Zuid-Amerika opnoemen of boodschappenlijstjes voor de aankomende week maken. Het maakt niet uit, als het je maar afleidt van de inspanning.

Leid jezelf af door je omgeving
Het leuke van een wedstrijd is dat er ontzettend veel op je heen gebeurt. Meestal krijg je daar weinig van mee omdat je zo gefocust bent op het rennen zelf, maar als je het zwaar hebt kan het lonen om eens goed om je heen te kijken. Hé, wat een toffe outfit heeft dat meisje aan. En wat een mooie huizen staan er in deze straat! Doe handjeklap met de kindjes die langs de kant staan, moedig iemand anders aan die het zwaar heeft of roep iets naar mensen langs te kant. Als je geen wedstrijd, maar een training loopt: zoek de eerstvolgende prullenbak, brievenbus of picknickbank, gluur stiekem bij mensen naar binnen om hun interieur te bestuderen, of kijk of je vogels, paddenstoelen of mooie bloemen kunt spotten.

 photo runninggirls_zpsv8kdmn2j.jpg

Gebruik een mantra
Tijdens mijn eerste 18 km had ik het heel zwaar de laatste kilometers, maar ik bleef maar een mantra in mijn hoofd herhalen: doorzetten, ik loop zo makkelijk, het gaat hartstikke goed! Ik herhaalde het zo vaak dat ik er op gegeven moment zelf in ging geloven. Dit soort psychologische trucjes kunnen je helpen om nog net even wat verder te rennen en langer door te gaan.

Ga bij iemand lopen
Oké, tijdens een training is dit misschien een beetje vreemd, als je alleen van huis bent gegaan – straks denken ze nog dat je een stalker bent. Maar bij een wedstrijd kan het heel motiverend werken als je achter iemand gaat lopen en diegene vervolgens niet meer uit het oog verliest. Kies iemand die er nog redelijk fris uitziet en die een voor jou aangenaam tempo aanhoudt. Zo kun je elkaar erdoor heen slepen.

Wat doe jij om jezelf te motiveren als je het zwaar hebt tijdens het hardlopen?

Foto’s: Flickr Creative Commons 1, 2

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

4 Comments

Geef een reactie