Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Ik ging naar de voedingsdeskundige (en nog een paar dingen)

Ik ging naar de voedingsdeskundige (en nog een paar dingen)

Yes, weer een blogje over de fysiotherapeut. Ik doe nu eenmaal niet veel anders op sportgebied op dit moment, behalve heel hard duimen dat ik binnenkort weer gewoon mag lopen. (Nu maar hopen dat ik geen blessures in mijn duimen krijg, maar hé: die heb ik niet nodig voor het hardlopen!)

En tja: over de fysiotherapeut heb ik deze week niet heel veel te vertellen. Ik doe mijn oefeningen en die gaan prima. Sommige kunnen nog wat beter (minder inzakken bij het planken, bijvoorbeeld), maar daar werken we dan ook aan.

voedingsdeskundige
En paar dingen
Sinds mijn teen-operatie vergat ik telkens mijn oefeningen te doen, aangezien ik ze toen een paar dagen niet heb gedaan. De ultieme tip was supermakkelijk, maar kreeg ik van een nieuwe collega in plaats van zelf te bedenken: zet iedere dag de wekker. ’s Avonds om 20u gaat mijn wekker en dan doe ik dus mijn oefeningen. Ik ben ze geen één keer meer vergeten!

Maandag kreeg ik een paar complimenten van de fysiotherapeut die toen zaaldienst had. Ze zag dat ik vooruit ging in mijn oefeningen, bijvoorbeeld dat ik minder wankelde bij mijn balansoefeningen. Ze hintte dat komende week mijn schema misschien wel weer wat zwaarder kan!

Een andere fysiotherapeut zei vorige week trouwens dat ik wel 1 minuut mocht gaan lopen, in plaats van 30 seconden. Had ik dat al verteld? Helaas had mijn eigen fysiotherapeut me al eerder verteld dat ze het lopen even zo wil houden. Dat feestje ging niet door, dus mijn trainingsdagboek blijft nog even leeg.

voedingsdeskundige
Voedingsdeskundige
Ik vertelde vorige week wel dat ik deze week een afspraak had met de voedingsdeskundige. Ik wil zelf al een tijd wat kilo’s afvallen en mijn fysiotherapeut vond dat ook wel een goed idee voor het hardlopen, dus vandaar de hulp van de voedingsdeskundige (/personal trainer, want dat is ze ook!). Daarbij gaan we werken aan het opbouwen van spieren.

Die kunnen we mooi combineren met mijn fysiotherapie. Ik doe natuurlijk al wat krachttraining voor mijn benen/billen, maar ik zal er een schema bij krijgen voor andere spiergroepen. Op die manier gaan we spieren kweken en dat helpt bij het afvallen (omdat spieren meer calorieën verbranden).

Daarbij gaan we qua eten werken met macro’s. Er is voor mij uitgerekend hoeveel calorieën ik nodig heb en hoe die voor mijn lichaam en doelen verdeeld moeten worden in koolhydraten, eiwitten en vetten. Dus dat ga ik de komende paar weken bijhouden, zodat ik doorheb wat voor voeding er in mijn schema past en wat niet. Gelukkig is de voedingsdeskundige het met mij eens qua eten: koolhydraten moeten blijven, geen dieet maar levensstijl en jezelf niet in één keer alles ontzeggen.

Ik vind dit voedingsgedoe allemaal heel erg interessant (al sinds ik daar lessen over heb gevolgd op de middelbare school in Amerika), dus ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat. Ik heb onderweg naar huis gelijk wat boodschappen gedaan, dus ik kan vandaag gelijk beginnen!

En hoe staat het met jullie doelen en gezondheid? Al aan het aftellen voor de CPC? (Wie zie ik daar?)

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

One Comment

  • Marvin

    26 februari 2016 at 08:44

    Heel goed dat je een ‘verstandig’ voedingspatroon gaat volgen en geen crash-dieet (zonder koolhydraten) om maar zo snel mogelijk af te vallen. Welke verdeling van macro’s houd je nu aan? Veel succes, ik hoop dat je snel weer kunt hardlopen 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie