Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How to: Je eerste paar hardloopschoenen kopen

How to: Je eerste paar hardloopschoenen kopen

Het fijne van hardlopen is dat je er helemaal geen dure spullen voor hoeft aan te schaffen. Bij de H&M, Lidl of Hema kun je al voor dertig euro een complete outfit shoppen die net zo lekker zit als die van de duurdere sportmerken en je betaalt geen contributie. Een goedkope hobby dus, op één ding na waarop je absoluut niet moet bezuinigen: hardloopschoenen. Maar hoe kies je je eerste paar hardloopschoenen?

Ga naar een speciaalzaak
Zo nu en dan zie je hardloopschoenen voor kleine prijsjes voorbij komen in de reclamefolders van supermarkten en normale modezaken. Laat je niet verleiden en ga echt naar een goede hardloopwinkel, bijvoorbeeld Run2Day, Runners World of PK Run. Het liefst een speciaalzaak waar je loopstijl wordt gefilmd en die schoenen van veel merken aanbiedt; zo weet je dat je de schoen vindt die echt bij jou en je manier van lopen past. Liep je stiekem al een tijdje op gewone sportschoenen omdat je nog niet zeker wist of je hardlopen wel leuk vond? Neem ze toch mee: ook daarvan kan het slijtpatroon al veel zeggen over wat voor jou een goede schoen is.

Probeer de schoen buiten uit
Hardloopschoenen worden je aangemeten op basis van de paar keer dat je in de winkel heen en weer loopt. Zoiets is altijd een beetje onnatuurlijk: omdat je je zo bewust bent van je houding ren je al wat anders dan normaal en dan is het ook nog maar eens een paar meter waarbij je al snel weer moet keren. Bij de meeste hardloopzaken mag je gerust even buiten een stukje hardlopen. Maak van die mogelijkheid gebruik, want pas dan voel je of een schoen echt goed past! Kun je meteen in de weerspiegeling van de winkelruit checken hoe die bij je outfit staat ;).

Pronatie, neutraal of supinatie?
Er zijn drie typen hardloopschoenen wat betreft de ondersteuning. Ten eerste zijn er neutrale schoenen, geschikt als je je voeten netjes recht neerzet tijdens het hardlopen. Veel hardlopers kantelen echter een beetje naar binnen tijdens het hardlopen, waardoor je last kunt krijgen van je knieën, schenen of heupen als dit niet goed opgevangen wordt. Dit heet proneren: heb je hier last van, dan is een antipronatieschoen wat voor jou. Tot slot zijn er schoenen voor mensen die supineren, dus wiens voeten juist naar buiten kantelen tijdens het rennen. Heb je bij gewoon wandelen al voetproblemen met te ver naar binnen of buiten afwikkelen, bijvoorbeeld door een hol- of platvoet? Dan kun je misschien beter eerst even overleggen met een podotherapeut voordat je schoenen gaat uitzoeken.

 photo runningshoes2_zpsjt5qrhjh.jpg

Kijk verder dan het marketingpraatje
Hardloopschoenen hebben soms ellenlange omschrijvingen over allerlei technologieën, maar waar het natuurlijk om gaat is of ze lekker lopen. Toen mijn podotherapeut laatst mijn officieel antipronatie Asics eens goed onder de loep nam, bleek dat de schoen juist van zichzelf al iets naar binnen viel, dus proneerde. Helemaal geen antipronatie dus! Je kunt dit zien als je de schoen op ooghoogte zet en een beetje van onderaf kijkt: is ie recht, of staat de schoen net ietsje scheef van zichzelf? Nog een tip: koop je schoenen vooral niet te klein en vertrouw niet op het getalletje bij de maat. Sowieso heb je bij hardloopschoenen vaak een maat groter dan gebruikelijk en de ene maat 40 is de andere niet. Als je blauwe teennagels krijgt, weet je dat ze te klein zijn. Verder zijn uitneembare zooltjes heel handig om je schoenen sneller te kunnen laten drogen als ze nat zijn geworden in de regen.

Natural running of demping
Een paar jaar geleden waren natural running shoes helemaal in. Deze schoenen geven niet of nauwelijks ondersteuning, waardoor je beenspieren flink aan het werk worden gezet. Volgens sommig onderzoek geeft dit natuurlijke lopen minder blessures. Andere studies beweren juist dat je wel schoenen met veel demping moet dragen, wil je pijntjes vermijden. Mijn mening: begin met hardlopen op een, als dat voor jou kan, neutrale schoen met redelijk wat demping. Vervolgens kun je er een natural running schoen bij kopen voor de korte afstanden en dat langzaam opbouwen.

Bonustip: tweede paar
Loop je nu een paar maanden op je zorgvuldig uitverkochte schoenen, vind je ze fantastisch en wil je het liefst voor altijd blijven hardlopen? Het kan slim zijn om een tweede paar aan te schaffen. Modellen van hardloopschoenen gaan vrij snel uit de roulatie en de opvolger dan een model is soms totaal anders (bijvoorbeeld bij de Mizuno Waveriders). Het kan daarom zijn dat je niet meer zo’n fijne schoen vindt als je straks na een kilometer of 800 toe bent aan een nieuw paar. Ben je er dus helemaal aan verknocht en weet je dat het merk binnenkort met een opvolger komt, sla een extra paar in zolang het nog kan!

Wat was jouw eerste paar hardloopschoenen?

Foto’s: 1, 2

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie