Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Komt een vrouw bij de sportdiëtist…

In december 2014 startte ik met trainen voor mijn allereerste marathon. Ik zorgde voor goede schoenen en kleding, had de luxe van een trainer die mij wekelijks van een schema voorzag, ging op tijd naar bed en stopte met het drinken van alcohol. Mijn doel? In april zo fit mogelijk over de finish komen. Na een paar weken intensief trainen, gaf de weegschaal ineens een paar kilo meer aan. Huh? Wat ging hier mis? Ik besloot hulp in te schakelen van een sportdiëtist.

Wekelijks zo’n 50 tot 100 kilometer trainen heeft zijn weerslag op je lichaam. Je lijf is intensief aan het werk en heeft goede voeding nodig om dat te kunnen blijven doen. Ik had geen idee wat ik (niet) moest eten om mijn lijf optimaal te laten functioneren. Nooit meer patat eten? 13 boterhammen per dag? Een dieet van kwark, bietensap en tonijn-op-water?

 photo nutella3_zpsxf2mj6hb.jpg

De weegschaal

Ik maakt een afspraak bij een sportdiëtist in mijn woonplaats Den Haag. Zij begeleidt professionele sporters, maar ook amateurs. In het eerste gesprek vroeg ze naar mijn doelen. Ik wilde een marathon lopen, en daarvoor wilde ik wat fitter worden. Vervolgens namen we mijn eetpatroon door. Wat nam ik als ontbijt, lunch en diner op een gemiddelde dag? Hoeveel tussendoortjes at ik? En is dat fruit, koek of snoep? Hoeveel glazen alcohol drink je per week?

Het laatste onderdeel was de Gevreesde Weegschaal. Nu had ik geen overgewicht, maar het blijft slikken om geconfronteerd te worden met je gewicht en vetpercentage. Slank of niet, dat vetpercentage mocht namelijk wel wat omlaag en mijn spiermassa juist wat omhoog. In mijn geval gold: minder vet = lager gewicht = minder kilo’s om 42,5 km lang mee te slepen.

Gewoon blijven eten

Na een paar dagen ontving ik in mijn mail een voorbeeld van een dagmenu. De sportdiëtist had berekend hoeveel energie ik nodig had om goed te blijven trainen, en hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten ik verbruikte. Voor duursporten zoals hardlopen zijn vooral eiwitten en koolhydraten erg belangrijk.

De opluchting was groot toen ik zag dat haar voorbeeldmenu nauwelijks afweek van mijn eigen eetgedrag. Het was dus geen dieet, het waren simpelweg wat aanpassingen. En het meest opvallende: ik moest méér eten. Huh? Om gewicht te verliezen, moest ik dus meer eten? Ja. De reden dat ik in de eerste weken van mijn marathontraining wat in gewicht toenam, was omdat er simpelweg te weinig binnenkwam. Mijn lichaam ervaarde al die trainingen als stress en hield dus elke snippertje voeding vast. Gevolg? Meer kilo’s.

Hier een voorbeeld van mijn dagmenu. Let op: dit is gebaseerd op mijn gewicht, activiteit en trainingsdoelen.

Ontbijt:

– 300 gr magere kwark

– 250 gr fruit

– paar scheppen havermout

Tussendoor 1:

– 2 boterhammen met pindakaas

Lunch:

– twee boterhammen met kipfilet

Tussendoor 2:

– eiwitreep

– handje nootjes (bijvoorbeeld amandelen)

Diner:

– Pasta, aardappelen of rijst

– 300 gr groenten

– Eetlepel olie

– Kip, tonijn of mager vlees

Tussendoortje 3:

– Eventueel nog kwark of fruit na het eten

 photo nutella6_zps1sra6csg.jpg

Direct resultaat

Ik startte vlak voor de Kerst met deze aanpassingen aan mijn menu. Goeie timing. Desalniettemin ging ik enthousiast van start. Ik smeerde wat vaker mijn eigen boterhammen, zorgde dat ik altijd fruit, amandelen of een eiwitreep in mijn tas had en probeerde wat nieuwe gerechten uit. Voor de rest was er eigenlijk niet veel anders. Met Kerst zat ik gewoon aan een vijfgangenmenu (Eerste én Tweede Kerstdag) en op Oudjaarsdag ontbeet ik met twee oliebollen en een glas champagne. En toch zag ik vrij snel resultaat. Vóelde ik vrij snel resultaat. Ik voelde me fitter. En doordat ik elke 2-3 uur iets at, voelde ik me een stuk evenwichtiger. Ik had minder pieken en dalen in mijn energieniveau. Toen ik half januari weer in het kantoor van de sportdiëtist stond, bleek dat ik ruim 2 kilo lichter was. En, nog veel belangrijker, mijn vetpercentage was ook gezakt. Score. 

Fit van start

Februari en maart waren pittige trainingsmaanden. Ik liep zeker 4 keer per week hard, waarvan 1 lange duurloop van minimaal 25 kilometer. En ik stond elke dinsdag in de sportschool voor een lesje bodypump. Ondertussen (vr)at ik als een bootwerker: brood, pasta, pindakaas en noten – ik bracht mijn halve salaris naar Albert Heijn. Maar dit alles wierp zijn vruchten af. Ik stond, op 12 april 2015, ruim 6 kilo lichter aan de start van de marathon in Rotterdam. Geen crashdieet – wat zeg ik, überhaupt geen dieet! – maar wat simpele wijzigingen in mijn voeding. Wijzigingen die ik tot de dag van vandaag volhoud.

Ga je ook een (halve) marathon lopen, en twijfel je of je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt? Neem dan contact op met een sportdiëtist! Als je een uitgebreide zorgverzekering hebt, krijg je deze consulten vaak vergoed.

Ben jij weleens bij een (sport)diëtist geweest?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

6 Comments

  • Wendy

    30 mei 2015 at 12:13

    Wat een tof artikel! En hahah jeetje, dat is inderdaad veel meer dan ik persoonlijk eet op een dag. Toch maar eens met een schuin oog naar kijken vanwege die aankomende halve van Eindhoven …

    Beantwoorden
  • Pernette

    30 mei 2015 at 14:14

    Ojee, dat is wat ik eet op een dag dat ik niet sport 😀

    Ik grap altijd dat ik een lintworm heb, maar ik heb serieus altijd honger. En m’n schildklier functioneert prima….
    Maar elk lijf is anders, dus misschien moet ik op sportdagen bewust meer eten.

    Mooi he, hoe je lichaam werkt “meer eten om af te vallen”.

    Beantwoorden
  • Nicole

    30 mei 2015 at 15:02

    Ik ben nog nooit bij een sportdiëtist geweest moet ik zeggen. Maar ik heb ook nog nooit aan een marathon meegedaan ook al loop ik al 13 jaar.

    Ik weet dat Caroline Tensen ooit ook klaagde dat zij aankwam tijdens het trainen van een marathon!

    Beantwoorden
  • Petra

    30 mei 2015 at 21:29

    Haha, wat een superleuke foto’s! Ik ben wel eens naar een dietist geweest, maar die was nog student. Ik moest toen ook meer eten. Een van onze doelen was om af te vallen, maar ik kwam juist aan…

    Beantwoorden

Geef een reactie