Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Weer op kracht komen na griep

Er lijkt geen eind aan te komen. Er raast een griepgolf over Nederland en veel mensen zijn ziek, zwak en misselijk. Ook ik moest noodgedwongen bijna twee weken gas terug nemen. Hoe pak je daarna het hardlopen weer op? Wat doe je als je aan het trainen bent voor een wedstrijd? Kortom: hoe kom je na griep weer op kracht?

Even helemaal niks

Koorts of verhoging, spierpijn, overgeven, diarree, koude rillingen, hoesten als een zeehond? Geen twijfel over mogelijk: jij bent ziek. En wie ziek is, gaat niet hardlopen. Nu moet je er waarschijnlijk ook niet aan dénken. Maar het kan geen kwaad het nogmaals te herhalen: hardlopen met griep is een HSI: een Heel Slecht Idee. Je lichaam werkt als een malle om alle afvalstoffen te lozen en heeft de energie nodig om het griepvirus kwijt te raken. Hardlopen kan in deze toestand zorgen voor hogere koorts, of zelfs hartproblemen. Maak het je lijf daarom niet nog lastiger. Geef het rust. Je hebt het nodig!

Eet voldoende groente en fruit, drink veel water (of thee) en neem eventueel een beker bouillon. En dan? Geduld hebben en niet zenuwachtig worden. Je hoeft je plannen voor die (halve) marathon echt niet uit het raam te gooien. Rusten is ook trainen. En je voorkomt veel ellende op een later moment.

Crosstrainen

Ben je aan de beterende hand? Koortsvrij? Wacht dan een paar dagen voordat je je hardloopschoenen weer aantrekt. Ga in plaats van hardlopen wandelen of rustig zwemmen of fietsen. Op die manier ben je wel in beweging (crosstraining!) maar is de impact op je lichaam minimaal.

Rustig opbouwen

Ben je weer de oude? Haal je niks in je hoofd. Een griepvirus kan je lichaam nog weken in de greep houden, ook al voel jij je weer kiplekker. Om te voorkomen dat je weer koorts krijgt, moet je het hardlopen rustig opbouwen. Begin met een kleine afstand op een (zeer) rustig tempo en bouw dit in 10 dagen rustig op. Je kunt steeds iets verder of sneller lopen. Lukt dat? Pak dan je training weer op. Ga niet ineens als een gek allerlei trainingen inhalen, maar ga verder alsof je de afgelopen weken gewoon hebt doorgetraind. Probeer wel of de eerste trainingen te halveren in intensiteit of tijd. Je zult zien dat je op die manier niet al te veel aan conditie hoeft in te boeten.

Zorg voor goed jezelf

Lekker aan het trainen? Top! Ga ervoor! Vergeet niet om ook de weken tot je race voldoende water te drinken en probeer gezond te eten en voldoende te slapen. Je lijf zal je dankbaar zijn! En hopelijk rijdt het volgende griepvirus dan je huisje voorbij… 😉

Wie heeft er deze winter ook griep gehad?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

Geef een reactie