Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

pace bandje

Maak jouw eigen pace bandje

Tijdens de halve marathon van Eindhoven ben ik gestart met een pace bandje om mijn pols. Niet geëindigd met het bandje om mijn pols. Ik heb het zelf verwijderd na het 15 km punt. Verwijderd omdat ik niet haalde wat ik voor ogen had. Toch ga ik dit jaar weer starten met een pace bandje en waarom ga ik je hieronder uitleggen en ook hoe jij jouw eigen pace bandje kan maken.

Wat is een pace bandje

Een pace bandje is een bandje met de tijden die je moet lopen om jouw uiteindelijk doel te behalen. Achter elke kilometer staat een tijd. Geen gemiddelde tijd maar de tijd die je onderweg zou moeten zijn op dat kilometerpunt. Dus op kilometer 3 kan daar staan 00:21:12 en op 15 km 1:45:59. Als je dan je horloge zet op de tijd dat je onderweg bent en het aantal kilometers heb je voor jezelf een goed beeld of je bezig bent volgens jouw doel.

Wat is het voordeel van een pace bandje

Er zijn een aantal voordelen van een pace bandje. De twee belangrijkste:
Tijdens het hardlopen hoef je niet te gaan hoofdrekenen om jouw eindtijd te berekenen. Je kan je volledige aandacht bij de race houden. Loop je harder dan de tijden op het bandje weet je dat je goed zit. Loop je onder de tijd die je op je bandje ziet staan dan weet je dat je een tikkie aan moet zetten.

Tijden op je hand schrijven is verleden tijd. Geen pen gekrabbel meer op je hand met als risico dat het tijdens een regenbui verdwijnt. Je bandje kan (wanneer je het goed doet) tegen water en een stootje en je kan het duidelijk lezen.

pace bandje

Nadelen van een pace bandje

Natuurlijk geef ik je ook de nadelen van een pace bandje. Een pace bandje is een extra iets om je arm wat kan irriteren bij het hardlopen, zorg daarom ervoor dat je de band zo smal mogelijk maakt. Wanneer je te gefocust bent op de tijd die je wilt lopen en het lukt niet kan het bandje heel frustrerend worden. Gebeurt dit kies er dan voor om hem af te doen.

Waarom kies ik weer voor een pace bandje?

Ik liep mijn eerste halve marathon met een pace bandje om. De eerste kilometers ging super ik liep net onder of net boven de tijd op mijn bandje. Wat was het fijn een hou vast. Niet elke keer naar mijn pace te hoeven kijken. Ik hoefde niet te rekenen hoeveel sneller ik moest gaan lopen ik kon zien of ik op schema lag of niet. Niet elke kilometer checkte ik het maar om de paar kilometer. Ik besloot hem af te doen rond het 15 km punt omdat ik niet meer op schema liep, tijd werd niet meer belangrijk, uitlopen was belangrijker en genieten en dat heb ik zeker gedaan. Ik kies ervoor weer voor om met mijn pace bandje te gaan lopen omdat ik onderweg niet wil gaan rekenen, ik ben geen goede stabiele pace loper (nog niet) dus ga ik mijn tweede halve marathon weer een bandje omdoen om zo te weten waar ik onderweg aan toe ben. Stabiel lopen en dan aan het einde versnellen. Een houvast en verder de focus op de wedstrijd.

pace bandje

Hoe maak je jouw eigen pace bandje

De Engelse Runner’s World heeft een pace band generator. Ideaal bij hun generator is dat ze meerdere afstanden hebben 5 km, 5 mile 10 km, 10 mile, halve marathon en de marathon. Het is heel gemakkelijk om jouw gegevens in te vullen.

  • Je vult jouw gewenste tijd in. Het aantal uur, het aantal minuten en het aantal seconden.
  • De afstand die je gaat lopen. Bij deze generator kan je dus kiezen uit 5 km, 5 mile 10 km, 10 mile, halve marathon en de marathon.
  • Kilometers of miles selecteren.
  • Klik op create pace band en jouw gegevens komen in de band te staan.

Je print de band uit. Zelf doe ik dit op never tear (papier wat je niet kan scheuren) maar je kan het op gewoon papier printen en het voorzien van doorzichtig plakband aan beide kanten zodat hij waterproof blijft.

Er zijn veel meer sites die een pace generator hebben, ik neem nu die van Runner’s world als voorbeeld omdat ik weet dat die meerdere afstanden heeft en de halve marathon per kilometer en de marathon per 2 km laat zien met de tijd. Nog een rede waarom ik kies voor deze generator is omdat deze een pace van dezelfde snelheid per kilometer heeft. Er zijn een paar sites waar je aan kan geven dat je een langzame start wilt of een snel einde. Het nadeel van die generators is dat ze een stuk ingewikkelder zijn en dat ze vaak alleen voor de marathon afstand zijn. Vandaar dat ik hier een pace generator laat zien die meerdere afstanden kan berekenen voor je en waar je stabiel loopt.

Lijkt jouw het wat om met een pace bandje te lopen tijdens een wedstrijd?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

3 Comments

  • Jennifer

    23 mei 2016 at 16:29

    Wel een goede reminder tijdens een run wat je tussentijden moeten zijn voor een bepaalde eindtijd. Maar mijn ervaring leert dat die tussentijden er bij mij altijd goed ingebrand zitten haha.

    Beantwoorden
  • Anke

    24 mei 2016 at 07:59

    Ohnee! Helemaal niks voor mij. Ik reken onderweg graag om de tijd door te komen en zo’n pacebandje is mij te dwingend: ik zou niet meer genieten als ik 1 van de tijden niet zou halen.

    Beantwoorden
  • Jan

    10 augustus 2016 at 10:23

    tijdens een marathon heb je tijd genoeg om je doorkomsten uit te rekenen, toch ga ik er deze keer ook eentje maken. Kwestie dat de eerste helft zeker niet te snel gelopen wordt. En ook om het feit dat ik deze keer eerder ga voor een strategie en dus niet altijd dezelfde snelheid ga aanhouden (dan zou hoofrekenen wel best lastig worden na een tijdje).

    Beantwoorden

Geef een reactie