Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Marathontips: Hoera! Je wil een marathon lopen, wat nu?

Marathontips: Hoera! Je wil een marathon lopen, wat nu?

Je hebt goed nagedacht. Je bent er klaar voor om dit grote avontuur aan te gaan. Wellicht ben je geïnspireerd door andere hardlopers. Jij weet hoe een halve marathon aanvoelt, die heb je een paar keer gelopen. Op naar de next level: een marathon lopen! Maar ja, een marathon lopen. Waar begin je eigenlijk? Waar moet je op letten en vooral wat moet je vooral niet of wel doen? 

Zelf heb ik een marathon gelopen, die van Paris op 12 april 2015. Een ervaring die ik nooit zal vergeten. De reden waarom ik niet tijdens mijn trainingen over een marathon wilde schrijven is omdat ik het zelf wilde ervaren. Ik kan wel boeken lezen over hoe je een marathon loopt en wat je wel of niet moet doen maar ik wilde het vooral zelf doen. Uiteraard heb ik veel tips gekregen van mijn coach Andrea maar voordat ik tips hier op de site wilde zetten, wilde ik ze zelf uitproberen. We starten vandaag bij het begin en elke woensdagmiddag vind je hier tips over het lopen van een marathon. Van schema’s tot voeding maar ook hoe de voorbereiding zijn en wat je wel of niet mag doen. Maar ook over de dag zelf en het herstel daarna.

Wanneer ga je een marathon lopen?

Als eerste is het belangrijk dat je weet welke marathon je wilt lopen. Marathons worden over het algemeen in het voorjaar en in het najaar gehouden. Kijk naar jezelf. Ben je een winterloper of een zomerloper? Hou in je achterhoofd dat als je een marathon in het voorjaar wil lopen dat je in de winter moet blijven trainen. In elke weersomstandigheden of het nu regent of sneeuwt. Loop je liever niet in de winter, kijk dan voor een marathon in het najaar. In het najaar kan soms ook nadelig zijn als we een hete zomer krijgen. Je moet dan goed je trainingen inplannen om in de ochtenden te gaan hardlopen of in de avonden. Ook moet je meer drinken dan normaal vanwege de warmte. Je krijgt er wel een mooi kleurtje voor terug maar je moet je dan wel continue insmeren! Ook weten we dat in de zomer soms buien vallen en benauwd is. Hou dat allemaal in je achterhoofd. Kies wat jij het fijnst vind!

Marathon Tips: Hoera! Je wil een marathon lopen, wat nu?

Waar ga je een marathon lopen?

Ik wist het meteen. Mijn eerste marathon zou, hoe dan ook in Parijs zijn. Parijs is een stad naar mijn hart. Ik voel me daar thuis en ik heb daar ook mijn eerste halve marathon gelopen. Voor mij was het logisch om daar mijn eerste marathon te lopen. Kijk voor jezelf waar jij heel graag wil lopen. Zoek geen marathon omdat deze marathon populair is terwijl je helemaal niks met de stad hebt. Zo heb ik weinig met Rotterdam. Ik kom daar niet veel en bruggen zijn voor mij nog een onbekende terrein. Ik hoor hele mooie verhalen over de marathon en ik weet zeker dat het een fantastische plek is maar omdat ik er zelf weinig voor voelde heb ik die niet gekozen. Kies echt een plek waar jij je thuis voelt. Je moet immers 42 km daar gaan lopen. Wil je heel graag een marathon lopen in het buitenland. Ik raad het je zeker aan maar verdiep je meer in de geschiedenis en de ervaringen van deze marathon. Het is namelijk belangrijk dat er voldoende mensen langs het parcour staan om jou aan te moedigen. Voor welke marathon je ook gaat lopen, kies die met je hart want daar word je het gelukkigste van! Hieronder vind je een lijst met de bekendste marathons in het voor en najaar:

Najaar 2015

  • Berlijn 27 september 2015 (vol, mocht je die willen lopen dan kan je proberen in 2016)
  • Brussel 4 oktober 2015 (inschrijvingen geopend)
  • Keulen 4 oktober 2015 (inschrijvingen geopend)
  • Eindhoven 11 oktober 2015 (inschrijvingen geopend)
  • Amsterdam 18 oktober 2015 (inschrijvingen geopend)
  • New York 1 november 2015 (vol, mocht je die willen lopen dan kan je proberen in 2016)

Voorjaar 2016

  • Barcelona 13 maart 2016
  • Parijs 3 april 2016 (inschrijvingen geopend)
  • Rome 3 april 2016 (inschrijvingen geopend)
  • Rotterdam 10 april 2016
  • Madrid (nog onbekend, waarschijnlijk in april)
  • Antwerpen 17 april 2016
  • Enschede 17 april 2016
  • London 24 april 2016 (pre inschrijvingen nu mogelijk maar London Marathon laat maar een kleine selectie door)
  • Leiden mei 2016

Op deze website kan je kijken voor nog meer marathons!

Marathon Tips: Hoera! Je wil een marathon lopen, wat nu?

Heb je wel genoeg ruimte om te trainen?

Dit is iets wat we volgende week gaan bespreken maar kijk even goed naar je agenda voordat je een marathon gaat kiezen. Is je droom om na de zomer een wereldreis te gaan maken van 3 maanden en wil je in april 2016 een marathon gaan lopen. Kijk dan of dat wel zo verstandig is want een marathontraining vereist veel, echt heel veel tijd. Je traint 3 a 4 keer per week en op een gegeven moment ga je lange afstanden maken waardoor je ook langer onder weg bent en langer van huis bent. Wees ervoor bereid dat vrienden/kennissen die niet hardlopen je niet meteen zullen begrijpen waarom je zondag 32 km gaat hardlopen. Heb je een hele drukke baan en werk je meer dan 40 uur in de week, kijk dan of het wel verstandig is en of het past.

Marathon Tips: Hoera! Je wil een marathon lopen, wat nu?

Als individueel of met een organisatie?

Wil je je eerste marathon gaan lopen via een organisatie of voor een goede doel? Of loop je liever als individu?. Dit is ook iets waar je naar moet kijken. Via een organisatie is aan te raden als je in het buitenland wil gaan lopen. Je betaalt wel een groter bedrag voor maar vaak zit daar reiskosten, overnachtingen en extra’s zoals t-shirts, fysiotherapie en wellicht trainingen in begrepen. Je kan ook kiezen om voor een goede doel te gaan hardlopen. Daar hebben wij geen ervaringen mee maar ik zou dan contact opnemen met hardlopers die dat eerder hebben gedaan om na te vragen of het iets is en wat bij je past. Vaak moet je sponsorgeld zoeken en dat is niet altijd voor iedereen weggelegd.

Schrijf je in en schreeuw het van de daken!

Weet je al waar je wilt gaan lopen en wanneer de marathon is en kan je al inschrijven? DOE DAT! Schrijf je meteen in en roep tegen iedereen dat je voor een marathon gaat trainen! Hoe meer mensen het weten, hoe minder je er alleen voor staat. Niet iedereen zal je begrijpen en veel die niet hardlopen gaan je voor gek verklaren maar hoe meer je update over dit avontuur, hoe meer ze gaan zien dat dit serieus is en vaker gaan ze je ook meer steunen. Licht ze ook in omdat sociaalleven en het lopen van een marathon niet altijd even goed samen gaan. Jij denkt dadelijk 24 uur per dag aan je marathon! Kan je nog niet inschrijven (niet alle marathon inschrijvingen zijn nu geopend) dan zet het groot in je agenda en check elke week de website of/en social media zodat jij meteen weet wanneer de inschrijving open gaat. Zodra je je hebt ingeschreven staat het vast en ga jij een prachtig avontuur aan!

Gefeliciteerd! Jij gaat de komende maanden het zwaar krijgen, afzien maar vooral genieten en verstelt staan wat jouw lichaam aan kan! Je gaat echt een magische avontuur te gemoed met ups and downs. Je zal een paar keer roepen dat je gaat stoppen, je gaat een paar keer roepen ‘ik wil dit vaker doen”. Je gaat van intervallen houden en haten. Je gaat genieten van je lange duurlopen maar ook tegen protesteren. Je draait je liever 100x in bed dan dat je wilt gaan lopen maar je zal zeker heel vaak je schoenen willen aantrekken terwijl je toch echt verplicht moet rusten! 

Volgende week gaan we het over trainingen hebben. Wanneer start je precies en hoe start je? Welke schema ga je gebruiken of misschien toch een trainer zoeken? Wat kan je verwachten in een schema? Tot volgende week voor marathon tips deel 2: Trainingen. 

Wil jij ooit een marathon lopen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

4 Comments

  • Sharon

    6 mei 2015 at 15:38

    Ik twijfel nog tussen de marathon van Brussel (woon in Belgie) of die van Eindhoven (heb er 5 jaar gewoond en gewerkt en het zal ook een beetje afscheid zijn want in november loopt mijn contract af). Momenteel nog in de voorbereiding van een 20km wedstrijd en na deze wedstrijd begin ik aan de training.

    Beantwoorden

Geef een reactie